Jak vybrat a koupit karavan

Jak vybrat a koupit ten správný karavan? Zásadní při koupi staršího nebo nového karavanu je správně zvolit kompromis mezi obytným prostorem a velikostí kupovaného karavanu.

 

Rychlá navigace po stránce:
Jak vybrat a koupit karavan
Co je malý karavan, co je velký karavan?
Na co si dát pozor při koupi karavanu
Jaké potřebujete auto na tahání kupovaného karavanu?
Jaké zvolit vnitřní uspořádání kupovaného karavanu
Jakou zvolit výbavu kupovaného karavanu
Soběstačný karavan pro cestování na divoko
Mám si koupit karavan, obytné auto nebo obytnou dodávku?
Smí se s karavanem spát na parkovištích u dálnic?
Jaké řidičské oprávnění potřebuji pro karavan a obytné auto?
Jak těžký karavan je možné tahat? Jak je to s doložností karavanu?
Jak je to s doložností obytného vozu?
Co všechno se počítá do doložnosti karavanu a obytného vozu?
Jaký předpis upravuje hmotnost soupravy tažného vozu a karavanu, jaký předpis upravuje doložnost karavanu
Čím musí být vybaveno tažné vozidlo karavanu?

 

Jak vybrat a koupit karavan

Vše se odvíjí od počtu osob a zvířat, které budou v karavanu na cestách bydlet. Současně jiné požadavky na spaní mají senioři a mladé rodiny s dětmi. Tomu se podřizují i různá uspořádání interiéru karavanu i kvality a hmotnosti materiálů použitých v karavanu.

Dalším zcela zásadním kritériem je, kam budete se bude s kupovaným karavanem jezdit a jakým způsobem v něm budete trávit čas.

Čím je karavan větší, tím náročnější je jízda s karavanem. A příliš nezáleží na tom, jakým vozem je karavan tahán. Čím větší je tažný vůz, tím větší je celková délka soupravy a v kritických místech jde často o centimetry. Hezké kempy jsou velmi často na místech, ke kterým vedou uzounké uličky středy vesnic či úzkými alejemi stromů. Často platí, že čím hezčí je místo kempu, tím horší je příjezdová cesta. Ke kempům v národních parcích často vedou „stezky“.

Pečlivým přečtením následujícího textu, a hlavně poctivým zodpovězením na jednotlivé body zjistíte, zda potřebujete malý lehký, ale uvnitř trochu stísnění, méně vybavení a méně pohodlný karavan, nebo vám bude daleko více vyhovovat velký luxusní prestižní karavan.

 


Před výběrem karavanu si musíte odpovědět na tři základní otázky:

  • Jak budete v karavanu a v jeho okolí trávit čas?
  • Kam s karavanem budete jezdit?
  • Jak dlouho budete s karavanem na jednom místě?

 

Co budete v kupovaném karavanu dělat – jak budete v karavanu a jeho okolí trávit čas?

Velmi důležité je vědět, jak budete v karavanu trávit volný čas a podle toho volit vnitřní uspořádání karavanu a požadavky na vybavenost karavanu. Co se dá v karavanu dělat:

