Dovoz karavanu ze zahraničí

Dovoz karavanu ze zahraničí

Rychlá navigace po stránce:
1. Proč si dovézt nebo nechat dovézt karavan ze zahraničí ↘
2. Jak koupit karavan v zahraničí nebo si nechat karavan ze zahraničí dovézt ↘
3. Detailní informace o dovozu karavanu ze zahraničí ↘
4. Kde najít karavan v zahraničí ↘
5. Samostatný dovoz karavanu ze zahraničí ↘
6. Kupní smlouva na karavan při koupi v zahraničí ↘
7. Asistence – pomoc při koupit karavanu v zahraničí, dovezení karavanu ze zahraničí ↘
8. Maximální rychlost karavanu při dovozu ze zahraničí ↘
9. Proč je nelepší na koupi karavanu Holandsko (Nizozemsko)? ↘

 

Proč si dovézt nebo nechat dovézt karavan ze zahraničí

Důvodem individuálního vlastního důvodu dovozu karavanu ze zahraničí je jeho technický stav. Karavany nabízené v zahraničních showroomech jsou převážně ve velmi dobrém technickém stavu. Pokud je karavan zatečený či jinak zásadně poškozený →, nabízí ho v rámci velkoobchodního prodeje dovozcům do zahraničí, typicky České republiky →, Polska. Pokud je karavan bez zásadních závad, nabízí jej k prodeji fyzickým osobám.

Cena nepoškozených karavanů v zahraniční je obvykle vyšší, než běžná cena shodných karavanů prodávaných v České republice.

Individuálním nákupem karavanu v zahraničí kupující určitě neušetří, ale koupí nepoškozený nezatečený → karavan bez dalších zásadní investic. Z mé zkušenosti plyne, že dovozci do České republiky dovážení převážně zatečené silně poškozené karavany →. Zatečený karavan je prakticky neopravitelný →. Řada prodejců dováží pouze zatečeniny →. Zahraniční servisy (typicky holandské, belgické a dánské) jim prodávají karavany, které se nevyplatí opravit a čeští prodejci je pak prodávají v České republice jako nepoškozené v dokonalém technickém stavu. Typicky tyto zatečené karavany prodávají jako „suchý, nezatečený, v dokonalém technickém stavu“.  Po několika letech od koupě se vlhkost dostane z vnitřní konstrukce na povrch a karavan celý zplesniví.

 

Jak koupit karavan v zahraničí nebo si nechat karavan ze zahraničí dovézt

Koupě karavanu s pomocí (asistencí) při dovozu karavanu, nebo dovezení karavanu ze zahraničí:

  1. Vyberte si karavan v inzerci → (jednoznačně doporučuji https://www.caravans.nl ↨).
  2. Napište mi na info@strechuvzhuru.cz a pošlete odkazy na vybrané karavany.
  3. Po emailu společně vybereme karavany v dobrém stavu odpovídající Vašim požadavkům na cestování.
  4. Po dohodě buď karavan přivezu nebo dojedu na místo jej zkontrolovat.
  5. V České republice dojedete na dovozovou technickou prohlídku.
  6. Na příslušném dopravním inspektorátu karavan přihlásíte.


Samostatná koupě karavanu s bez pomoci (asistence) při dovozu karavanu:

  1. Vyberte si karavan v inzerci →.
  2. Rezervujte si karavan u prodejce.
  3. Dojeďte na místo.
  4. Velmi důkladně proměřte vlhkost karavanu (i zahraniční prodejci nabízejí zatečené karavany, i když to není pravidlem)
  5. Vyřiďte exportní převozní značky, exportní list, exportní malý technický průkaz a exportní povinné ručení.
  6. Dovezte karavan do České republiky.
  7. V České republice zajistěte dovozovou technickou prohlídku.
  8. Na příslušném dopravním inspektorátu přihlaste

 

Detailní informace o dovozu karavanu ze zahraničí

Z mé zkušenosti plyne, že do bazarů v České republice se velice často dovážejí karavany, které jsou v Německu či Nizozemsku (Holandsku) neprodejné →. Mají zjevné vady, velmi často jsou silně zatečené. Po dovozu do České republice se vady zamaskují a karavan je vystaven v bazaru jako nepoškozený za běžnou cenu, přičemž výkupní cena v Nizozemsku (Holandsku) či Dánsku byla poloviční, často i třetinová. Několikrát jsem v bazarech v České republice našel karavan vybavený technickým průkazem z karavanu stejného typu, jenom o několik let mladším →. Rozdíl byl i 10 let. Pro odhalení takového podvodu je nutné znát, jak vypadají jednotlivé modelové roky karavanů. Objevil jsem i složeninu z více karavanů – přední část karavanu byla z modelové řady 2001 – 2003, zatímco zbytek karavanu byl z modelové řady končící v roce 1998. Technický průkaz a štítek byl z karavanu rok 2003. Podle toho, že karavan z inzerce zmizel, to vypadá, že si ho opravdu někdo neznalý koupil.

Jak u showroomů v zahraničí, tak v bazarech v zahraničí, je možné se setkat se zatečenými → či jinak poškozenými karavany, není možné říct, že nákup u konkrétního typu zahraničního prodejce je bez prověření skutečného fyzického stavu karavanu bez rizika. Vždy záleží na konkrétním prodejci, zda karavany prověřuje, či zda ověřuje jejich skutečný stav. Z mé zkušenosti plyne, že prodejci Německu a v Nizozemsku (Holandsku) vady nemaskují, to však neznamená, že karavan není ve stavu, kdy má již zatečenou výdřevu, ale zatečení ještě nemá vnější projevy →.

