Dovoz karavanu ze zahraničí

Zkušenost mám z dovozem karavanů Rapio z Holandska. V Německu je nabídka karavanů také velká, ale Rapido pokud je za slušnou cenu bylo prodáno vždy následující den. Cena byl vždy o cca. 10% vyšší než v Holandsku. Zajímavé typy karavanů je možné dovézt z Francie, ceny domácích značek karavanů ve Francii jsou srovnatelné s Německem.

Kde najít karavan

Největší nabídka a nejlepší ceny (alespoň u karavanu Rapido) je v Holandsku. Vyplatí se sledovat tyto 2 portály, první používají převážně dealeři karavanů, kteří nabízejí  nové karavany a karavany vykoupené od zákazníku kupujících si nové karavany. Druhý slouží převážně k soukromé inzerci a inzerci prodejců, kteří vykupují karavany na aukcích (ty jsou veřejnosti nepřístupné, prodávají se tam řádově stovky karavanů najednou za velmi nízké ceny). Ceny na portálech se nijak zásadně neliší, nabízené karavany se ale nepřekrývají.
http://caravans.nl
http://marktplaats.nl

Menší nabídka použitých karavanů je na tomto portálu:
http://www.camperscaravans.nl/

V Německu je nabídka použitých karavanů také velká, ale cena u Rapida byla o cca. 1 000 € vyšší než v Holandsku. Vyplatí se sledovat tento portál:
http://www.mobile.de

V Německu existuje ještě řada dalších portálů na prodej karavanů, ale hezké karavany které by současně nebyly na jednom z těchto tří jsem tam nenašel, maximálně nějak poškození či za nesmyslné ceny.
http://www.caraworld.de
http://www.truckscout24.de (změno koncovky se dostanete do dané země, např. cz, pl)
http://www.reisemobil24.de

Karavany od soukromých prodejců, které nejsou na Mobile.de se objevují na tomto portálu. Jedná se o obdobu českého Bazoše.
https://www.quoka.de

V Belgii jsou ceny použitých karavanů srovnatelné s Německem, nabídka o trochu menší, ale občas se Rapido vyskytne. Za cca. 6 měsíců sledování se tam však žádný zajímavý nevyskytl.
http://www.2dehands.be
http://www.mitula.be

V Dánsku jsem hezké Rapido nikdy nenašel, cenové srovnání trochu komplikuje, že mají vlastní měnu. Z diskusí plyne, že Dánsko je velmi oblíbené pro dovoz karavanů.
http://www.dba.dk/camping
http://www.guloggratis.dk/camping
http://www.123camp.dk

Ve Švýcarsku jsou asi obecně karavany velmi drahé, všechny Rapida byla o minimálně 20 % dražší než v Německu.
http://www.caravan24.ch

Ve Francii jsou hodně rozšířené karavany se zvedací střechou, mezi bazarovými karavany se objevují značky jako Esterel, Fleurette, La Mancelle. Rapida se ve Francii vyskytují velmi sporadicky, v inzerci je však velké množství obdoby Rapida pod značkou La Mancelle (rozdíly mezi karavany Rapido a LaMancelle zde). Vyjma toho je ve Francii k prodeji obrovské množství karavanů domácích značek, jako je Caravelair. Ceny nabízených karavanů jsou velmi podobné jako při dovozu karavanu z Německa. Francouzské karavany (Caravelair, Sterckeman, La Mancelle, Sublim) jsou občas i levnější než v Německu či Holandsku, značky jako Knaus, Dethleffs, Fendt, Weinsberg  jsou naopak obvykle dražší.
http://www.annonces-caravaning.com

Francouzský bazar všech věcí, s velkým zastoupením individuálního prodeje karavanů. Na tomto portálu je velké množství karavanů k prodeji, karavany je možné rozumně filtrovat.
https://www.leboncoin.fr/caravaning/

Specializovaný portál s inzercí výhradně karavanů (nikoliv obytných vozů) s velkým výběrem a dobře vymyšleným vyhledáváním. Nabídek je méně, ale vyskytují se zde velmi zajímavé karavany.
http://www.caravane-occasion.fr/

Portál pro prodej všech typů automobilů včetně karavanů.
http://www.lacentrale.fr/

Na dalším inzertním portálu již není tolik nabídek:
http://www.paruvendu.fr/auto-moto/

A stejně jako v jiných zemích, i zde lokální verze Mobile.de.
https://www.automobile.fr