  • V karavanu se spí. V karavanu se hlavně spí. Převážnou část pobytu v karavanu budete trávit spánkem. Proto je klíčové zvolit správné uspořádání interiéru s ohledem na přespávání požadovaného počtu osob. Pokud máte psa, řešte i kde a jak bude přespávat pes.
  • V karavanu se vaří. Velkou výhodou karavanu je snadné vaření. Karavany jsou vybaveny plynovým vařičem (obvykle 3 ploténky) a dřezem s tekoucí vodou.
    Velká část karavanistů s sebou vozí venkovní gril a večeře velmi často dělají mimo karavan na venkovním grilu. Velká řada zejména zahraničních kempů však nedovoluje grilování na uhlí, grily jsou povoleny pouze plynové. Proto mají některé karavany venkovní rychlospojkovou plynovou přípojkou. Existují i kartušové venkovní grily.
    Velká část karavanistů myje nádobí v umývárnách nádobí v kempu. Šetří si tak práci s nošením vody do nádrže karavanu a odnášením šedé (odpadní) vody z karavanu, současně je mytí nádobí v malém karavanovém dřezu s minimem odkládacího prostoru není úplně pohodlné.
  • V karavanu je chladnička (lednice) s mrazákem. Ta většinou funguje na 230 V nebo na plyn. Při přepnutí na 12 V dokáže za jízdy udržet teplotu, ale určitě se nevychladí.
  • V karavanu se dá umývat. Koupelna v karavanu je velmi často velmi kompromisní. Jednoduché opláchnutí se, vyčištění zubů, když je venku špatné počasí.
    Sprchování v karavanu, který není vybaven samostatnou sprchou a velkou nádrží na vodu, je prakticky nemožné. Vanička v koupelně slouží spíše ke snadnému úklidu koupelny, proto není v obvyklé výbavě systém uchycení sprchového závěsu.
    Karavanisti se obvykle chodí sprchovat a umývat do sociálních budov v kempu. Ty mají, hlavně v zahraničí, oddělené sprchy, oddělené kabinky na čištění zubů a běžné mytí, společná umyvadla na mytí rukou. Bývají po celý den udržované dokonale čisté.
    Pro cestování bez kempu se často využívají venkovní sprchy, kdy má karavan vyveden vývod vody ven přes rychlospojku, nebo se používá obyčejný zavěšený vak s vodou.
  • V karavanu se dá používat toaleta. Ale po pár dnech je potřeba vynést, vylít a vymýt odpadní nádobu.
    V kempech jsou na to speciální výlevky pro chemické toalety.
  • V karavanu se jí a tráví volný čas. To ale u spousty karavanistů až na posledním místě. Pobyt v karavanu je spojen s trávením volného času venku. Klíčovým vybavením je tak pro většinu karavanistů venkovní sezení s pohodlnými židlemi a stolem, umístěným pod střechou.
    Střechou je buď markýza (která má řadu nevýhod), nebo sluneční plachta či předstan.
    Venku se obvykle jí a tráví volný čas.
    Jezení uvnitř je velká nouzovka, když počasí příliš nepřeje.
  • V karavanu se převáží venkovní nábytek, sluneční plachta, předstan. Vždy je dobré mít určeno, co z toho budete s sebou vozit a kam to dáte. Velký úložný prostor pod francouzskou postelí, přístupný servisními dvířky z venku je na nábytek ideální.
  • V karavanu se sedí a kouká na televizi. Ke karavanům existují ruční i automatické satelity a televize na 12 V.

Před výběrem vnitřního uspořádání karavanu si musíte přesně odpovědět na otázku, jak chcete při cestování s karavanem trávit čas a co budete v karavanu dělat, tedy které z  výše uvedených funkcí karavanu pro trávení času jsou pro vás ty důležité.

Jste aktivní, celý den trávíte mimo karavan a večer máte rádi klidné venkovní posezení? Pak nepotřebujete trvalé vnitřní sezení, v případě potřeby složíte postel do sezení. V kuchyni postačí 3 hořáky a lednička, základní koupelna. Potřebujete kvalitní sluneční plachtu. Cokoliv navíc je jen zbytečná hmotnost a velikost, kterou s sebou budete tahat.

Jste spíše pasivní, celý den posedáváte v kempu a večery trávíte u televize? Pak oceníte trvalé vnitřní sezení s možností upevnění televize v zorném úhlu všech obyvatel karavanu, velký úložný prostor na venkovní křesla, markýzu či velký předstan, ale i extra výbavu, jako je například plynová trouba, klimatizace, bojler na teplou vodu, satelit a televizi.

 

Kam budete s karavanem jezdit?

Další klíčovou otázkou je, kam budete s karavanem jezdit. Do jakých typů kempů, či na divoko.

