Dovoz karavanu ze zahraničí

Proč si sám individuálně dovézt karavan ze zahraničí

Důvodem individuálního vlastního důvodu dovozu karavanu ze zahraničí je jeho technický stav. Karavany nabízené v zahraničních showroomech jsou převážně ve velmi dobrém technickém stavu. Pokud je karavan zatečený či jinak zásadně poškozený, nabízí ho v rámci velkoobchodního prodeje dovozcům do zahraničí, typicky České republiky, Polska. Pokud je karavan bez zásadních závad, nabízí jej k prodeji fyzickým osobám.

Cena nepoškozených karavanů v zahraniční je obvykle vyšší, než běžná cena shodných karavanů prodávaných v České republice.

Individuálním nákupem karavanu v zahraničí kupující určitě neušetří, ale koupí nepoškozený nezatečený karavan bez dalších zásadní investic. Z mé zkušenosti plyne, že dovozci do České republiky dovážení převážně zatečené silně poškozené karavany. Zatečený karavan je prakticky neopravitelný. Řada prodejců dováží pouze zatečeniny. Zahraniční servisy (typicky holandské, belgické a dánské) jim prodávají karavany, které se nevyplatí opravit a čeští prodejci je pak prodávají v České republice jako nepoškozené v dokonalém technickém stavu. Typicky tyto zatečené karavany prodávají jako „suchý, nezatečený, v dokonalém technickém stavu“.  Po několika letech od koupě se vlhkost dostane z vnitřní konstrukce na povrch a karavan celý zplesniví.

 

Jak koupit karavan v zahraničí

Koupě karavanu s pomocí (asistencí) při dovozu karavanu:

  1. Vyberte si karavan v inzerci (jednoznačně doporučuji https://www.caravans.nl)
  2. Napište mi na info@strechuvzhuru.cz a pošlete odkazy na vybrané karavany
  3. Po emailu společně vybereme karavany v dobrém stavu odpovídající Vašim požadavkům na cestování
  4. Po dohodě buď karavan přivezu nebo dojedu na místo jej zkontrolovat
  5. V České republice dojedete na dovozovou technickou prohlídku
  6. Na příslušném dopravním inspektorátu karavan přihlásíte


Koupě karavanu s bez pomoci (asistence) při dovozu karavanu:

  1. Vyberte si karavan v inzerci
  2. Rezervujte si karavan u prodejce
  3. Dojeďte na místo
  4. Velmi důkladně proměřte vlhkost karavanu (i zahraniční prodejci nabízejí zatečené karavany, i když to není pravidlem)
  5. Vyřiďte exportní převozní značky, exportní list, exportní malý technický průkaz a exportní povinné ručení
  6. Dovezte karavan do České republiky
  7. V České republice zajistěte dovozovou technickou prohlídku
  8. Na příslušném dopravním inspektorátu přihlaste

 

Detailní informace o dovozu karavanu ze zahraničí

Z mé zkušenosti plyne, že do bazarů v České republice se velice často dovážejí karavany, které jsou v Německu či Nizozemsku (Holandsku) neprodejné. Mají zjevné vady, velmi často jsou silně zatečené. Po dovozu do České republice se vady zamaskují a karavan je vystaven v bazaru jako nepoškozený za běžnou cenu, přičemž výkupní cena v Nizozemsku (Holandsku) či Dánsku byla poloviční, často i třetinová. Několikrát jsem v bazarech v České republice našel karavan vybavený technickým průkazem z karavanu stejného typu, jenom o několik let mladším. Rozdíl byl i 10 let. Pro odhalení takového podvodu je nutné znát, jak vypadají jednotlivé modelové roky karavanů. Objevil jsem i složeninu z více karavanů – přední část karavanu byla z modelové řady 2001 – 2003, zatímco zbytek karavanu byl z modelové řady končící v roce 1998. Technický průkaz a štítek byl z karavanu rok 2003. Podle toho, že karavan z inzerce zmizel, to vypadá, že si ho opravdu někdo neznalý koupil.

Jak u showroomů v zahraničí, tak v bazarech v zahraničí, je možné se setkat se zatečenými či jinak poškozenými karavany, není možné říct, že nákup u konkrétního typu zahraničního prodejce je bez prověření skutečného fyzického stavu karavanu bez rizika. Vždy záleží na konkrétním prodejci, zda karavany prověřuje, či zda ověřuje jejich skutečný stav. Z mé zkušenosti plyne, že prodejci Německu a v Nizozemsku (Holandsku) vady nemaskují, to však neznamená, že karavan není ve stavu, kdy má již zatečenou výdřevu, ale zatečení ještě nemá vnější projevy.

Neobvyklé typy karavanů, zejména Rapido a  Fleurette a LaMancelle, je možné dovážet z Francie. Tam jsou výrazně více rozšířeny, než ve zbytku Evropy. Zajímavé nabídky karavanů jsou i v Dánsku, ale vzhledem k vzdálenosti musí být karavan výrazně zajímavější, než je obdobný karavan v Německu. Z Dánska se dovážejí spíše velmi neobvyklé karavany, u běžných karavanů je dovoz obvykle z Německa a Nizozemska (Holandska).

Rychlá navigace po stránce:
1. Kde najít karavan
2. Dovoz karavanu ze zahraničí
3. Kupní smlouva na karavan při koupi v zahraničí
4. Asistence – pomoc při koupit karavanu v zahraničí
5. Asistence – pomoc při koupit karavanu v České republice
6. Maximální rychlost karavanu při dovozu ze zahraničí
7. Proč je nelepší na koupi karavanu Holandsko (Nizozemsko)?

 

Kde najít karavan v zahraničí

Největší nabídka a nejlepší ceny je v Nizozemsku (Holandsku). Vyplatí se sledovat tyto 2 portály, první používají převážně dealeři karavanů, kteří nabízejí  nové karavany a karavany vykoupené od zákazníku kupujících si nové karavany. Druhý slouží převážně k soukromé inzerci a inzerci prodejců, kteří vykupují karavany na aukcích (ty jsou veřejnosti nepřístupné, prodávají se tam řádově stovky karavanů najednou za velmi nízké ceny). Ceny na portálech se nijak zásadně neliší, nabízené karavany se ale nepřekrývají.
https://caravans.nl
https://marktplaats.nl

Menší nabídka použitých karavanů je na tomto portálu:
http://www.camperscaravans.nl/

V Německu je nabídka použitých karavanů také velká, ale cena bývá vyšší než v Nizozemku (Holandsku). Vyplatí se sledovat tento portál:
https://www.mobile.de

V Německu existuje ještě řada dalších portálů na prodej karavanů, ale hezké karavany které by současně nebyly na jednom z těchto tří jsem tam nenašel, maximálně nějak poškození či za nesmyslné ceny.
http://www.caraworld.de
http://www.truckscout24.de (změno koncovky se dostanete do dané země, např. cz, pl)
http://www.reisemobil24.de

Karavany od soukromých prodejců, které nejsou na Mobile.de se objevují na tomto portálu. Jedná se o obdobu českého Bazoše.
https://www.quoka.de

V Belgii jsou ceny použitých karavanů srovnatelné s Německem, nabídka je však výrazně menší.
http://www.2dehands.be
http://www.mitula.be

V Dánsku cenové srovnání trochu komplikuje, že mají vlastní měnu. Ceny jsou však podobné, nabídka je na to, jak je Dánsko malé bohatá a v Dánsku se vyskytují zajímavé karavany, které nejsou v Německu či Nizozemku (Holandsku) obvyklé.
http://www.dba.dk/camping
http://www.guloggratis.dk/camping