Neobvyklé typy karavanů, zejména Rapido a  Fleurette a LaMancelle, je možné dovážet z Francie. Tam jsou výrazně více rozšířeny, než ve zbytku Evropy. Zajímavé nabídky karavanů jsou i v Dánsku, ale vzhledem k vzdálenosti musí být karavan výrazně zajímavější, než je obdobný karavan v Německu. Z Dánska se dovážejí spíše velmi neobvyklé karavany, u běžných karavanů je dovoz obvykle z Německa a Nizozemska (Holandska).

 

Kde najít karavan v zahraničí

Největší nabídka a nejlepší ceny je v Nizozemsku (Holandsku). Vyplatí se sledovat tyto 2 portály, první používají převážně dealeři karavanů, kteří nabízejí  nové karavany a karavany vykoupené od zákazníku kupujících si nové karavany. Druhý slouží převážně k soukromé inzerci a inzerci prodejců, kteří vykupují karavany na aukcích (ty jsou veřejnosti nepřístupné, prodávají se tam řádově stovky karavanů najednou za velmi nízké ceny). Ceny na portálech se nijak zásadně neliší, nabízené karavany se ale nepřekrývají.
https://caravans.nl ↨
https://marktplaats.nl ↨

Menší nabídka použitých karavanů je na tomto portálu:
http://www.camperscaravans.nl ↨

V Německu je nabídka použitých karavanů také velká. Nákup v oficiálním dealerství může být bez problémů, ale při nákupu v bazarech je nezbytná opravdu velká ostražitost, obchodem s karavany se zabývají téměř výhradně obchodníci z východu. Vyplatí se sledovat tento portál:
https://www.mobile.de ↨

V Německu existuje ještě řada dalších portálů na prodej karavanů, ale hezké karavany které by současně nebyly na jednom z těchto tří jsem tam nenašel, maximálně nějak poškození či za nesmyslné ceny.
http://www.caraworld.de ↨
http://www.truckscout24.de ↨ (změno koncovky se dostanete do dané země, např. cz, pl)
http://www.reisemobil24.de ↨

Karavany od soukromých prodejců, které nejsou na Mobile.de se objevují na tomto portálu. Jedná se o obdobu českého Bazoše.
https://www.quoka.de ↨

V Belgii jsou ceny použitých karavanů srovnatelné s Německem, nabídka je však výrazně menší.
http://www.2dehands.be ↨
http://www.mitula.be ↨

V Dánsku cenové srovnání trochu komplikuje, že mají vlastní měnu. Ceny jsou však podobné, nabídka je na to, jak je Dánsko malé bohatá a v Dánsku se vyskytují zajímavé karavany, které nejsou v Německu či Nizozemku (Holandsku) obvyklé.
http://www.dba.dk/camping ↨
http://www.guloggratis.dk/camping ↨

Ve Švýcarsku jsou asi obecně karavany velmi drahé, odhaduji minimálně o 20 % dražší než v Německu.
http://www.caravan24.ch ↨

Ve Francii jsou hodně rozšířené karavany se zvedací střechou, mezi bazarovými karavany se objevují značky jako Esterel, Fleurette, La Mancelle. Rapida se ve Francii vyskytují velmi sporadicky, v inzerci je však velké množství obdoby Rapida pod značkou La Mancelle (rozdíly mezi karavany Rapido a LaMancelle →). Vyjma toho je ve Francii k prodeji obrovské množství karavanů domácích značek, jako je Caravelair. Ceny nabízených karavanů jsou velmi podobné jako při dovozu karavanu z Německa. Francouzské karavany (Caravelair, Sterckeman, La Mancelle, Sublim) jsou občas i levnější než v Německu či Holandsku, značky jako Knaus, Dethleffs, Fendt, Weinsberg  jsou naopak obvykle dražší.
http://www.annonces-caravaning.com ↨

Francouzský bazar všech věcí, s velkým zastoupením individuálního prodeje karavanů. Na tomto portálu je velké množství karavanů k prodeji, karavany je možné rozumně filtrovat. Když není karavan v inzerci zde, pravděpodobně není ani na žádném dalším francouzském portálu.
https://www.leboncoin.fr/caravaning/ ↨

Specializovaný portál s inzercí výhradně karavanů (nikoliv obytných vozů) s velkým výběrem a dobře vymyšleným vyhledáváním. Nabídek je méně, ale vyskytují se zde velmi zajímavé karavany.
http://www.caravane-occasion.fr/ ↨

Portál pro prodej všech typů automobilů včetně karavanů.
http://www.lacentrale.fr ↨

Na dalším inzertním portálu již není tolik nabídek:
http://www.paruvendu.fr/auto-moto/ ↨

A stejně jako v jiných zemích, i zde lokální verze Mobile.de.
https://www.automobile.fr ↨

Zajímavou možností je využít služeb bazaru karavanů. Řádově přes tisíc nabídek na prodej obytných vozů a několik stovek nabídek na prodej karavanů, s propracovaným vyhledáváním a službami velkého autobazaru specializovaného na obytné auta a obytné přívesy.
http://www.idylcar.fr ↨

V Itálii je možné využívat řadu portálu nabízejících prodej ojetých karavanů a obytných aut. Typicky se nacházejí v kategorii: Motori > Caravan e Camper, používané termíny jsou Caravan, Camper, Roulotte (karavan, obytný přívěs).  Řazení dle ceny vzestupně je označené termínem Prezzo crescente, výrobce bývá ve filtrech uveden pod pojmem Marca.