  • Malé klidné kempy v přírodě, u jezer, v národních parcích. Potřebujete lehký, krátký, a hlavně úzký karavan. Posledních několik kilometrů do kempu bývá po velmi úzkých, často kopcovitých po místních silničkách, kde se potkáváte s dalšími auty, cyklisty, traktory, ale klidně i couvajícími nákladními vozy. Musíte se umět vyhnout.
    Z řady kempů je odjezd povolen jen do určité dopolední hodiny a příjezd povolen naopak nejdříve od nějaké odpolední hodiny. Důvodem je téměř nemožné vyhýbání se na příjezdové cestě. Ale když to někdo nedodrží, potkáte se.
    Některé kempy mají dostatek míst pro malé karavany, ale pro velké jen několik málo, nebo je vůbec nepřijímají. Protože na ně nemají dostatečně velké parcely ani cesty.
    Příkladem může být malý kemp u Chiemského jezera https://www.camping-seehaeusl.de/, v absolutně klidném místě, jen pro 46 karavanů. Příjezdová cestička opravdu uzoučká tak, že se taktak projede, parcely dlouhé na karavan s obytnou nástavbou maximálně do délky 480 (ale to bylo opravdu na centrimetry). Na parcely karavany pak zavážejí sami speciálním hydraulickým traktůrkem. Vše je vynahrazeno tichem, přírodou, malou chráněnou pláží, klidem a atmosférou v kempu. Pokud máte psa, je zde i samostatná plážička, kde psi mohou do vody.
    Jen o zhruba 2 kilometry dále se nachází velký kemp https://chiemsee-strandcamping.de/, kam se bez problémů dostane i velký karavan. Dokonce je možné rezervovat si místo v první řadě (celkem jsou tam 2) přímo u vody. Hned za kempem však po celé jeho délce vede hlavní příjezdová komunikace do celé oblasti. Kempování tak připomíná spíše nocování na parkovišti vedle dálnice D1. Hluk, žádný stín, atmosféra místa žádná. Ale vejdete se a snadno přijedete i velkým karavanem.
  • Velké kempy s dobrou příjezdovou komunikací, typicky Chorvatsko, Maďarsko. Pokud plánujete jezdit do velkých kempů, či opakovaně do jednoho ozkoušeného kempu, kde víte, že je příjezdová komunikace dostatečně široká, nejste příliš omezování velikostí karavanu.
  • Na divoko, do bezkempu. Spousty začínajících karavanistů má představu, že budou jezdit do přírody, tam karavan nechají, budou zcela soběstační a budou si užívat přírodu. Ano, jde to. Ale musíte vědět, že každý pozemek má majitele a pokud vyjedete mimo veřejnou komunikaci a tam se ubytujete, jste na cizím soukromém pozemku. Bez výslovného povolení majitele tam nemáte co dělat. V řadě zemí existují mobilní aplikace, prostřednictvím kterých majitelé pozemků nabízí konkrétní místa pro kempování a zájemci o kempování je pak legálně používají (v České republice například https://www.bezkempu.cz/, v Evropě například https://www.alpacacamping.de/, https://campspace.com/, https://www.hinterland.camp/, https://www.homecamper.com/, https://www.nomady.ch/, https://spots.roadsurfer.com/, https://www.vanlifelocation.com/). Pronájem místa je téměř vždy zpoplatněn. Místa jsou obvykle zcela bez vybavení, to znamená bez vody a elektrické energie (ne všechny). Většinou se jedná o louky, často s udržovaným trávníkem, přístupné po polních cestách.
    Úskalím je, že potřebujete soběstačný karavan a tažné vozidlo, které ho dokáže z louky dostat i po vydatném dešti. Předokolka, tráva a déšť a jen mírný kopeček bez možnosti rozjetí představuje velký problém. Jakmile se rozjedete, rychlost už jde udržet, ale dostat karavan z místa v kopečku může snadno skončit sháněním traktoru. Někdy potřebujete i malý a obratný karavan, protože příjezdové cesty jsou úzké, lemované stromy a křovisky, jedete po polní cestě. Ve většině portálů je graficky znázorněno, zda je místo vhodné jen pro obytná auto, nebo i karavany, případně stany.
    Místa v bezkempu jsou velmi často fakt krásná, jen pokud nemáte 4×4 nesmí zapršet, abyste nemuseli shánět traktor pro vytažení. A pak je i trochu otázkou, co tam. Místa jsou na loukách u farem, s krásnými výhledy, krásnými východy a západy slunce. Budete tam povětšinou sami. Na některých místech je rybník s možností koupání a snídaně na farmě. Je to super, pokud hledáte cestu z města a chcete být sami v tichu. Z mého pohledu zcela mimo pro děti, které se na prázdné louce začnou okamžitě nudit. Počítejte i s tím, že cena bezkempu (hlavně v zahraničí) je podobná jako cena v kempu (a občas i vyšší). Osobně mi při kempování na divoko vždy chybí pocit bezpečí.
    Stání na parkovištích a obdobných místech je ve většině evropských zemích (hlavně na turisticky zajímavých místech) zakázáno buď úplně, nebo pro určitý část, typicky od 22:00 do 06:00. A velmi často se stává, že ve 2 v noci přijde policie, zpokutuje nocležníky a ti musí okamžitě opustit parkovací místo. A když si předtím dáte pivo či víno, tak je o velký průšvih postaráno. Nad překrásným slovinským kempem https://www.camp-bohinj.si/ je odstavné parkoviště, kde po celé 2 týdny, kdy jsem byl v kempu, často zůstávaly obytné dodávky. Pravidelně tam přijížděla policejní hlídka, která v noci rozdávala pokuty a parkující vyháněla. O několik stovek metrů dál byla další policejní hlídka, která dávala řidičům dýchat.
  • Sjezdovky, zimní sporty. Potřebujete upravený karavan s vyřešeným „zamrzáním“ plynového topení, zamrzáním toalety a vody, řešením kondenzátů, rozfukem tepla, automatickým přepínáním plynových láhví a sněhových řetězů na karavan, kvůli brždění. To už je pro zkušené karavanisty, ale jde to.