Ve Švýcarsku jsou asi obecně karavany velmi drahé, odhaduji minimálně o 20 % dražší než v Německu.
http://www.caravan24.ch

Ve Francii jsou hodně rozšířené karavany se zvedací střechou, mezi bazarovými karavany se objevují značky jako Esterel, Fleurette, La Mancelle. Rapida se ve Francii vyskytují velmi sporadicky, v inzerci je však velké množství obdoby Rapida pod značkou La Mancelle (rozdíly mezi karavany Rapido a LaMancelle zde). Vyjma toho je ve Francii k prodeji obrovské množství karavanů domácích značek, jako je Caravelair. Ceny nabízených karavanů jsou velmi podobné jako při dovozu karavanu z Německa. Francouzské karavany (Caravelair, Sterckeman, La Mancelle, Sublim) jsou občas i levnější než v Německu či Holandsku, značky jako Knaus, Dethleffs, Fendt, Weinsberg  jsou naopak obvykle dražší.
http://www.annonces-caravaning.com

Francouzský bazar všech věcí, s velkým zastoupením individuálního prodeje karavanů. Na tomto portálu je velké množství karavanů k prodeji, karavany je možné rozumně filtrovat. Když není karavan v inzerci zde, pravděpodobně není ani na žádném dalším francouzském portálu.
https://www.leboncoin.fr/caravaning/

Specializovaný portál s inzercí výhradně karavanů (nikoliv obytných vozů) s velkým výběrem a dobře vymyšleným vyhledáváním. Nabídek je méně, ale vyskytují se zde velmi zajímavé karavany.
http://www.caravane-occasion.fr/

Portál pro prodej všech typů automobilů včetně karavanů.
http://www.lacentrale.fr/

Na dalším inzertním portálu již není tolik nabídek:
http://www.paruvendu.fr/auto-moto/

A stejně jako v jiných zemích, i zde lokální verze Mobile.de.
https://www.automobile.fr

Zajímavou možností je využít služeb bazaru karavanů. Řádově přes tisíc nabídek na prodej obytných vozů a několik stovek nabídek na prodej karavanů, s propracovaným vyhledáváním a službami velkého autobazaru specializovaného na obytné auta a obytné přívesy.
http://www.idylcar.fr

V Itálii je možné využívat řadu portálu nabízejících prodej ojetých karavanů a obytných aut. Typicky se nacházejí v kategorii: Motori > Caravan e Camper, používané termíny jsou Caravan, Camper, Roulotte (karavan, obytný přívěs).  Řazení dle ceny vzestupně je označené termínem Prezzo crescente, výrobce bývá ve filtrech uveden pod pojmem Marca.

Pro Itálii existují i běžné celoevropské vyhledávače. Velmi bohatá nabídka je na:
http://www.truckscout24.it

Italský inzertní portál, karavany a obytná auta jsou v kategorii Motori > Caravan e Camper. Portál má rozumně zpracované vyhledávání dle typů, výrobců a podobně.
https://www.kijiji.it

Italský inzertní portál, karavany a obytná auta jsou v kategorii Motori > Caravan e Camper. Portál nemá vyhledávací filtry.
https://www.subito.it

Italský inzertní portál, karavany v kategorii Camper – caravan – roulotte.
http://www.bakeca.it

Univerzální italský inzertní portál, bez filtrování:
http://www.vivastreet.it

Italská verze mobile.de neobsahuje příliš velkou nabídku karavanů:
http://www.automobile.it/

V Anglii (Velké Británii) jsou k dispozici velmi specifické karavany lokálních značek, které jsou velmi specifické zejména vnitřním uspořádáním a netradičním nábytkem. Typické značky karavanů, které se z Anglie dovážejí, jsou Abbey, AbiBailey, Coachman, Compass, Elddis, Lunar, Sprite, Sterling, Swift. Vnějším poznávacím znamením je velké přední dělené okno. Vstupní dveře karavanů dovezených z Anglie jsou na opačné straně – tedy vlevo, zatímco kontinentální karavany mají vstupní dveře vpravo. Tomu odpovídá i orientace nábytku uvnitř karavanu. Někteří výrobci anglických karavanů mají v nabídce i verzi s dveřmi na pravé straně, takové karavany se však přímo v Anglii prakticky nevyskytují.

V Anglii je možné narazit i na karavany Rapido, Trigano a Silver, některé mají vstupní dveře na levé straně, boční okna i nábytek jsou oproti kontinentální verzi také obráceně. Rapido Club, Trigano Rubis a Trigano Silver jsou v levostranném i pravostranném provedení uvnitř výrazně jiné než kontinentální. Čalounění sedáků je mohutnější, místo 3 hořáků jsou v kuchyni 4, ovládání hořáků je umístěné jinde, je použitý jiný kuchyňský dřez. Často je používána výrazně nižší chladnička, nad kterou je umístěn další šuplík. Karavany jsou často vybaveny teplou vodou, v koupelně i v kuchyni je použita směšovací baterie, v každém kusu, často různých provedení. Vyskytují se i úplně jiná uspořádání, například Trigano Silver 420DD, Trigano Silver 380DD. DD značí typické anglické uspořádání spaní s typickými anglickými rozkládacími sedáky naproti sobě. Některé karavany Rapido či Trigano mají přední okno výrazně zmenšené a doplněné o solární panel.

Velká část karavanů je vybavena vlastní baterií pro nezávislost na kempech.

Zajímavá nabídka karavanů je na portálu:
http://www.preloved.co.uk/category/home/2173/caravans-and-camping.html
Je tam možné narazit na inzeráty, které nejsou na ostatních portálech.

Řádově v jednotkách tisíců použitých karavanů je ve vyhledávači:
http://www.autotrader.co.uk/caravans
tento vyhledávač použitých karavanů v Anglii však vyhledává korektně pouze pokud se do něj zadá PSČ a pak řadí výsledky dle vzdálenosti. PSČ jedné z částí Londýna je EC1A 1AA.

Také tisíce starších karavanů na prodej:
https://www.gumtree.com/caravans
Tento portál má trochu skryté vyhledávání, nejprve je potřeba v levém menu zatrhnout Search title & description, v horní části stránky se objeví klasická lišta pro textové vyhledávání, která po zahájení psaní nabídne vyhledávání v kategoriích, kde se daný výraz nachází.

Obdobně široká nabídka karavanů na prodej je na portálu:
http://www.caravanfinder.co.uk/
Portál umožňuje zajímavé parametrické vyhledávání.

Dovoz karavanu z Anglie je komplikovanější než dovoz z jiných států Evropské unie (platí jenom do vystoupení Spojené království Velké Británie a Severního Irska z Evropské unie). V Anglii není karavan registrován stejným způsobem jako v České republice, anglický karavan nemá svoji vlastní Státní poznávací značku (SPZ). Místo vlastní SZP se používá SZP z tažného vozu. Není povinná ani technická prohlídka, aby byl karavan ve stavu odpovídajícím technickým požadavkům a předpisům je čistě odpovědností majitele a případná porušení jsou postižena velkými sankcemi.