Zajímavou možností je využít služeb bazaru karavanů. Řádově přes tisíc nabídek na prodej obytných vozů a několik stovek nabídek na prodej karavanů, s propracovaným vyhledáváním a službami velkého autobazaru specializovaného na obytné auta a obytné přívesy.
http://www.idylcar.fr

V Itálii je možné využívat řadu portálu nabízejících prodej ojetých karavanů a obytných aut. Typicky se nacházejí v kategorii: Motori > Caravan e Camper, používané termíny jsou Caravan, Camper, Roulotte (karavan, obytný přívěs).  Řazení dle ceny vzestupně je označené termínem Prezzo crescente, výrobce bývá ve filtrech uveden pod pojmem Marca. Karavany Rapido Club, Trigano Silver se vyskytují málo, je však možné narazit na karavany s cenou o cca. 20 % nižší, než je cena obdobných karavanů v Německu.

Pro Itálii existují i běžné celoevropské vyhledávače. Velmi bohatá nabídka je na:
http://www.truckscout24.it

Italský inzertní portál, karavany a obytná auta jsou v kategorii Motori > Caravan e Camper. Portál má rozumně zpracované vyhledávání dle typů, výrobců a podobně.
https://www.kijiji.it

Italský inzertní portál, karavany a obytná auta jsou v kategorii Motori > Caravan e Camper. Portál nemá vyhledávací filtry.
https://www.subito.it

Italský inzertní portál, karavany v kategorii Camper – caravan – roulotte.
http://www.bakeca.it

Univerzální italský inzertní portál, bez filtrování:
http://www.vivastreet.it

Italská verze mobile.de neobsahuje příliš velkou nabídku karavanů:
http://www.automobile.it/

V Anglii (Velké Británii) jsou k dispozici velmi specifické karavany lokálních značek, které jsou velmi specifické zejména vnitřním uspořádáním a netradičním nábytkem. Typické značky karavanů, které se z Anglie dovážejí, jsou Abbey, AbiBailey, Coachman, Compass, Elddis, Lunar, Sprite, Sterling, Swift. Vnějším poznávacím znamením je velké přední dělené okno. Vstupní dveře karavanů dovezených z Anglie jsou na opačné straně – tedy vlevo, zatímco kontinentální karavany mají vstupní dveře vpravo. Tomu odpovídá i orientace nábytku uvnitř karavanu. Někteří výrobci anglických karavanů mají v nabídce i verzi s dveřmi na pravé straně, takové karavany se však přímo v Anglii prakticky nevyskytují.

V Anglii je možné narazit i na karavany Rapido, Trigano a Silver, některé mají vstupní dveře na levé straně, boční okna i nábytek jsou oproti kontinentální verzi také obráceně. Rapido Club, Trigano Rubis a Trigano Silver jsou v levostranném i pravostranném provedení uvnitř výrazně jiné než kontinentální. Čalounění sedáků je mohutnější, místo 3 hořáků jsou v kuchyni 4, ovládání hořáků je umístěné jinde, je použitý jiný kuchyňský dřez. Často je používána výrazně nižší chladnička, nad kterou je umístěn další šuplík. Karavany jsou často vybaveny teplou vodou, v koupelně i v kuchyni je použita směšovací baterie, v každém kusu, často různých provedení. Vyskytují se i úplně jiná uspořádání, například Trigano Silver 420DD, Trigano Silver 380DD. DD značí typické anglické uspořádání spaní s typickými anglickými rozkládacími sedáky naproti sobě. Některé karavany Rapido či Trigano mají přední okno výrazně zmenšené a doplněné o solární panel.

Velká část karavanů je vybavena vlastní baterií pro nezávislost na kempech.

Zajímavá nabídka karavanů je na portálu:
http://www.preloved.co.uk/category/home/2173/caravans-and-camping.html
Je tam možné narazit na inzeráty, které nejsou na ostatních portálech.

Řádově v jednotkách tisíců použitých karavanů je ve vyhledávači:
http://www.autotrader.co.uk/caravans
tento vyhledávač použitých karavanů v Anglii však vyhledává korektně pouze pokud se do něj zadá PSČ a pak řadí výsledky dle vzdálenosti. PSČ jedné z částí Londýna je EC1A 1AA.

Také tisíce starších karavanů na prodej:
https://www.gumtree.com/caravans
Tento portál má trochu skryté vyhledávání, nejprve je potřeba v levém menu zatrhnout Search title & description, v horní části stránky se objeví klasická lišta pro textové vyhledávání, která po zahájení psaní nabídne vyhledávání v kategoriích, kde se daný výraz nachází.