 

Jak dlouho na daném místě v karavanu zůstanete?

Další, co si musíte důkladně rozmyslet je, jak dlouho chcete na jednom místě zůstávat a kolik času chcete strávit samotným staráním se o karavan.

Na místě zůstáváte několik dnů. Potřebujete vše rychle vybalit a vše rychle zabalit. S karavanem se musí snadno manipulovat, parkování velkého karavanu obvykle „sežere“ daleko více času, budete preferovat malý obratný lehký karavan. Nebudete stavět předstan, nebudete stavět venkovní kuchyni, nebudete zakrývat kola plachtami ani vytahovat satelit. V karavanu budete mít jen nezbytné vybavení, nic zbytečného, co by se na jízdu muselo balit. Vše bude mít své určené místo.
Vytáhnete stabilizační nožičky, otevřete kohout plynu, připojíte se k elektrické síti, umístíte nádobu na odpaní vodu, rozbalíte markýzu nebo sluneční plachtu, venkovní sezení, sušák na prádlo a bydlíte. Vodu v toaletě a zásobní nádrži můžete mít připravenou z domova, ale pokud na místě zůstáváte několik dnů, je zbytečné s sebou tahat vodu a doplníte ji v kempu.
Máme vždy do 40 minut sbaleno včetně umytí nádobí po snídani, včetně vylití šedé vody, toalety, vyčištění sluneční plachty i zaplacení ubytování a rozloučení se. Pokud jezdím sám, jsem sbalený za 20 minut.

Na místě zůstáváte několik týdnů. Když strávíte půl dne vybalováním a další půl den balením, nic se neděje. Můžete stavět předstan, rozbalovat vybavení, stěhovat věci do skříní a ze skříní, rozkládat si venkovní nábytek, v klidu a beze spěchu dostat karavan na místo.

 


Po přečtení tohoto textu a pečlivém zvážení toho, co od dovolené a cestování s vlastním karavanem očekáváte, přijde volba velikosti a vnitřního uspořádání interiéru. Už by vám mělo být jasné, zda chcete malý lehký karavan nebo vám bude více vyhovovat velký luxusní pohodlný karavan.


 

Co je malý karavan, co je velký karavan?

Co je malý a lehký karavan nikde není žádným způsobem definováno. Existují minikaravany na základu běžného přívěsného vozíku, ale u nich předpokládám, že je kupuje už zkušený karavanista, který přesně ví, co chce a proč chce. V kategorii minikaravanů dále existují stanové přívěsy, kdy je celý karavan sbalen v běžně velkém přívěsném vozíku. Spaní je situováno do vozíku, tedy nespí se na zemí, některé modely jsou vybaveny i skládací kuchyňkou. Ale pořád je to stan bez toalety a sociálního zařízení.
Tedy malým karavanem rozumím karavan, který má plnohodnotnou pochozí výšku, je vybaven kuchyní, toaletou, umyvadlem, rozkládacím sezením a spaním. Prostě „běžný“ karavan.