Pro Itálii existují i běžné celoevropské vyhledávače. Velmi bohatá nabídka je na:
http://www.truckscout24.it ↨

Italský inzertní portál, karavany a obytná auta jsou v kategorii Motori > Caravan e Camper. Portál nemá vyhledávací filtry.
https://www.subito.it ↨

Italský inzertní portál, karavany v kategorii Camper – caravan – roulotte.
http://www.bakeca.it ↨

Univerzální italský inzertní portál, bez filtrování:
http://www.vivastreet.it ↨

Italská verze mobile.de neobsahuje příliš velkou nabídku karavanů:
http://www.automobile.it ↨

 

Samostatný dovoz karavanu ze zahraničí

Jsou dvě možnosti – buď na značkách původního majitele, nebo na přepravních značkách. Na značkách původního majitele je postup shodný pro všechny země Evropské unie, na přepravních značkách je postup individuální pro každou zemi.

  1. Jak rezervovat
    Nedoporučuji psát SMS nebo emaily – prodejci na zprávy bez předchozí domluvy neradi reagují, považují to za podezřelé (sdělení dvou prodejců, kterým jsem když neodepsali volal). Tedy napřed volat, anglicky/německy se dá vždy nahrubo domluvit a po tomhle prvním kontaktu už se vše doladí emailem.
  2. Dovoz karavanu na poznávacích značkách původního majitele
    Na značkách původního majitele je dovoz karavanu snadnější a levnější (žádný úřad, žádné poplatky, jen levné povinné ručení v ČR), ale majitelé karavanů tento způsob často nechtějí umožnit. Není dobré jim tento způsob při prvním kontaktu navrhovat, protože je pro ně snazší prodat karavan přímo v jejich zemi, kde přehlášením na nového majitele dojde k zrušení registrace na jejich jméno. Při dovozu tímto způsobem se ponechají původní poznávací značky, ke karavanu je potřeba mít původní velký technický průkaz (správně Osvědčení o registraci vozidla – část II) a původní malý technický průkaz (správně Osvědčení o registraci vozidla – část I) a na základě VIN kódu si předem zřídit v České republice povinné ručení. Je možné si po dohodě s pojišťovnou sjednat krátkodobé povinné ručení. Případně si zřídit z Holandska po telefonu povinné ručení a nechat si zaslat zelenou kartu na email. Netuším, jak by se na to při případné kontrole dívali policisté, ale povinné ručení jako takové by platné bylo.
    Po přihlášení v České republice dojde do 2 měsíců k zrušení registrace v zemi původu. Tuto informaci mám jenom z dopravního inspektorátu, reálně nemám vyzkoušené.
  3. Na převozních značkách je dovoz individuální pro každou zemi
    Dovoz karavanu z Holandska
    K zřízení přepravních značek je možné využít https://www.vwe.nl ↨ nebo služeb https://www.rdw.nl ↨. Pobočky https://www.rdw.nl↨  provozují soukromé autoservisy a autobazary, někdy i prodejci karavanů. Jsou téměř v každém městě. Pro vytvoření exportních dokladů je třeba mít s sebou občanský nebo řidičský průkaz, původní SPZ z karavanu a podklady pro export od prodejce. Na tomto místě zřídí nový velký technický průkaz (správně Osvědčení o registraci vozidla – část II – Registration certificate. Part II.), dokument, na základě kterého jde s karavanem jet a dále pojištění (povinné ručení) a vydá novou převozní (bílou) SPZ. Jedná se o bílou plastovou tabulku, na kterou nalepí původní SZP nebo ji ručně nakreslí barvou či fixou. Plastová tabulka nemá zakulacené rohy, takže ne vždy pasuje do podznačníku. Pro přihlášení dovezeného karavanu v České republice je potřeba původní malý technický průkaz (správně Osvědčení o registraci vozidla – část I – Registration certificate. Part I.), dále nový velký technický průkaz (správně Osvědčení o registraci vozidla – část II – Registration certificate. Part II.), v České republice uzavřené další povinné ručení a dovozovou STK. Cena je cca. 150 Euro.
  4. V České republice
    Nejdříve je potřeba navštívit STK a realizovat dovozovou technickou prohlídku, kde pro karavany starší roku 2010 vyhotoví popis, který se pak zapíše do nového českého  velkého technického průkazu. Součástí je i klasická STK – kontrola VIN kódu, kontrola světel, kontrola zadních odrazek ve tvaru trojúhelníku, kontrola předních a bočních odrazek, kontrola brzd. U karavanů vyrobených po roce 2010 dovozovou STK nahrazuje dokument COC celoevropská homologace, ale nemám s tím reálnou zkušenost. Měla by pak stačit pouze klasická STK.
    S dokumentem z STK, velkým technickým průkazem (správně Osvědčení o registraci vozidla – část II) a malým technickým průkazem (správně Osvědčení o registraci vozidla – část I), platnou zelenou kartou pak stačí dojít na přihlášení do evidence, vyplnit žádost, uhradit poplatek.

 

Kupní smlouva na karavan při koupi v zahraničí

Pro samotné přihlášení karavanu dovezeného ze zahraničí kupní smlouva není potřeba. Je však určitě dobré ji mít, jako případný dokument prokazující nabytí karavanu. V kupní smlouvě nejsou body jako detailní popis stavu prodeje, jedná se o základní šablonu, u které je předpoklad, že jí budou obě strany korektně rozumět i bez větší znalosti angličtiny.
Vzor kupní smlouvy na koupi karavanu – anglická verze ↗.