Obdobně široká nabídka karavanů na prodej je na portálu:
http://www.caravanfinder.co.uk/
Portál umožňuje zajímavé parametrické vyhledávání.

 

Dovoz karavanu z Anglie je komplikovanější než dovoz z jiných států Evropské unie (platí jenom do vystoupení Spojené království Velké Británie a Severního Irska z Evropské unie). V Anglii není karavan registrován stejným způsobem jako v České republice, anglický karavan nemá svoji vlastní Státní poznávací značku (SPZ). Místo vlastní SZP se používá SZP z tažného vozu. Není povinná ani technická prohlídka, aby byl karavan ve stavu odpovídajícím technickým požadavkům a předpisům je čistě odpovědností majitele a případná porušení jsou postižena velkými sankcemi.

Tedy dovoz je možný autem registrovaným v Anglii, nebo na podvalníku, protože neexistují žádné přepravní značky. Další problém je v neexistujícím dokladu o vývozu karavanu z Anglie. Protože se karavany z Anglie do České republiky dováží, řešení existuje, ale konkrétní možnosti přihlášení a požadované doklady neznám. Teoreticky (ale je to jen úvaha) se jedná o neznehodnocený C.O.C. list – (Certificate of conformity ) od výrobce, protože karavan nebyl v Anglii registrován. První registrace se provede na základě C.O.C. listu až při dovozu v České republice, ale je to jen teorie, praktickou zkušenost nemám.

 

Dovoz karavanu ze zahraničí

Jsou dvě možnosti – buď na značkách původního majitele, nebo na přepravních značkách. Na značkách původního majitele je postup shodný pro všechny země Evropské unie, na přepravních značkách je postup individuální pro každou zemi.

  1. Jak rezervovat
    Nedoporučuji psát SMS nebo emaily – prodejci na zprávy bez předchozí domluvy neradi reagují, považují to za podezřelé (sdělení dvou prodejců, kterým jsem když neodepsali volal). Tedy napřed volat, anglicky/německy se dá vždy nahrubo domluvit a po tomhle prvním kontaktu už se vše doladí emailem.
  2. Dovoz karavanu na poznávacích značkách původního majitele
    Na značkách původního majitele je dovoz karavanu snadnější a levnější (žádný úřad, žádné poplatky, jen levné povinné ručení v ČR), ale majitelé karavanů tento způsob často nechtějí umožnit. Není dobré jim tento způsob při prvním kontaktu navrhovat, protože je pro ně snazší prodat karavan přímo v jejich zemi, kde přehlášením na nového majitele dojde k zrušení registrace na jejich jméno. Při dovozu tímto způsobem se ponechají původní poznávací značky, ke karavanu je potřeba mít původní velký technický průkaz (správně Osvědčení o registraci vozidla – část II) a původní malý technický průkaz (správně Osvědčení o registraci vozidla – část I) a na základě VIN kódu si předem zřídit v České republice povinné ručení. Je možné si po dohodě s pojišťovnou sjednat krátkodobé povinné ručení. Případně si zřídit z Holandska po telefonu povinné ručení a nechat si zaslat zelenou kartu na email. Netuším, jak by se na to při případné kontrole dívali policisté, ale povinné ručení jako takové by platné bylo.
    Po přihlášení v České republice dojde do 2 měsíců k zrušení registrace v zemi původu. Tuto informaci mám jenom z dopravního inspektorátu, reálně nemám vyzkoušené.
  3. Na převozních značkách je dovoz individuální pro každou zemi
    Dovoz karavanu z Holandska
    K zřízení přepravních značek doporučuji využít https://www.vwe-netherlands.com/Import.aspx. Na tomto místě zřídí nový velký technický průkaz (správně Osvědčení o registraci vozidla – část II – Registration certificate. Part II.) a nový malý technický průkaz (správně Osvědčení o registraci vozidla – část I – Registration certificate. Part I.), oba na jméno kupujícího, pojištění na 15 dnů, převozní poznávací značku a exportní certifikát. Do VWE se musí dostavit jak prodávající, tak kupující, oba předkládají doklady (občanský průkaz nebo pas). Vše je vyřízeno do 15 minut, cena je cca. 130 Euro.V Holandsku mají ještě jedny stanice https://www.rdw.nl/, ale tam nejde vyřídit vše na jednom místě a je jich výrazně méně.
  4. V České republice
    Nejdříve je potřeba navštívit STK a realizovat dovozovou technickou prohlídku, kde pro karavany starší roku 2010 vyhotoví popis, který se pak zapíše do nového českého  velkého technického průkazu. Součástí je i klasická STK – kontrola VIN kódu, kontrola světel, kontrola zadních odrazek ve tvaru trojúhelníku, kontrola předních a bočních odrazek, kontrola brzd. U karavanů vyrobených po roce 2010 dovozovou STK nahrazuje dokument COC celoevropská homologace, ale nemám s tím reálnou zkušenost. Měla by pak stačit pouze klasická STK.
    S dokumentem z STK, velkým technickým průkazem (správně Osvědčení o registraci vozidla – část II) a malým technickým průkazem (správně Osvědčení o registraci vozidla – část I), platnou zelenou kartou pak stačí dojít na přihlášení do evidence, vyplnit žádost, uhradit poplatek.