Za malý karavan považuji takový, jehož celková šířka nepřekročí 220 cm, délka obytné nástavby (nikoliv celého karavanu včetně oje) nepřekročí 440 cm a hmotnost prázdného karavanu nepřekročí 950 kg.
Cokoliv nad tento rozměr již považuji za velký karavan.
Nemám absolutně žádné zkušenosti s obrovskými dvouosými karavany s délkou obytné nástavby 600 cm a více. Vídám je vlastně pouze ve facebookových fórech na fotkách, naživo jsem ho neviděl ani v kempu. To je dáno tím, že si vybírám malá klidná místa, převážně v horách a u jezer, kam se nedostanou. Co jsem pochytil, tak trasa i umístění se musí předem dost plánovat s ohledem na rozměry soupravy.

Šířka karavanu: nejdůležitější parametr malého karavanu. Úplně jinak se jeden s karavanem, který na každé straně jen o maličko přesahuje přes zrcátka tažného vozu a karavanem, jehož šířka je přes 230 cm či dokonce 250 cm. Při jízdě s širokým karavanem se musí neustále hlídat ve zpětných zrcátcích, aby byl správně ve svém jízdním pruhu. Samozřejmě platí, že čím širší je tažný vůz, tím lépe se s karavanem jede, ale v úzkých uličkách je pak jízda o to náročnější. Návěsy kamionů jsou široké 250 cm, ale samotné kamiony také. Celá souprava je v jedné rovině, kde je kabina, je i návěs. U karavanu to ale neplatí. Tažné vozidlo (i když to bude dodávka) bude výrazně užší než samotný karavan. Proto je potřeba jej neustále hlídat a dávat velký pozor.
Široký karavan představuje problém i při jízdě po dálnici ve zúžení. Levé pruhy jsou ve zúžení velmi často omezeny na šířku vozidla a zakazují vjezd vozidlům překračujícím šířku 2,2 metru. S takovým karavanem pak nezbývá než zůstávat mezi kamiony ve stojícím pravém pruhu. A pokud si říkáte, je to jen značka, riskujete jen pokutu, pak riskujete mnohem víc. Jízda zúženým pruhem se zákazem 2,2 metru je i s karavanem o celkové šířce 2,1 metru velmi náročná, vůbec si neumím představit, že by se dalo projet s velkým karavanem tak, aby se někde nezavlnil a o něco nezavadil. A mít nehodu ve zúženém pruhu dálnice opravu nechcete.
Šířka Škody Octavia je včetně zrcátek je 202 cm, Škody Superb 203 cm, Škody Kodiaq 208 cm, Peugeotu 5008 SUV 209 cm. Mám vyzkoušeno, že s vozem o šířce 203 cm a nejsou potřeba přídavná zpětná zrcátka u karavany do šířky 210 cm, nejsou potřeba ani s vozem o šířce 209 a karavanem o šířce 220 cm. Pro snadnou jízdu je potřeba zachovat úměrnost mezi tažným vozidlem a šířkou karavanu. S dodávkou se karavan o šířce 235 cm tahá docela snadno, zatímco se Škodou Fabia to bude nepříjemný zážitek bez ohledu na sílu tažného vozu.