Tedy dovoz je možný autem registrovaným v Anglii, nebo na podvalníku, protože neexistují žádné přepravní značky. Další problém je v neexistujícím dokladu o vývozu karavanu z Anglie. Protože se karavany z Anglie do České republiky dováží, řešení existuje, ale konkrétní možnosti přihlášení a požadované doklady neznám. Teoreticky (ale je to jen úvaha) se jedná o neznehodnocený C.O.C. list – (Certificate of conformity ) od výrobce, protože karavan nebyl v Anglii registrován. První registrace se provede na základě C.O.C. listu až při dovozu v České republice, ale je to jen teorie, praktickou zkušenost nemám.

 

Dovoz karavanu ze zahraničí

Jsou dvě možnosti – buď na značkách původního majitele, nebo na přepravních značkách. Na značkách původního majitele je postup shodný pro všechny země Evropské unie, na přepravních značkách je postup individuální pro každou zemi.

  1. Jak rezervovat
    Nedoporučuji psát SMS nebo emaily – prodejci na zprávy bez předchozí domluvy neradi reagují, považují to za podezřelé (sdělení dvou prodejců, kterým jsem když neodepsali volal). Tedy napřed volat, anglicky/německy se dá vždy nahrubo domluvit a po tomhle prvním kontaktu už se vše doladí emailem.
  2. Dovoz karavanu na poznávacích značkách původního majitele
    Na značkách původního majitele je dovoz karavanu snadnější a levnější (žádný úřad, žádné poplatky, jen levné povinné ručení v ČR), ale majitelé karavanů tento způsob často nechtějí umožnit. Není dobré jim tento způsob při prvním kontaktu navrhovat, protože je pro ně snazší prodat karavan přímo v jejich zemi, kde přehlášením na nového majitele dojde k zrušení registrace na jejich jméno. Při dovozu tímto způsobem se ponechají původní poznávací značky, ke karavanu je potřeba mít původní velký technický průkaz (správně Osvědčení o registraci vozidla – část II) a původní malý technický průkaz (správně Osvědčení o registraci vozidla – část I) a na základě VIN kódu si předem zřídit v České republice povinné ručení. Je možné si po dohodě s pojišťovnou sjednat krátkodobé povinné ručení. Případně si zřídit z Holandska po telefonu povinné ručení a nechat si zaslat zelenou kartu na email. Netuším, jak by se na to při případné kontrole dívali policisté, ale povinné ručení jako takové by platné bylo.
    Po přihlášení v České republice dojde do 2 měsíců k zrušení registrace v zemi původu. Tuto informaci mám jenom z dopravního inspektorátu, reálně nemám vyzkoušené.
  3. Na převozních značkách je dovoz individuální pro každou zemi
    Dovoz karavanu z Holandska
    K zřízení přepravních značek doporučuji využít https://www.vwe-netherlands.com/Import.aspx. Na tomto místě zřídí nový velký technický průkaz (správně Osvědčení o registraci vozidla – část II – Registration certificate. Part II.) a nový malý technický průkaz (správně Osvědčení o registraci vozidla – část I – Registration certificate. Part I.), oba na jméno kupujícího, pojištění na 15 dnů, převozní poznávací značku a exportní certifikát. Do VWE se musí dostavit jak prodávající, tak kupující, oba předkládají doklady (občanský průkaz nebo pas). Vše je vyřízeno do 15 minut, cena je cca. 130 Euro.V Holandsku mají ještě jedny stanice https://www.rdw.nl/, ale tam nejde vyřídit vše na jednom místě a je jich výrazně méně.
  4. V České republice
    Nejdříve je potřeba navštívit STK a realizovat dovozovou technickou prohlídku, kde pro karavany starší roku 2010 vyhotoví popis, který se pak zapíše do nového českého  velkého technického průkazu. Součástí je i klasická STK – kontrola VIN kódu, kontrola světel, kontrola zadních odrazek ve tvaru trojúhelníku, kontrola předních a bočních odrazek, kontrola brzd. U karavanů vyrobených po roce 2010 dovozovou STK nahrazuje dokument COC celoevropská homologace, ale nemám s tím reálnou zkušenost. Měla by pak stačit pouze klasická STK.
    S dokumentem z STK, velkým technickým průkazem (správně Osvědčení o registraci vozidla – část II) a malým technickým průkazem (správně Osvědčení o registraci vozidla – část I), platnou zelenou kartou pak stačí dojít na přihlášení do evidence, vyplnit žádost, uhradit poplatek.

 

Kupní smlouva na karavan při koupi v zahraničí

Pro samotné přihlášení karavanu dovezeného ze zahraničí kupní smlouva není potřeba. Je však určitě dobré ji mít, jako případný dokument prokazující nabytí karavanu. V kupní smlouvě nejsou body jako detailní popis stavu prodeje, jedná se o základní šablonu, u které je předpoklad, že jí budou obě strany korektně rozumět i bez větší znalosti angličtiny.
Vzor kupní smlouvy na koupi karavanu – anglická verze.

Asistence – pomoc při nákupu karavanu v zahraničí

Opakovaně jsem pomáhal při dovozu karavanu z Holandska a Německa. Zhruba 3/4 z karavanů, které jsem byl se zájemci prohlížet, byly i zakoupeny. Překážkou koupě karavanu nejsou závady, které jsou vidět na první pohled, ale závady uvnitř konstrukce karavanu. Nezbytné je proměření vlhkosti konstrukce karavanu profesionálním měřákem vlhkosti ve všech rizikových místech. Důvodem, proč jsme karavany nekoupili, bylo vždy zatečení karavanu.  Při zatečení karavanu dochází k uhnívání laťkové nosné konstrukce karavanu, vnitřní výplň mezi vnější a vnitřní stěnou karavanu přestává těsnit a je plná plísní. Velmi riziková je také hniloba podlahy karavanu. Oprava zatečeného karavanu je časově i finančně náročná a rozhodně se nevyplácí. Naopak vnitřní vybavení karavanu jde v některých případech snadno vyměnit či opravit a není důvodem, proč karavan nekoupit.

 

Jak poznat zatečení karavanu – měření vlhkosti karavanu
Asistence při nákupu klasického staršího karavanu Sterckeman Starlett Adventure 370

 

Po několika pozitivních zážitcích s pomocí při nákupu a otestování funkčnosti karavanu u prodejce a poslední nepříjemnou zkušeností s neseriózním zájemcem o koupi karavanu je pomoc při nákupu karavanu možná za těchto podmínek:

  • Z fotografií v inzerátu jsem schopen obvykle upozornit na poškození / kutilské úpravy / karavanu a neoriginální zásahy do karavanu.
  • V místě prodeje karavanu jsem schopný prověřit elektroinstalaci na 12 V, pokud je možnost připojení k elektrické zásuvce (ještě se mi nestalo, že by nebyla možnost) tak i funkčnost na 230 V.
    Setkal jsem se nefunkčním pinem číslo 9 na zásuvce, původně se to zdála jako fatální chyba měniče napětí, ale současně jsem při připojování neslyšel cvakat relé v karavanu – kupující chtěl odjet, ale při spojením přímo drátem jsme vše otestovali a zástrčku kupující pak v České republice vyměnil s nákladem cca. 200 Kč. Karavan byl jinak bez jediné závady. Setkal jsem se s nefunkční vodovodní baterií, karavan koupen a kupující baterii přes zimu rozebral a kontakty opravil. Baterie jsou běžně vyměnitelné. Na nefunkční splachovadlo jsem také narazil.
  • V místě prodeje karavanu jsem schopný proměřit vlhkost v konstrukci karavanu. Vysoká vlhkost je vždy spojena s nebezpečím, že karavan byl zatečený a je shnilá a plesnivá vnitřní konstrukce karavanu. Při koupi karavanu je zásadní proměřit vlhkost výdřevy karavanu, zjistit, zda karavan uvnitř konstrukce není zatečený. Klíčová pro určení zatečení karavanu jsou místa pod okny, v okolí koupelny, v okolí toalety, v okolí kuchyňské linky a v místě spojení jednotlivých sendvičů, ze kterých je karavan tvořen. Nemá jakýkoliv smysl měřit vlhkost karavanu v snadno přístupných místech. Pro určení, zda karavan je či není zatečený je nezbytné dostat se do míst, která jsou spojená s vnitřní laťovou konstrukcí karavanu.
  • Bez měřáků vlhkosti lze pouze usuzovat o stavu karavanu, ne zjistit skutečný stav karavanu. U některých karavanů jde jednoduše nadzvednout rámeček okna a pod ním je vidět stav dřevěné konstrukce. U zatečeného karavanu se dřevěná konstrukce drolí, není pevná, obvykle je to doprovázeno přítomností houby či plísně. Zatečení karavanu v minulosti naznačuje i stav šroubů kotvících nábytek do výdřevy. Pokud se na těchto šroubech nachází rez, je to jasným signálem zatečení. Toto je dobré vždy ověřovat v rizikových místech. Orezlé šrouby však nemusí znamenat zatečení do karavanu (viz. Jak poznat zatečení karavanu – měření vlhkosti karavanu), naopak zcela čisté šrouby mohou být signálem lokální opravy zatečeného karavanu. Bez řádného proměření vlhkosti vnitřní konstrukce karavanu nelze udělat žádný závěr, zda je nebo není karavan zatečený.
    Zatečený karavan je vždy zásadní a neřešitelný problém do budoucna. Oprava zatečeného karavanu v podstatě znamená kompletní rozebrání, vytvoření nové výdřevy (vnitřní konstrukce karavanu) a složení karavanu, zatečený karavan je prakticky vhodný pouze na díly, nikoliv na běžné užívání. Při koupi karavanu je skryté zatečení největším rizikem a při výběru na místě je potřeba nezbytně prověřit stav konstrukce karavanu.
    Neřešení zatečeného karavanu znamená nejdříve trávení dovolené v prostoru plném uvolněných spor plísní a postupné rozpadání celé obytné části karavanu. (více v Jak poznat zatečení karavanu – měření vlhkosti karavanu). Zatečený karavan, na kterém je zatečení již patrné bez vybavení je neopravitelný a neprodejný. Současně zatečení karavanu, kterého si je majitel vědom, ale ještě nedošlo k rozšíření zatečení z vnitřní konstrukce karavanu do viditelných vnějších částí je častým důvodem prodeje karavanu. Nový majitel pak po několika málo sezonách používání karavanu zjistí, že karavan uvnitř plesnivý a nábytek se uvolňuje, dochází k odchlipování vinylových tapet, prošlapávání a houpání podlahy. Typický je i pozdější trvalý zápach plísně uvnitř karavanu.  V tomto stavu však již oprava karavanu zatečeného obvykle výrazně převyšuje cenu nezatečeného karavanu v perfektním stavu.
    Setkal jsem se s jedním zatečeným karavanem Rapido, při detailnějším zkoumání na místě bylo i nalezeno místo, kde docházelo k zatékání v prasklé konstrukci spodní části střechy. Karavan nebyl koupen a po několika měsících v inzerci v Holandsku byl nejspíše prodán.
  • Ověřím funkčnost mechanismu zámků střechy u karavanů Rapido Club, Trigano Rubis, Trigano Silver, La Mancelle LM, Fleurette Tamaris. Jedná se jen o zkušenost s tím, jakým způsobem má zámek střechy zacvaknout. Není to nijak demontovatelné (bez podstatného zásahu do střechy karavanu).
    Setkal jsem se s karavanem Trigano Rubis, kde mechanismus nevydával správný zvuk a při otevírání kladl menší, než běžný odpor. Při manipulaci se střechou se pak střecha v zámku velmi mírně zvedala. Nedokážu určit, jaká životnost mechanismu reálně zbývala, ani zda byl opotřeben častým používáním nebo hrubou silou, ale karavan nebyl koupen a dle servisu v Německu se jedná o velmi špatně řešitelný problém. Určitě doporučuji se takovým karavanům vyhnout.
  • V místě prodeje karavanu jsem schopný ověřit funkčnost kazetové toalety Thetford.
    Při koupi karavanu jsem se setkal s vylomenou záslepkou v kazetě toalety, získali jsme slevu v ceně nové kazety, kterou nebyl problém v České republice zakoupit.
  • V místě prodeje karavanu jsem schopný ověřit základní funkčnost nájezdové brzdy, nejsem schopný ověřit stav brzdového obložení, stav lanovodů a stav mechanismu nájezdové brzdy. Po zakoupení by karavan měl směřovat do servisu, kde provedou tlakovou zkoušku plynového systému, sundají kola a zkontrolují /nastaví brzdy, případně vymění brzdové obložení. Dále by měla být provedena kontrola tažné spojky a třecích segmentů stabilizátoru.
  • V místě prodeje karavanu jsem schopný ověřit základní funkčnost stabilizátoru.
  • V místě prodeje karavanu jsem schopný provést jednoduché opravy světel pro přepravu.
    S nefunkčními světly jsem se setkal opakovaně, někdy stačí vyměnit žárovka, obvykle je však zkřehlá patice žárovky a žárovka nedrží na místě. Je potřeba trochu improvizace a za pomoci lepidla / pájky a provést opravu na cestu. Někdy se však povede opravit tak, že není potřeba později měnit či lépe opravovat, vím o karavanu, kde oprava na místě při koupi drží už více let.
    Na fotce je úplně typická závada, ulomená držák žárovky. Žárovka pak nemá kostru a světlo nesvítí. Provizorní oprava je řešitelná na místě, důležité je vědět, kde a jak začít hledat závadu, ulomená packa většinou není na první pohled vidět.

  • V Německu a Holandsku jsem schopný poradit s věrohodností předávaných dokladů a ověření výrobních štítků. Tedy můžu říct, že takto se mi zdají doklady v pořádku, ale pravost nejsem schopný nijak ověřit. Systémy typu VIN-CHECK na karavany obvykle nefungují.
    U některých stanových přívěsů chybí z výroby štítek výrobce, je pouze vyražen VIN kód. Je to trochu komplikované, ale řešitelné.

 

Podmínky asistence při nákupu karavanu

  • Na místo prodeje jedu sám, svým vlastním vozem. Zájemce o koupi mi hradí pohonné hmoty a opotřebení vozidla. Spotřeba vozidla je 9,8 litru E5 / 100 km, náhrada za opotřebení vozidla 1,9 Kč / 1 km. Tankuji plnou nádrž v České republice  a pak cestou sjíždím z dálnice k diskontním čerpacím stanicím, netankuji drahý benzín na dálnici. Cenu pohonných hmot vždy spočítám předem.
    Nikdy nejezdím s kupujícím – nesednu si jako spolujezdec k řidiči, kterého neznám. Není problém se setkat dopředu a vše přesně domluvit, ale jako spolujezdec nejedu.
    Za asistenci při koupi nechci žádnou odměnu, pouze úhradu čistých nákladů na cestu. Na místo nákupu jezdím se svým karavanem a obvykle tam zůstávám 2 až 3 dny a procestuji si blízké okolí. Obvyklé místo nákup je poblíž hranic Německa a Holandska, celková vzdálenost tam a zpět je cca. 1 500 km.
    Na místě mohu (a doporučuji) namazat všechny maznice plastickým mazivem. Většinou se jedná o dvě maznice kyvných náprav a dvě maznice nájezdové brzdy. Používám plastické mazivo Shell Gadus S2 V220 2, které uvádí AL-KO jako doporučené pro většinu podvozků. Je potřeba vzít si podložku na ležení, jednorázové rukavice, maznici a plastické mazivo. Po dohodě předem mohu vzít s sebou a na místě namazat.
    Po zkušenosti vždy požaduji úhradu nákladů na cestu předem – nikdy zpětně či na místě.
    Vzhledem k tomu, že nákup karavanu mám spojený vždy s vícedenním cestováním, není problém na místo zajet, karavan prověřit, detaily nafotit, zavolat výsledek a kupující může na místo vyrazit až další den po té, co bude přesně vědět, v jakém stavu karavan je a zda má cenu vyrazit.