 

Asistence – pomoc při nákupu karavanu v zahraničí

Opakovaně jsem pomáhal při dovozu karavanu z Holandska a Německa. Zhruba 3/4 z karavanů, které jsem byl se zájemci prohlížet, byly i zakoupeny. Překážkou koupě karavanu nejsou závady, které jsou vidět na první pohled, ale závady uvnitř konstrukce karavanu. Nezbytné je proměření vlhkosti konstrukce karavanu profesionálním měřákem vlhkosti ve všech rizikových místech →. Důvodem, proč jsme karavany nekoupili, bylo vždy zatečení karavanu.  Při zatečení karavanu dochází k uhnívání laťkové nosné konstrukce karavanu, vnitřní výplň mezi vnější a vnitřní stěnou karavanu přestává těsnit a je plná plísní. Velmi riziková je také hniloba podlahy karavanu. Oprava zatečeného karavanu je časově i finančně náročná a rozhodně se nevyplácí. Naopak vnitřní vybavení karavanu jde v některých případech snadno vyměnit či opravit a není důvodem, proč karavan nekoupit.


Veškeré informace o tom, proč je zatečení tím, co je zásadní vadou karavanu jsou zde:
>> Jak poznat zatečení karavanu – měření vlhkosti karavanu >>

Veškeré informace o rozsahu kontroly karavanu před koupí jsou zde:
>> Kontrola stavu karavanu před koupí – pomoc při koupi karavanu >>


Po několika pozitivních zážitcích s pomocí při nákupu a otestování funkčnosti karavanu u prodejce a poslední nepříjemnou zkušeností s neseriózním zájemcem o koupi karavanu probíhá pomoc při koupit karavanu v zahraničí za těchto podmínek:

  • Z fotografií v inzerátu jsem schopen obvykle upozornit na poškození / kutilské úpravy / karavanu a neoriginální zásahy do karavanu.
  • V místě prodeje karavanu ověřím stav karavanu: Kontrola stavu karavanu před koupí – pomoc při koupi karavanu →
  • V místě prodeje karavanu jsem schopný provést jednoduché opravy světel pro přepravu. S nefunkčními světly jsem se setkal opakovaně, někdy stačí vyměnit žárovka, obvykle je však zkřehlá patice žárovky a žárovka nedrží na místě. Je potřeba trochu improvizace. Někdy se však povede opravit tak, že není potřeba později měnit či lépe opravovat, vím o karavanu, kde oprava na místě při koupi drží už více let. Na fotce je úplně typická závada, ulomená držák žárovky. Žárovka pak nemá kostru a světlo nesvítí. Provizorní oprava je řešitelná na místě, důležité je vědět, kde a jak začít hledat závadu, ulomená packa většinou není na první pohled vidět.

  • V Německu a Holandsku jsem schopný poradit s věrohodností předávaných dokladů a ověření výrobních štítků. Tedy můžu říct, že takto se mi zdají doklady v pořádku, ale pravost nejsem schopný nijak ověřit. Systémy typu VIN-CHECK na karavany obvykle nefungují.
    U některých stanových přívěsů chybí z výroby štítek výrobce, je pouze vyražen VIN kód. Je to velká komplikované, ale řešitelné.

 

Podmínky asistence – pomoci při nákupu karavanu, karavan si kupující přiveze sám

  • Na místo prodeje jedu sám, svým vlastním vozem s vlastním karavanem. Nikdy nejezdím s kupujícím – nesednu si jako spolujezdec k řidiči, kterého neznám. Není problém se setkat dopředu a vše přesně domluvit, ale jako spolujezdec nejedu.
    Za asistenci při koupi nechci žádnou odměnu, pouze úhradu čistých nákladů na cestu. Na místo nákupu jezdím se svým karavanem a obvykle tam zůstávám 2 až 3 dny a procestuji si blízké okolí. Obvyklé místo nákup je poblíž hranic Německa a Holandska, celková vzdálenost tam a zpět je cca. 1 500 km.Na místě mohu (a doporučuji) namazat všechny maznice plastickým mazivem. U většiny karavanů karavanů dvě maznice nájezdové brzdy a u starších karavanů o další dvě maznice kyvných náprav. Používám plastické mazivo Shell Gadus S2 V220 2, které uvádí AL-KO jako doporučené pro většinu podvozků. Je potřeba vzít si podložku na ležení, jednorázové rukavice, maznici a plastické mazivo. Po dohodě předem mohu vzít s sebou a na místě namazat.Po zkušenosti vždy požaduji úhradu nákladů na cestu předem – nikdy zpětně či na místě. Zájemce o koupi mi hradí pohonné hmoty a opotřebení vozidla. Spotřeba vozidla je 9,8 litru E5 / 100 km, náhrada za opotřebení vozidla 2,5 Kč / 1 km. Tankuji plnou nádrž v České republice  a pak cestou sjíždím z dálnice k diskontním čerpacím stanicím, netankuji drahý benzín na dálnici. Cenu pohonných hmot vždy spočítám předem. Kupující hradí kemp za jednu noc, pokud na místě zůstávám déle, již to nesouvisí s nákupem karavanu a kemp si hradím sám.

    Vzhledem k tomu, že nákup karavanu mám spojený vždy s vícedenním cestováním, není problém na místo zajet, karavan prověřit, detaily nafotit, zavolat výsledek a kupující může na místo vyrazit až další den po té, co bude přesně vědět, v jakém stavu karavan je a zda má cenu vyrazit. Obvykle se s kupujícím druhý den na místě potkám a společně vyřešíme převozní doklady.