 

Kupní smlouva na karavan při koupi v zahraničí

Pro samotné přihlášení karavanu dovezeného ze zahraničí kupní smlouva není potřeba. Je však určitě dobré ji mít, jako případný dokument prokazující nabytí karavanu. V kupní smlouvě nejsou body jako detailní popis stavu prodeje, jedná se o základní šablonu, u které je předpoklad, že jí budou obě strany korektně rozumět i bez větší znalosti angličtiny.
Vzor kupní smlouvy na koupi karavanu – anglická verze.

 

Maximální rychlost karavanu při dovozu ze zahraničí

Při dovozové technické prohlídce se zapisuje maximální povolená rychlost  80 km/h bez ohledu na to, jaká byla maximální povolená rychlost v zemi, ze které je karavan dovážen. (Vyhláška 341/2002 o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích §14, odstavec 11: „Pokud ministerstvo při schvalování technické způsobilosti typu přívěsů kategorií 01 a 02 nestanoví jinak, nesmí být nejvyšší rychlost přívěsu vyšší než 80 km.h-1. Přívěsy nesmí být používány k přepravě osob“).
Jedinou možností, jak ji navýšit, je získat potvrzení od autorizovaného dovozce či přímo výrobce, že podvozek i vlastní nástavba splňují podmínky pro udělení vyšší rychlosti (od 100 km/h do 130 km/h).

Maximální rychlost zapsaná v osvědčení o registraci vozidla je platná pouze v České republice. V zahraničí platí rychlost, kterou upravuje tamní verze  zákonu o provozu na pozemních komunikacích. Ve většině zemí Evropské unie se jedná o rychlost 80 km/h. Tedy v zahraniční je možné jet maximálně 80 km/h bez ohledu na to, jaká je rychlost zapsána v osvědčení o registraci vozidla. Jednou z mála výjimek je Rakousko, kde se po dálnici smí jet rychlostí 100 km/h, ale pouze pokud celá souprava nepřesáhne 3 500 kg, pak se smí jet pouze 70 km/h.

Pro možnost jet rychleji, je potřeba splnit podmínky pro vyšší rychlost platící v dané zemi.

V Německu se toto povolení nazývá Tempo 100 a je možné jej získat i v České republice. Povolení Tempo 100 pro obytné přívěsy schvaluje úřad v Drážďanech. Je k tomu potřeba absolvovat speciální technická kontrola, kterou provádí Dekra v České republice. Karavan musí splňovat některé podmínky:

  • pneumatiky nesmí být starší 6 let,
  • rychlostní index pneumatik musí být minimálně „L“,
  • karavan musí být způsobilí pro rychlost 100 km/h,
  • další podmínky dle technické prohlídky.

Povolení Tempo 100 pro obytné přívěsy se vztahuje na celou jízdní soupravu, automobil musí být vůči obytnému přívěsu určitou minimální provozní hmotnost a tažné vozidlo musí být vybaveno ABS. Pokud je automobil vybaven ESP, musí mít minimálně provozní hmotnost rovnu nejvyšší povolená hmotnost přívěsu, pokud nemá tažné vozidlo ESP a současně obytný přívěs nemá stabilizátor, pak musí být minimální provozní hmotnost tažného vozidla o 25% větší než nejvyšší povolená hmotnost přívěsu.

Po úspěšném absolvování prohlídky na Dekře a splnění všech podmínek je udělena plaketa Tempo 100, která se vylepí na karavan. Platnost plakety je jeden rok, tedy prohlídku je potřeba každý rok opakovat.