 

  • Alternativně jsem schopný i karavan dovézt do České republiky. Při dovozu karavanu do České republiky si kupující musí zajistit platbu. V případě, že je prodejce zaběhlý showroom, je ideální karavan zaplatit předem SEPA platbou. Platba většinou dorazí do 24 hodin, kupující má jistotu rezervace karavanu na místě. V případě, že se na místě objeví problém se stavem karavanu a ke koupi nedojde, prodejce platbu vrátí.
    Dalším možným způsobem je okamžitá SEPA platba až po prohlídce karavanu. Je však potřeba, aby obě banky byly v systému okamžitých SEPA plateb. V České republice toto nabízí pouze OberBank AG (k 08/2021), ale je možné si zřídit účet u online platformy (Revolut, bunq, N26 a další). Banka příjemce pak musí být v systému okamžitých SEPA plateb – aktuální seznam je zde: https://www.ebaclearing.eu/services/instant-payments/participants/. V Nizozemsku prodejci karavanů nejčastěji používají dvě banky: ABN AMRO Bank N.V. a Rabobank U.A. AMRO Bank nabízí okamžité platby, Rabo bank ne.  V Německu je v systému okamžitých SEPA plateb výrazně více bank (téměř všechny velké). Reálnost okamžité SEPA platby je však vždy vhodné s prodejcem předem ověřit, například posláním 1 Eura.
    Druhou možností je platba kartou – sebou mi dáte platební kartu a PIN k účtu, na kterém nebude zůstatek. Po prohlídce karavanu na účet okamžitou platbou (ověřte si, že to banka umí pro danou výši platby, některé to mají limitované na 50 000 až 100 000 Kč) zašlete cílovou částku a karavan zaplatím kartou. Má to zásadní úskalí v Nizozemsku, kde z historických důvodů nepřijímají běžné platební karty (VISA, MasterCard). Platit jde většinou pouze kartami V-PAY a Maestro. Jediná banka, která v České republice nabízí kartu Maestro je FIO banka. Ale i tak se mi stalo, že prodejce, který měl terminál se samolepkami VISA, MasterCard, GooglePay, V-Pay a Maestro prostě platbu žádnou zahraniční kartou nebyl schopný akceptovat – zkoušeli jsme 3 typy karet včetně Revolutu (zkoušel jsem i svoje) a platba neprošla. V Německu se situace výrazně lepší – ještě před pár lety používali téměř všude pouze V-Pay a Maestro, ale dnes je na řadě míst možné platit běžnými kartami. Vždy je nutné předem ověřit u prodejce.
    Ideální možností je e zřídit pro tuto platbu v zahraničí bankovní účet (lze online, pokud má kupující biometrický pas – v Nizozemku u Rabo bank, v Německu téměř všude) a provést okamžitou online platbu ze zahraničního účtu.
    V případě, že to nejde, lze i vybrat peníze z bankomatu, ale s cizí hotovostí nakládám velmi nerad. Musíte počítat i s poplatkem za výběr v cizí měně – většinou ke kurzu přidáte cca. 1,5 Kč. Navíc je výběr hotovosti velmi omezen, vybírat 10 000 Euro v bankomatu je na půl dne.
    Podmínky této služby jsou podobné, pouze cestou tam je výrazně nižší spotřeba (7,5 litru E5 / 100 km), naopak cestou zpátky výrazně vyšší spotřeba (předpokládám běžně vysoký karavan – 10,5 litru E5 / 100 km), náhrada za opotřebení vozidla 1,9 Kč / 1 km. Karavan nikdy do České republiky nepřivezu následující den, na místě vždy zůstanu přes noc a mám to spojené s krátkou poznávací dovolenou v okolí (proto službu nabízím). Kupující hradí kemp za jednu noc, pokud na místě zůstávám déle, již to nesouvisí s nákupem karavanu a kemp si hradím sám. Tedy i karavan musí být v takovém stavu, aby byl okamžitě obyvatelný (ještě se mi nestalo, že by se dovážel karavan v takovém stavu, aby nebyl), ale současně musí mít karavan hmotnost do 1 300 kg. Těžší karavany netahám (maximálně na fakt krátké vzdálenosti mohu tahat  dle TP 1500 kg) – cestování s velkým karavanem už není zábava, ale  otrava, tedy po zkušenostech mám stanovený tento limit.
Dovoz karavanu ze zahraničí – dovoz zánovního karavanu v TOP stavu

Takovýto karavan je v České republice téměř nekoupitelný – bez sebemenšího náznaku poškození, dokonale suchý, nezatečený, nepoškrábaný, interiér bez zásahu kutila, bez jediného škrábance, s velkou výbavou (předstan Doréma, bojler včetně rozvodu teplé vody do kuchyně i koupelny, mover Truma GO2 včetně ovladače, stabilizační nohy Al-Ko Big Foot), s kompletní dokumentací. Mimo individuální dovoz se takový karavan do České republiky nedostane. Sunlight Njoy 42 D, na první pohled nevypadá, ale nejvíce ergonomický karavan, s jakým jsem jel. Spotřeba pohonných hmot obdobná, jako u karavanu se sklápěcí střechou. Délka těla 483 cm, celková délka 593 cm, šířka 210 cm. Prázdná hmotnost 785 kg, maximální přípustná hmotnost 1050 kg.

 

Dovoz karavanu ze zahraničí – dovoz levného staršího karavanu v TOP stavu

V Nizozemsku (Holandsku) je možné koupit i starší karavan v TOP stavu. Tento je rok výroby 1996 a nemá sebemenší poškození. Před koupí jsme ho kompletně ve všech místech proměřil a nikde nebyl vlhkost výdřevy vyšší než 5 %, téměř všude jsem naměřil 4 %. V karavanu jsem strávil noc s extrémně intenzivním deštěm (na místě pak byly záplavy) a ráno proměřil vlhkost pod okny, spoji střechy a bočnic a vlhkost byla stejné 4 %).

Cenový rozdíl mezi stejným karavanem nabízeným v České republice (z fotek zjevně zatečeným) je zhruba 35 % – tento krásný suchý absolutně nepoškozený karavan z Nizozemska (Holandska) vyšel na 135 000 Kč, stejný model, jen zjevně poškozený byl v České republice nabízen za 99 000 Kč.