 

Podmínky asistence – dovezu karavanu ze zahraničí

  • Do České republiky jsem schopen karavan dovézt. Při dovozu karavanu do České republiky si kupující ve většině případů musí zajistit platbu. V případě, že je prodejce zaběhlý showroom, je ideální karavan zaplatit předem SEPA platbou. Platba většinou dorazí do 24 hodin (tady strašně záleží na bance, například z AirBank či mBank je při platbě do 10:30 platba přispána na účet prodávajícího ještě ten samí den odpoledne), kupující má jistotu rezervace karavanu na místě. V případě, že se na místě objeví problém se stavem karavanu a ke koupi nedojde, prodejce platbu vrátí (nebo tedy nikdy se mi nestalo, že by se prodejce cukal).Dalším možným způsobem je okamžitá SEPA platba až po prohlídce karavanu. Je však potřeba, aby obě banky byly v systému okamžitých SEPA plateb. V České republice toto nabízí pouze OberBank AG (k 11/2022), ale je možné si zřídit účet u online platformy (Revolut, VISE, N26 a další). Banka příjemce pak musí být v systému okamžitých SEPA plateb (SEPA Instant Credit Transfer, zkráceně SCT Inst).
    Seznam členů SEPA Instant Credit Transfer k 11/2022
    V Nizozemsku prodejci karavanů nejčastěji používají dvě banky: ABN AMRO Bank N.V. a Rabobank U.A., obě nabízí okamžité SEPA platby.  V Německu je v systému okamžitých SEPA plateb výrazně více bank (téměř všechny velké). Reálnost okamžité SEPA platby je však vždy vhodné s prodejcem předem ověřit, například posláním 1 Eura.V případě, že platba předem nelze, lze se domluvit individuálně na nějakém řešení, s hotovostí však nakládám extrémně nerad.

    Na místě obvykle namažu všechny maznice plastickým mazivem. U většiny karavanů karavanů dvě maznice nájezdové brzdy a u starších karavanů o další dvě maznice kyvných náprav. Používám plastické mazivo Shell Gadus S2 V220 2, které uvádí AL-KO jako doporučené pro většinu podvozků.

    Na cestu na místo je spotřeba pohonných hmot 7,5 litru E5 / 100 km, náhrada za opotřebení vozidla 1,9 Kč / 1 km, cestou zpět s karavanem je spotřeba 10,5 litru E5 / 100 km, náhrada za opotřebení vozidla 2,5 Kč / 1 km. Karavan nikdy do České republiky nepřivezu následující den, na místě vždy zůstanu přes noc (někdy víkend) a mám to spojené s krátkou poznávací dovolenou v okolí (proto službu nabízím). Kupující hradí kemp za jednu noc, pokud na místě zůstávám déle, již to nesouvisí s nákupem karavanu a kemp si hradím sám. Karavan nesmí být širší než 230 cm, jedná se o limit, širší karavany si netroufám tahat.

 

Ukázky dovozu karavanu ze zahraničí

Dovoz karavanu ze zahraničí – dovoz zánovního karavanu v TOP stavu

Takovýto karavan je v České republice téměř nekoupitelný – bez sebemenšího náznaku poškození, dokonale suchý, nezatečený, nepoškrábaný, interiér bez zásahu kutila, bez jediného škrábance, s velkou výbavou (předstan Doréma, bojler včetně rozvodu teplé vody do kuchyně i koupelny, mover Truma GO2 včetně ovladače, stabilizační nohy Al-Ko Big Foot), s kompletní dokumentací. Mimo individuální dovoz se takový karavan do České republiky nedostane. Sunlight Njoy 42 D, na první pohled nevypadá, ale nejvíce ergonomický karavan, s jakým jsem jel. Spotřeba pohonných hmot obdobná, jako u karavanu se sklápěcí střechou. Délka těla 483 cm, celková délka 593 cm, šířka 210 cm. Prázdná hmotnost 785 kg, maximální přípustná hmotnost 1050 kg.

 

Dovoz staršího karavanu z Holandska v absolutně top stavu s geniálním vnitřním uspořádáním pro rodinu s 3 či 4 dětmi

Starší karavan Eifelland Holiday 460 TK, ale vypadal jako když práv opustil výrobní linku. Majitelé byli dokonce natolik pečlivý, že pod podpěry stolů dávali dřevěnou podložku, aby nedošlo k poškrábání podlahy. Tento karavan má geniální vnitřní uspořádání pro rodinu se 3 či 4 dětmi. Na obou stranách se velké sezení přeskládatelné na postel.

>> Kompletní fotogalerie dováženého karavanu Eifelland Holiday 460 TK z Nizozemska (Holandska) zde >>

 

Dovoz karavanu ze zahraničí – dovoz levného staršího karavanu v TOP stavu

V Nizozemsku (Holandsku) je možné koupit i starší karavan v TOP stavu. Tento je rok výroby 1996 a nemá sebemenší poškození. Před koupí jsme ho kompletně ve všech místech proměřil a nikde nebyl vlhkost výdřevy vyšší než 5 %, téměř všude jsem naměřil 4 %. V karavanu jsem strávil noc s extrémně intenzivním deštěm (na místě pak byly záplavy) a ráno proměřil vlhkost pod okny, spoji střechy a bočnic a vlhkost byla stejné 4 %).

Cenový rozdíl mezi stejným karavanem nabízeným v České republice (z fotek zjevně zatečeným) je zhruba 35 % – tento krásný suchý absolutně nepoškozený karavan z Nizozemska (Holandska) vyšel na 135 000 Kč, stejný model, jen zjevně poškozený byl v České republice nabízen za 99 000 Kč.

>> Kompletní fotogalerie dováženého karavanu Knaus Country 395 TK z Nizozemska (Holandska) zde >>

 

Dovoz karavanu z Nizozemska (Holandska) – dovoz karavanu v TOP stavu s velkou výbavou, který se neprojevila v ceně

Caravelair Antares 416 TK – pro mě naprosto ideální karavan pro rodiny. Dvě velké, dostatečně široké palandy, dostatečně široké sezení / plnohodnotná příčná (francouzská) postel, dostatečně velká ergonomická kuchyňka, plnohodnotná koupelna s pevným umyvadlem, to vše při délce nástavby 416 cm, celkové délce 590 cm, celkové šířce 220 cm, pohotovostní hmotnosti 840 kg a celkové 1 000 kg (lze administrativně zvýšit). Navíc spodní palanda je vyndatelná a díky velkým servisním dvířkům prostor pod horní palandou využitelný jako garáž, do které se vejdou i dvě kola. Karavan v běžném opotřebení od sluníčka, bez jakéhokoliv fyzického poškození. Celý karavan byl důkladně proměřen, absolutně suchý, nezatečený. Všechny spotřebiče plně funkční. Ve výbavě nízký automatický mover Reich Move Control ECOLINE (cena nového v přepočtu zhruba 70 000 Kč), markýza Thule Omnistor, kompletní předstan (nevím jak, nevybaleoval jsem ho) nohy Big Foot, veškerou dokumentaci. Zde je test z nizozemského karavanového časopisu ↗.