Super rozložení karavanu Knaus Country 395 TK pro rodiny – celková délka 555 cm, délka obytné nástavby 395 cm, šířka jen 210 cm. Pohotovostní hmotnost 730 kg s maximální povolenou hmotností 1 000 kg. Přední i zadní spaní složitelné na postel, horní palanda velmi jednoduše překlopitelná na skříňky. 13 pin zásuvka pro připojení k tažnému vozidlu, ale není vybaven spínaným napájecím zdrojem – vnitřní spotřebiče fungují jen po připojení k 230V, výměna nespínaného zdroje za spínaný je však velmi snadná. Pro plnohodnotné využití na 12V by se musela vyměnit i světla, ta jsou také na 230V, přestavba vyjde okolo 5 000 Kč.

 

Dovoz karavanu z Nizozemska (Holandska) – dovoz karavanu v TOP stavu s velkou výbavou, který se neprojevila v ceně

Caravelair Antares 416 TK – pro mě naprosto ideální karavan pro rodiny. Dvě velké, dostatečně široké palandy, dostatečně široké sezení / plnohodnotná příčná (francouzská) postel, dostatečně velká ergonomická kuchyňka, plnohodnotná koupelna s pevným umyvadlem, to vše při délce nástavby 416 cm, celkové délce 590 cm, celkové šířce 220 cm, pohotovostní hmotnosti 840 kg a celkové 1 000 kg (lze administrativně zvýšit). Navíc spodní palanda je vyndatelná a díky velkým servisním dvířkům prostor pod horní palandou využitelný jako garáž, do které se vejdou i dvě kola. Karavan v běžném opotřebení od sluníčka, bez jakéhokoliv fyzického poškození. Celý karavan byl důkladně proměřen, absolutně suchý, nezatečený. Všechny spotřebiče plně funkční. Ve výbavě nízký automatický mover Reich Move Control ECOLINE (cena nového v přepočtu zhruba 70 000 Kč), markýza Thule Omnistor, kompletní předstan (nevím jak, nevybaleoval jsem ho) nohy Big Foot, veškerou dokumentaci. Zde je test z nizozemského karavanového časopisu.

 

Dovoz levného karavanu z Holandska (Nizozemska)

Tento krásný, velice zachovalý karavan stál v Severním Holandsku jen 3 490 Euro. Sterckeman Fjord LUXE 370e, s palandovou postelí v zadní části, která jde sklopit a využívat jako velká skříňka. Spodní palanda je složitelná do pohodlného sezení pro dva, přední sezení složitelné do velké francouzské postele.  Přední sezení bylo natrvalo složené na postel a na něm byla umístěna kvalitní matrace přesně na míru. Pod matrací bylo vše pro sezení,  potahy sezení byly v perfektním stavu. Prázdná hmotnost karavanu je pouhých 613 kg, doložnost 287 kg, maximální přípustná hmotnost 900 kg.  Délka nástavby 370 cm, šířka 210 cm. Rok výroby 1995. Karavan jsem velmi důkladně proměřil, strach jsem měl zejména z okolí stropního okna, kde jsem raději používal i hrotový měřák, ale karavan byl celý absolutně suchý. Karavan má drobná vnější poškození od kamínků z pravé strany a na levé straně proražený plášť v délce asi 1 cm (stačí řádně zalepit a je opraveno).  Uvnitř jsem část pod průrazem důkladně proměřil a vše bylo úplně suché. Na jednom okně chyběla síť proti hmyzu, síť ve střešním okně byla hodně špinavá. Všechny ostatní sítě a zatemnění oken byly absolutně v pořádku včetně stahovacích mechanismů. Na kuchyňské lince byl uvolnění pant dvířek a chyběl šroubek držící madlo šuplete. Více poškození jsem nenašel. Vzhledem k roku výroby byl karavan velmi dobře vybaven. Plynové spotřebiče byly na tlak  30 mbar (předpokládám, že muselo být přetryskováno) a všechny elektrospotřebiče byly na 12 V (to vzhledem k roku výroby je také vzácnost). Karavan má však pouze 7 pinovou zásuvku, tedy neumí spotřebiče napájet z automobilu. Použitý měnič napětí Scheiber TRA W 17 F podle zahraničních diskusních fór je vybavený přepínacím relátkem pro prioritní okruh a stačí pouze dotáhnout další dva drátky. Na internetu je k nalezení i schéma zapojení. Fyzické zapojení nebude nic těžkého, přímo pod trafem je na vnější části podlahy umístěna rozvodná krabice a je připraven prostupka podlahou do karavanu. Evidentně se tedy s připojením 13 PINovou zástrčkou počítalo (předpokládám, že se jednalo o příplatkovou výbavu). Stačí jen vyměnit koncovku a přidat elektrické vodiče. Podle některých fór je však tento měnič napětí nedokonalý, při připojení k automobilu nedojde k odpojení cívky a měnič napětí má klidovou spotřebu 1,2 Ah, což při delším stání je opravdu velká spotřeba.  Zda to tak je nebo není netuším, ale na fóru byl i návod na případné předělání, opět dle schématu velmi jednoduché. Každopádně výměna za nový napájecí zdroj je otázkou cca. 4 000 Kč, nemusí se měnit světla.  Toaleta má manuální splachování – není tam elektrické čerpadlo (za mě jednoznačně velká výhoda). Ke karavanu byl velký předstan a samostatně stojící skládací altán, včetně kolíků a veškerého příslušenství, nádrž na vodu, držáky plynových bomb, původní zjevně nepoužitá síť k horní palandě, síť do dveří (velmi zajímavá skládaná síť proti komárům, takové řešení jsem nikdy dříve neviděl) a veškerá originální dokumentace a návody. Regulátor tlaku plynu byl prošlý. Karavan má naprosto úžasný systém zvedání stabilizačních nohou – šroub pro přední i zadní nohy je přístupný z venku, klíč se nemusí zastrkávat nikam pod karavan a může být velmi krátký. Geniální řešení, u nových karavanů jsem takhle super řešení neviděl. Komunikace s prodejcem byla extrémně špatná – prodejce neměl jakýkoliv zájem o prodej. Na otázku, zda má karavan zástrčku 7 PIN nebo 13 PIN mi prodejce řekl, že karavan vzali protiúčtem při koupi nového, tudíž neví, jaké má vybavení a podívat se na něj nepůjdou. Karavan nebylo možné nijak rezervovat, pouze jsem před zavírací dobou zavolal, zda je ještě v prodeji a ráno musel být na místě. Na místě mi prodejce dal klíče a ukázal na velké skladiště karavanů se slovy najdi si ho. Karavan stál těsně u zdi a nebylo možné si jej odtlačit (nebylo kam), tedy prohlídka do náročná – ačkoliv jsem do proraženého místa v plášti zkoušel strčit klíček, neviděl jsem, za je proražený nebo jen promáčknutý (naštěstí to v rozhodnutí o koupi nehrálo žádnou roli, důležitá byla vnitřní vlhkost). Vyřízení převozních značek bylo díky přístupu prodejce na několik hodin. V vnějších světlech fungovaly pouze dvě žárovky, zbytek jsem musel na místě měnit. Tedy v Holandsku se dá snadno narazit na neseriózního prodejce a je vše potřeba na místě velmi důkladně zkontrolovat.

 

Dovoz zánovního karavanu z Holandska (Nizozemska)

Zánovní karavan Caravelair Antares Luxe 445 z roku 2006 koupený po sezóně (v říjnu) za velmi výhodnou posezónní cenu. V karavanu je základní vybavení (plynové topení Truma, kombinovaná chladnička Elektrolux (dnes Dometic), kazetová toaleta Thetford. Karavany Caravelair řady Antares se vyznačují velmi nízkou hmotností a vysokou spolehlivostí. Spolehlivost je dána extrémní jednoduchostí karavanu, na celém karavanu není jediná designová zbytečnost, kolem které by zatékalo do konstrukce karavanu. Jednoduchost je opravdu velká, chybí například i schodišťový přepínač světel, splachování WC je mechanické (osobně preferuji pro absolutní spolehlivost). Provozní hmotnost karavanu je pouze 775 kg, doložnost je příjemných 225 kg, celková hmotnost je 1 000 kg. Není problém s jejím administrativním zvýšením v případě potřeby.  Celková délka je 615 cm, délka nástavby 445 cm, šířka karavanu velmi příjemných 210 cm. Na palandový karavan je provozní hmotnost parádní. Kuchyňka je svou šířkou opravdu základní a chybí odkládací plocha. Díky tomu je však sezení rozložitelné na spaní velmi komfortní. Ke karavanu byl velký předstan Doréma a malý rychle skládací nůžkový předstan.

 

Dovoz zánovního karavanu Adria z Holandska (Nizozemska)

Dovoz karavanu Adria Altea 472LU z Nizozemska (Holandska). Dílenské zpracování karavanů Adria je prostě super. Stačí se podívat na přidělání madla – na pořádný kus železa, navíc lepený. Jenom škoda, že Adrii blednou slunečním zářením polepy, po případné výměně bude z venku jako nový. Na spodní straně podlahy (podvozku) jsem nenašel jediné poškozené místo. Celková délka 671 cm, šířka 230 cm (oproti šířce 220 cm je to opravdu na jízdě po holandských silničkách znát, chtělo to hodně koukat do zrcátek), výška 258 cm, hmotnost 1 090 kg, maximální přípustná hmotnost 1 300 kg. Karavan má ale skvěle řešenou aerodynamiku, takže průměrnou spotřebu jsem měl podobnou, jako s karavanem vážícím 760 kg. Ve vybavení plynové topení Truma s rozfukem, elektrický bojler Truma. Skvělá je venkovní zásuvka 230 V, pro spotřebiče v předstanu je to skvělé řešení. Na prodejci bylo vidět, že ví, že karavan za danou cenu bude rychle prodán, takže přípravu na prodej neřešil. Karavan nebyl uvnitř nijak připravený, prostě jak ho majitelé nechali protiúčtem, tak jej dali do prodeje. Určitě ho bude chtít pořádně uklidit, vyčisti, vytepovat potahy, opravit záclonky, ale mechanické poškození jsem žádné nenašel, prostě jen prach, otřepené záclonky a flek na matraci.

 

V případě, že chcete pomoct – asistenci při nákupu karavanu, napište mi na info@strechuvzhuru.cz a domluvíme se. Osobní schůzka je možná nejčastěji v Praze nebo západních Čechách. Při nákupu staršího karavanu často najde něco, co nefunguje. Je však důležité odhadnout, zda je to opravitelné a jaká je možná cena opravy. Pro začínající karavanisty je velmi snadné považovat drobnost za fatální závadu a naopak nezjistit fatální zatečení karavanu či shnilou podlahu karavanu.

 

 

Pomoc při koupi karavanu v České republice

Je možné i poskytnou pomoc i při nákupu karavanu v České republice, podmínky jsou podobné.

  • Na místo prodeje jedu sám, svým vlastním vozem. Zájemce o koupi mi hradí pohonné hmoty a opotřebení vozidla. Spotřeba vozidla je 7,5 litru E5 / 100 km, náhrada za opotřebení vozidla 1,9 Kč / 1 km. Cenu pohonných hmot vždy spočítám předem, dle toho, kde budu tankovat. Celková cena asistence bude tedy předem domluvena po emailu.
  • Nikdy nejezdím s kupujícím, po zkušenostech z minulosti vždy jedu vlastním vozem.
  • Na místě mohu a určitě doporučuji namazat všechny maznice plastickým mazivem. To mohu vzít s sebou a vše namazat. Počítejte s cenou od 50 do 200 Kč, podle toho, kolik má karavan maznic a zda byl průběžně mazán.
  • Rozsah samotné pomoci při nákupu karavanu v České republice je obdobný, jako je v rozsah pomoci při nákupu karavanu v zahraničí.
  • To je všechno. Pokud máte zájem o pomoc při nákupu karavanu v České republice, napište mi info@strechuvzhuru.cz a zkusíme najít termín.

 

Proč je podstatná část nabízených karavanů v České republice zatečených

Z mé zkušenosti plyne, že podstatná část karavanů nabízených v České republice je zatečených – velmi silně poškozených. Proč je zatečení karavanu zásadní porucha karavanu je velmi detailně popsáno zde – Jak poznat zatečení karavanu – měření vlhkosti karavanu. Důvod toho, proč jsou v České republice nabízeny převážně zatečené karavany je jednoduchý – zatečené karavany jsou velmi levné a zatečení, které je absolutně zásadním poškozením karavanu není na první pohled vidět – nezkušený kupující jej nedokáže odhalit. Zatečení se projeví až po čase postupným rozpadáním karavanu.

Velcí prodejci karavanů v zahraniční prodávají pouze prověřené karavany. Pokud při výkupu zjistí zatečení karavanu, vykoupí ho od původního majitele za velmi nízkou cenu a dále jej prodávají jako pod označením „velkoobchodní prodej karavanů“ – podmínkou prodeje je, že se kupující se smluvně zřekne všech nároků na záruku (to umožňuje Občanský zákoník i v České republice) a karavan se prodává bez předprodejního servisu. Tedy nemá zkontrolované a seřízené brzdy, nemá zkontrolované plynové spotřebiče, nemá zkontrolovaný elektrorozvod, nemá zkontrolovanou funkčnost světel, nemá zkontrolovaný stav nápravy.

Někteří prodejci takové karavany nenabízí veřejně, ale přímo kontaktují dovozce do České republiky nebo Polska, někteří je zobrazují na svých internetových stránkách, například:
https://vejlecaravans.dk/campingvogne/engros-campingvogne/

Dovozce jej koupí, doveze do České republiky a prodává jako „zaručeně suchý, po prvním majiteli, důchodci“. Cena nepoškozených karavanů v zahraničí je většinou shodná či vyšší než cena karavanů nabízených v České republice. Dovozce tak svou marži realizuje nákupem poškozeného karavanu, pokud by dovážel do České republiky karavany nepoškozené, nabízel by je výrazně dráž, než je běžný cena karavanů v České republice a prostě by je neprodal.

 

Maximální rychlost karavanu při dovozu ze zahraničí

Při dovozové technické prohlídce se zapisuje maximální povolená rychlost  80 km/h bez ohledu na to, jaká byla maximální povolená rychlost v zemi, ze které je karavan dovážen. (Vyhláška 341/2002 o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích §14, odstavec 11: „Pokud ministerstvo při schvalování technické způsobilosti typu přívěsů kategorií 01 a 02 nestanoví jinak, nesmí být nejvyšší rychlost přívěsu vyšší než 80 km.h-1. Přívěsy nesmí být používány k přepravě osob“).
Jedinou možností, jak ji navýšit, je získat potvrzení od autorizovaného dovozce či přímo výrobce, že podvozek i vlastní nástavba splňují podmínky pro udělení vyšší rychlosti (od 100 km/h do 130 km/h). Někdy se podaří na dovozové technické kontrole „ukecat“ technika, aby zapsal rychlost z původního technického průkazu.