>> Kompletní fotogalerie dováženého karavanu Caravelair Antares 416 TK z Nizozemska (Holandska) zde >>

 

Dovoz levného karavanu z Holandska (Nizozemska)

Tento krásný, velice zachovalý karavan stál v Severním Holandsku jen 3 490 Euro. Sterckeman Fjord LUXE 370e, s palandovou postelí v zadní části, která jde sklopit a využívat jako velká skříňka. Spodní palanda je složitelná do pohodlného sezení pro dva, přední sezení složitelné do velké francouzské postele.  Přední sezení bylo natrvalo složené na postel a na něm byla umístěna kvalitní matrace přesně na míru.

>> Kompletní fotogalerie dováženého karavanu Sterckeman Fjord LUXE 370e z Nizozemska (Holandska) zde >>

 

Dovoz zánovního karavanu z Holandska (Nizozemska)

Zánovní karavan Caravelair Antares Luxe 445 z roku 2006 koupený po sezóně (v říjnu) za velmi výhodnou posezónní cenu. V karavanu je základní vybavení (plynové topení Truma, kombinovaná chladnička Elektrolux (dnes Dometic), kazetová toaleta Thetford. Karavany Caravelair řady Antares se vyznačují velmi nízkou hmotností a vysokou spolehlivostí. Spolehlivost je dána extrémní jednoduchostí karavanu, na celém karavanu není jediná designová zbytečnost, kolem které by zatékalo do konstrukce karavanu →.

>> Kompletní fotogalerie dováženého karavanu Caravelair Antares Luxe 445 z Nizozemska (Holandska) zde >>

 

Dovoz zánovního karavanu Adria z Holandska (Nizozemska)

Dovoz karavanu Adria Altea 472LU z Nizozemska (Holandska). Dílenské zpracování karavanů Adria je prostě super. Stačí se podívat na přidělání madla – na pořádný kus železa, navíc lepený. Jenom škoda, že Adrii blednou slunečním zářením polepy, po případné výměně bude z venku jako nový. Na spodní straně podlahy (podvozku) jsem nenašel jediné poškozené místo.

>> Kompletní fotogalerie dováženého karavanu Adria Altea 472LU z Nizozemska (Holandska) zde >>

 

Dovoz obrovského karavanu z Holandska

Adria Classica 743 UT s teplovodním topením Alde a dvojitou podlahou. Karavan určený pro 8 osob, pohotovostní hmotnost 1652 kg, maximální hmotnost 2 000 kg. V karavanu je 8 míst na spaní. Teplovodní topení Alde jsem nebyl schopný nijak odzkoušet, reálně jsem to viděl poprvé v životě. Dle katalogu se toto topení montovalo v rámci celého paketu úprav jménem Alpina, určeného do silného mrazu. Já jsem postřehl dvojitou podlahu. Karavan byl 13 let starý, z venku jsou některá drobná poškození, ale uvnitř vše vypadalo velmi zachovale, málo používaně. Koupelna mírně zažloutlá od UV záření. Alu kola a velmi silný mover.

>> Kompletní fotogalerie dováženého karavanu Adria Classica 743 UT z Nizozemska (Holandska) zde >>

 

Dovoz staršího karavanu Caravelair Bamba de Luxe 395T v TOP stavu včetně moveru a předstanu

Karavan Caravelair Bamba de Luxe 395T z roku 1998. V roce dovozu byl celých 24 let starý. Tenhle starší karavan jasně dokazuje, že mezi stavem karavanu a jeho stářím neexistuje žádná souvislost. Konstrukčně byl karavan absolutně nedotknutý.

>> Kompletní fotogalerie dováženého karavanu Caravelair Bamba de Luxe 395T v TOP stavu včetně moveru a předstanu zde >>

 

Kontrola nádherného karavanu TEC Travel King 540 GK v Nizozemsku (Holandsku)

Kontrola nádherného karavanu TEC Travel King 540 GK v Nizozemska (Holandska). Obrovský karavan s velkou výbavou včetně klimatizace a moveru.

Dílenské zpracování karavanů TEC v jeho poslední vyráběné modelové řadě bylo na vynikající úrovni. Všechny lišty dokonale doléhaly, vše bylo precizně tmelené, dílenské zpracování precizní. Jediné, co jsem na karavanu našel byla povrchová oxidace kovových částí pod postelí, pravděpodobně od mokrého předstanu, jinak karavan vypadal, jako když vyjel z továrny.

>> Kompletní fotogalerie kontrolovaného karavanu TEC Travel King 540 GK v Nizozemsku (Holandsku) zde >>

 

V případě, že chcete pomoct – asistenci při nákupu karavanu, napište mi na info@strechuvzhuru.cz a domluvíme se. Osobní schůzka je možná nejčastěji v Praze nebo západních Čechách. Při nákupu staršího karavanu často najde něco, co nefunguje. Je však důležité odhadnout, zda je to opravitelné a jaká je možná cena opravy. Pro začínající karavanisty je velmi snadné považovat drobnost za fatální závadu a naopak nezjistit fatální zatečení karavanu či shnilou podlahu karavanu.