Maximální rychlost zapsaná v osvědčení o registraci vozidla je platná pouze v České republice. V zahraničí platí rychlost, kterou upravuje tamní verze  zákonu o provozu na pozemních komunikacích. Ve většině zemí Evropské unie se jedná o rychlost 80 km/h. Tedy v zahraniční je možné jet maximálně 80 km/h bez ohledu na to, jaká je rychlost zapsána v osvědčení o registraci vozidla. Jednou z mála výjimek je Rakousko, kde se po dálnici smí jet rychlostí 100 km/h, ale pouze pokud celá souprava nepřesáhne 3 500 kg, pak se smí jet pouze 70 km/h.

Pro možnost jet rychleji, je potřeba splnit podmínky pro vyšší rychlost platící v dané zemi.

V Německu se toto povolení nazývá Tempo 100 a je možné jej získat i v České republice. Povolení Tempo 100 pro obytné přívěsy schvaluje úřad v Drážďanech. Je k tomu potřeba absolvovat speciální technická kontrola, kterou provádí Dekra v České republice. Karavan musí splňovat některé podmínky:

  • pneumatiky nesmí být starší 6 let,
  • rychlostní index pneumatik musí být minimálně „L“,
  • karavan musí být způsobilí pro rychlost 100 km/h,
  • další podmínky dle technické prohlídky.

Povolení Tempo 100 pro obytné přívěsy se vztahuje na celou jízdní soupravu, automobil musí být vůči obytnému přívěsu určitou minimální provozní hmotnost a tažné vozidlo musí být vybaveno ABS. Pokud je automobil vybaven ESP, musí mít minimálně provozní hmotnost rovnu nejvyšší povolená hmotnost přívěsu, pokud nemá tažné vozidlo ESP a současně obytný přívěs nemá stabilizátor, pak musí být minimální provozní hmotnost tažného vozidla o 25% větší než nejvyšší povolená hmotnost přívěsu.

Po úspěšném absolvování prohlídky na Dekře a splnění všech podmínek je udělena plaketa Tempo 100, která se vylepí na karavan. Platnost plakety je jeden rok, tedy prohlídku je potřeba každý rok opakovat.

 

Proč si koupit karavan přímo Holandsku (Nizozemku), proč je nelepší na koupi karavanu Holandsko (Nizozemsko)?

Základním důvodem lepšího stavu karavanů v Nizozemsku (Holandsku) je nizozemský systém kontroly stavu a servisu karavanů BOVAG. Podstatná část karavanů v Nizozemsku (Holandsku) prochází pravidelným systémem kontroly celkového stavu karavanu spojeného s běžnou údržbou. Při kontrole BOVAG certifikovaní inspektoři kontrolují více než šedesáti bodů. Základem kontroly BOVAG je základní kontrola vlhkosti karavanu, kontroluje se uchycení nástavby k rámu, spoje stěn, podlahy a střechy, uchycení madel. Dále kontrola stavu brzd, brzdového obložení, kontrola brzdových lan, kontrola nájezdové brzdy, kontrola stavu ložisek a tlumičů, kontrola stabilizátoru, provádí se mazání nájezdové brzdy a nápravy. Kontroluje se plynová instalace včetně tlakové zkoušky a kontroly tepelné pojistky topení a samotných spotřebičů. Provádí se kontrola elektroinstalace, včetně uzemnění podvozku.

O průběhu zkoušky je vystaven detailní protokol kontroly kvality BOVAG a pokud je karavan bez závad, je vylepena žlutá samolepka s datumem kontroly. BOVAG doporučuje kontrolu opakovat nejpozději každé dva roky.

Zejména u nových karavanů je prováděna rozšířená kontrola BOVAG o měření vlhkosti karavanu pro zachování záruční lhůty výrobců karavanů. Většina výrobců karavanů poskytuje záruční lhůtu na těsnost karavanů v délce 10 let. Podmínkou však je každoroční měření vlhkosti velmi profesionálním měřákem ve všech čtyřech rozích na spoji střechy se stěnou, dále kolem všech střešních oken a u všech průchodu, jako je komín nebo anténní stožár. Důkladně se měří vlhkost přední, zadní a boční stěny. Každá stěna je měřena v horním a dolním rohu. U každé stěny se také měří vlhkost kolem všech prostupů, například kolem dveří a oken, kolem servisních poklopů, zásuvek zabudovaných ve zdi, mřížek. Jen pak je záruční lhůta výrobce karavanu platná.

Při podezření a vlhkost v rámci základní kontroly BOVAG je nabídnuto za příplatek i měření kontroly shodné s měřením vlhkosti dle metodiky pro platnou záruku vlhkosti nového karavanu. Základní kontrola BOVAG stojí dle servisu okolo 400 Euro, rozšířená kontrola okolo 600 Euro.

 

V případě zjištění problému s vlhkostí v rámci pravidelných kontrol BOVAG jsou karavany mimo záruční lhůtu nebo s již neplatnou zárukou rychle prodávány za velmi nízké ceny do zahraničí.

Například Boels Schadeauto’s v Alteveer z Alteveeru prodávají téměř všechny získané zateklé či havarované karavany do České republiky. V České republice jsou pak prodávány za plnou cenu – citováno z Bazoše: „Karavan je v TOP stavu nikde nezateklý a nevařilo se v něm.“ V karavanu jsem byl – zateklá byla celá zadní stěna, zatéká v uchycení žebříku. Vlhkost byla nad 65 % v podstatě po celé zadní stěně, karavan do několika let zplesniví a rozpadne se. Cenu nákupu bych odhadl maximálně na ¼ ceny, za kterou byl nabízen v České republice (nějaký chudák si ho záhy koupil, zhruba do 14 dnů od kontroly vlhkosti se na stránkách prodejce přesunul do kategorie prodáno).

Karavany v záruce jsou v Nizozemsku (Holandsku) opravovány v autorizovaných servisech. Většina autorizovaných servisů jednotlivých výrobců jsou současně autorizovanými servisy sdružení BOVAG. Nedochází k opravě lokálního poškození, ale mění se celé části – střecha, stěny, podlaha. Proto oprava karavanu mimo záruku výrobce převyšuje hodnotu samotného karavanu a prodávají se přes prostředníka obchodujícího s poškozenými vozidly (obdoba našich autovrakovišť) do zahraničí. Značná část poškozených karavanů tak z Nizozemska (Holandska) průběžně mizí a v běžném prodeji je jich zastoupeno relativně málo.

Kontrolu BOVAG je možné nechat si u některých prodejců nechat udělat ještě před samotným nákupem karavanu. Reálně kontrolu BOVAG udělají daleko důkladněji a výrazně profesionálněji než já, nemám vybavení na tak důkladnou kontrolu vlhkosti, nedokážu ani otestovat plynové spotřebiče, ložiska, brzdy, stabilizátor, provést tlakovou zkoušku plynu. Je však nezbytně potřeba objednat rozšířenou kontrolu BOVAG včetně měření vlhkosti pro určení skutečného stavu karavanu, cena kontroly je zhruba 600 Euro. Pak si sami dovezete karavan o kterém máte jistotu, že je ve stavu přesně odpovídajícím vystavenému protokolu.

Částečně se lze orientovat i podle vylepené samolepky BOVAG, ale ze samolepky nelze vyčíst, zda byla provedena kompletní kontrola včetně rozšířeného měření vlhkosti nebo jen základní kontrola. Také počítejte s tím, že poslední kontrola proběhla v minulosti a od té doby mohlo dojít k porušení těsnosti karavanu.