 

Proč je podstatná část nabízených karavanů v České republice zatečených

Z mé zkušenosti plyne, že podstatná část karavanů nabízených v České republice je zatečených – velmi silně poškozených. Proč je zatečení karavanu zásadní porucha karavanu je velmi detailně popsáno zde – Jak poznat zatečení karavanu – měření vlhkosti karavanu →. Důvod toho, proč jsou v České republice nabízeny převážně zatečené karavany je jednoduchý – zatečené karavany jsou velmi levné a zatečení, které je absolutně zásadním poškozením karavanu není na první pohled vidět – nezkušený kupující jej nedokáže odhalit. Zatečení se projeví až po čase postupným rozpadáním karavanu.

Velcí prodejci karavanů v zahraniční prodávají pouze prověřené karavany. Pokud při výkupu zjistí zatečení karavanu, vykoupí ho od původního majitele za velmi nízkou cenu a dále jej prodávají jako pod označením „velkoobchodní prodej karavanů“ – podmínkou prodeje je, že se kupující se smluvně zřekne všech nároků na záruku (to umožňuje Občanský zákoník i v České republice) a karavan se prodává bez předprodejního servisu. Tedy nemá zkontrolované a seřízené brzdy, nemá zkontrolované plynové spotřebiče, nemá zkontrolovaný elektrorozvod, nemá zkontrolovanou funkčnost světel, nemá zkontrolovaný stav nápravy.

Někteří prodejci takové karavany nenabízí veřejně, ale přímo kontaktují dovozce do České republiky nebo Polska, někteří je zobrazují na svých internetových stránkách, například:
https://vejlecaravans.dk/campingvogne/engros-campingvogne ↨

Dovozce jej koupí, doveze do České republiky a prodává jako „zaručeně suchý, po prvním majiteli, důchodci“. Cena nepoškozených karavanů v zahraničí je většinou shodná či vyšší než cena karavanů nabízených v České republice. Dovozce tak svou marži realizuje nákupem poškozeného karavanu, pokud by dovážel do České republiky karavany nepoškozené, nabízel by je výrazně dráž, než je běžný cena karavanů v České republice a prostě by je neprodal.

 

Maximální rychlost karavanu při dovozu ze zahraničí

Při dovozové technické prohlídce se zapisuje maximální povolená rychlost  80 km/h bez ohledu na to, jaká byla maximální povolená rychlost v zemi, ze které je karavan dovážen. (Vyhláška 341/2002 o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích §14, odstavec 11: „Pokud ministerstvo při schvalování technické způsobilosti typu přívěsů kategorií 01 a 02 nestanoví jinak, nesmí být nejvyšší rychlost přívěsu vyšší než 80 km.h-1. Přívěsy nesmí být používány k přepravě osob“).
Jedinou možností, jak ji navýšit, je získat potvrzení od autorizovaného dovozce či přímo výrobce, že podvozek i vlastní nástavba splňují podmínky pro udělení vyšší rychlosti (od 100 km/h do 130 km/h).

Někdy se podaří na dovozové technické kontrole „ukecat“ technika, aby zapsal rychlost z původního technického průkazu. V Nizozemsku je u většiny novějších karavanů zapsáno 100 km/h.

Maximální rychlost zapsaná v osvědčení o registraci vozidla je platná pouze v České republice. V zahraničí platí rychlost, kterou upravuje tamní verze  zákonu o provozu na pozemních komunikacích. Ve většině zemí Evropské unie se jedná o rychlost 80 km/h. Tedy v zahraniční je možné jet maximálně 80 km/h bez ohledu na to, jaká je rychlost zapsána v osvědčení o registraci vozidla. Jednou z mála výjimek je Rakousko, kde se po dálnici smí jet rychlostí 100 km/h, ale pouze pokud celá souprava nepřesáhne 3 500 kg, pak se smí jet pouze 70 km/h.

Pro možnost jet rychleji, je potřeba splnit podmínky pro vyšší rychlost platící v dané zemi.

V Německu se toto povolení nazývá Tempo 100 a je možné jej získat i v České republice. Povolení Tempo 100 pro obytné přívěsy schvaluje úřad v Drážďanech. Je k tomu potřeba absolvovat speciální technická kontrola, kterou provádí Dekra v České republice. Karavan musí splňovat některé podmínky:

  • pneumatiky nesmí být starší 6 let,
  • rychlostní index pneumatik musí být minimálně „L“,
  • karavan musí být způsobilí pro rychlost 100 km/h,
  • další podmínky dle technické prohlídky.

Povolení Tempo 100 pro obytné přívěsy se vztahuje na celou jízdní soupravu, automobil musí být vůči obytnému přívěsu určitou minimální provozní hmotnost a tažné vozidlo musí být vybaveno ABS. Pokud je automobil vybaven ESP, musí mít minimálně provozní hmotnost rovnu nejvyšší povolená hmotnost přívěsu, pokud nemá tažné vozidlo ESP a současně obytný přívěs nemá stabilizátor, pak musí být minimální provozní hmotnost tažného vozidla o 25% větší než nejvyšší povolená hmotnost přívěsu.

Po úspěšném absolvování prohlídky na Dekře a splnění všech podmínek je udělena plaketa Tempo 100, která se vylepí na karavan. Platnost plakety je jeden rok, tedy prohlídku je potřeba každý rok opakovat.

 

Proč si koupit karavan přímo Holandsku (Nizozemku), proč je nelepší na koupi karavanu Holandsko (Nizozemsko)?

Základním důvodem lepšího stavu karavanů v Nizozemsku (Holandsku) je nizozemský systém kontroly stavu a servisu karavanů BOVAG ↨. Podstatná část karavanů v Nizozemsku (Holandsku) prochází pravidelným systémem kontroly celkového stavu karavanu spojeného s běžnou údržbou. Při kontrole BOVAG ↨ certifikovaní inspektoři kontrolují více než šedesáti bodů. Ale aby to nebylo tak snadné, existuje více balíčků kontroly BOVAG ↨ a kontrola vlhkosti karavanu je až v nejvyšším balíčku. V základním balíčku se kontroluje stav brzd, brzdového obložení, kontrola brzdových lan, kontrola nájezdové brzdy, kontrola stavu ložisek a tlumičů, kontrola stabilizátoru, provádí se mazání nájezdové brzdy a nápravy. Kontroluje se plynová instalace včetně tlakové zkoušky a kontroly tepelné pojistky topení a samotných spotřebičů. Provádí se kontrola elektroinstalace, včetně uzemnění podvozku.

Ve rozšířeném balíčku je navíc kontrola uchycení nástavby k rámu, spoje stěn, podlahy a střechy, uchycení madel, vlhkost v kritických místech.

O průběhu zkoušky je vystaven detailní protokol kontroly kvality BOVAG ↨ a pokud je karavan bez závad, je vylepena žlutá samolepka s datumem kontroly. BOVAG ↨ doporučuje kontrolu opakovat nejpozději každé dva roky.

Zejména u nových karavanů je prováděna rozšířená kontrola BOVAG↨  o měření vlhkosti karavanu → pro zachování záruční lhůty výrobců karavanů. Většina výrobců karavanů poskytuje záruční lhůtu na těsnost karavanů v délce 10 let. Podmínkou však je každoroční měření vlhkosti → velmi profesionálním měřákem ve všech čtyřech rozích na spoji střechy se stěnou, dále kolem všech střešních oken a u všech průchodu, jako je komín nebo anténní stožár. Důkladně se měří vlhkost → přední, zadní a boční stěny. Každá stěna je měřena v horním a dolním rohu. U každé stěny se také měří vlhkost → kolem všech prostupů, například kolem dveří a oken, kolem servisních poklopů, zásuvek zabudovaných ve zdi, mřížek. Jen pak je záruční lhůta výrobce karavanu platná.

Při podezření a vlhkost v rámci základní kontroly BOVAG ↨ je nabídnuto za příplatek i měření kontroly shodné s měřením vlhkosti → dle metodiky pro platnou záruku vlhkosti nového karavanu. Základní kontrola BOVAG ↨ stojí dle servisu okolo 400 Euro, rozšířená kontrola okolo 600 Euro.

 

V případě zjištění problému s vlhkostí v rámci pravidelných kontrol BOVAG ↨ jsou karavany mimo záruční lhůtu nebo s již neplatnou zárukou rychle prodávány za velmi nízké ceny do zahraničí.

Například Boels Schadeauto’s v Alteveer z Alteveeru prodávají téměř všechny získané zateklé či havarované karavany do České republiky. V České republice jsou pak prodávány za plnou cenu – citováno z Bazoše: „Karavan je v TOP stavu nikde nezateklý a nevařilo se v něm.“ V karavanu jsem byl – zateklá byla celá zadní stěna, zatéká v uchycení žebříku. Vlhkost byla nad 65 % v podstatě po celé zadní stěně, karavan do několika let zplesniví a rozpadne se →. Cenu nákupu bych odhadl maximálně na ¼ ceny, za kterou byl nabízen v České republice (nějaký chudák si ho záhy koupil, zhruba do 14 dnů od kontroly vlhkosti → se na stránkách prodejce přesunul do kategorie prodáno).

Karavany v záruce jsou v Nizozemsku (Holandsku) opravovány v autorizovaných servisech. Většina autorizovaných servisů jednotlivých výrobců jsou současně autorizovanými servisy sdružení BOVAG ↨. Nedochází k opravě lokálního poškození, ale mění se celé části – střecha, stěny, podlaha. Proto oprava karavanu mimo záruku výrobce převyšuje hodnotu samotného karavanu a prodávají se přes prostředníka obchodujícího s poškozenými vozidly (obdoba našich autovrakovišť) do zahraničí. Značná část poškozených karavanů tak z Nizozemska (Holandska) průběžně mizí a v běžném prodeji je jich zastoupeno relativně málo.

Kontrolu BOVAG je možné nechat si u některých prodejců nechat udělat ještě před samotným nákupem karavanu. Reálně kontrolu BOVAG udělají daleko důkladněji a výrazně profesionálněji než já, nemám vybavení na tak důkladnou kontrolu vlhkosti →, nedokážu ani otestovat plynové spotřebiče, ložiska, brzdy, stabilizátor, provést tlakovou zkoušku plynu. Je však nezbytně potřeba objednat rozšířenou kontrolu BOVAG včetně měření vlhkosti → pro určení skutečného stavu karavanu, cena kontroly je zhruba 600 Euro. Pak si sami dovezete karavan o kterém máte jistotu, že je ve stavu přesně odpovídajícím vystavenému protokolu.

Částečně se lze orientovat i podle vylepené samolepky BOVAG ↨, ale ze samolepky nelze vyčíst, zda byla provedena kompletní kontrola včetně rozšířeného měření vlhkosti→ nebo jen základní kontrola. Také počítejte s tím, že poslední kontrola proběhla v minulosti a od té doby mohlo dojít k porušení těsnosti karavanu. Dále je nutné počítat s tím, že řada prodejců uvádí v inzerátech na fotkách logo BOVAG ↨, ale karavan žádnou kontrolu BOVAG ↨ nemá, pouze prodejce je partnerem BOVAG ↨ a za cca. 600 Euro ji provede.