Délka karavanu: během jízdy celkovou délku karavanu nijak nevnímáte. Při předjíždění kamionů na dálnici nějaký centimetr nehraje roli. Délka karavanu je tak vlastně nejméně důležitý parametr z pohledu jízdy. Délku pocítíte ve dvou situacích.
První (a pro mě docela zásadní) je otáčení se. Pak je znát každý centimetr délky. A pokud nejedete od místa parkování karavanu až do chorvatského kempu po dálnici a hlavní silnici, otáčet se budete. Venkovské kempy jsou často v místech, kde jedete v uličkách kolem statků a navigace hlásí trasu, kterou projede traktor, ale určitě ne karavan. Ve městech často dojedete k odbočce ke kempu u řeky, ale zjistíte, že ze směru, ze kterého jste přijeli, to do kempu prostě nezlomíte – fyzicky se tam nejde ze směru jízdy vejít a musíte se dojet otočit a přijet z opačné strany. Tím se však dostáváte více do středu měst a o to hůře se hledá místo na otočení. A odpřahání karavanu a ruční otočení v městském provozu je velmi stresové.
Druhou situací je vyjíždění z míst, kde máte po stranách překážky. Náprava je umístěna přibližně ve středu karavanu. Pokud vyjíždíte směrem doleva, v levém zpětném zrcátku přesně vidíte, kde máte nápravu a snadno levý roh kontrolujete. Ale pravý zadní roh, který není vidět, vybočí z osy karavanu o stejný kus, jako levý přední roh. Pravý zadní roh však nikde nevidíte a musíte odhadovat, jak daleko jej máte. Většina „šťouchanců“ s karavany, které jsem viděl, byla způsobena přesně tímto. Zadní roh karavanu vybočuje v opačném směru a řidič s tím nepočítá, nebo neodhadne o kolik zadní roh karavanu vybočí. Čím delší karavan, tím delší je vybočení.

Je potřeba vědět, že velká šířka a délka se při prvních jízdách může zdát velmi v pohodě, protože se prostě nedostanete do žádného kritického momentu. Že je něco špatně pak zjistíte až prvním šťouchancem.

Hmotnost karavanu: hmotnost karavanu je důležitá ke vztahu k tažnému vozidlu. Pokud je karavan vybaven moverem, hraje hmotnost roli vlastně jen ve vztahu k tažnému vozidlu. Roli však nehraje jen samotný výkon tažného vozidla, ale i jeho celková hmotnost. Výkon je jasný – čím větší je výkon a kroutící moment tažného vozidla, tím těžší karavan je možné bez problémů tahat. Ale roli hraje i vzájemný poměr hmotnosti tažného vozidla a karavanu. Čím lepší je poměr hmotnosti ve prospěch tažného vozidla, tím stabilnější je souprava při jízdě.

 

Na co si dát pozor při koupi karavanu

Úplně zásadní je nikdy nekoupit zatečený karavan. Zatečený karavan je takový, do kterého vnitřní konstrukce se dostala nebo dostává voda. Takový karavan je pak neopravitelný (oprava je natolik nákladná, že převyšuje cenu karavanu). Zásadní riziko je v tom, že zatečení karavanu bez zkušeností a bez výbavy nelze poznat.

Pokud kupujete nový karavan, výrobci při pravidelném autorizovaném servisu poskytují záruku až 10 let na zatečení. Zjistěte si záruční podmínky a náklady na servis a nemusíte nic řešit. A moje zkušenost je – pokud se o karavan staráte, vydrží velmi dlouho v 100 % stavu.

Pokud kupujete starší použitý karavan, je riziko koupě zatečeného obrovské. Do České republiky se ze zahraničí dostávají velmi často (řekl bych, že převážně) zatečené karavany.  V Dánsku či Nizozemsku jsou totiž nabízeny za polovinu běžné ceny jako poškozené, v České republice jsou pak prodávány jako „po první majiteli, super stav, nezatečený, suchý, nepoškozený, vždy garážovaný“. Na takové karavany velký pozor. Často je přesný opak pravda.

Co je zatečení do karavanu, proč je zásadním průšvihem a jak se mu vyhnout je zde:
Jak poznat zatečení karavanu – měření vlhkosti karavanu

Detailní popis toho, co a jak se kontroluje při koupi staršího karavanu je zde:
Asistence – pomoc při nákupu karavanu

 

Jaké potřebujete auto na tahání kupovaného karavanu?

V diskusích se často objevují dotazy typu stačí mi Škoda Fabia na tahání malého karavanu? Nebudu nikam spěchat, nevadí mi, že pojedu pomalu. To je hrozně naivní představa o cestování s karavanem. Potřebujete totiž zvládnou tři zcela zásadní disciplíny jízdy:
Jízda po dálnici: potřebujete je tak, aby vás nepředjížděli nákladní vozy. Jízda rychlostí 80 km/h je opravdu otravná, potřebujete se minimálně zařadit do kolony nákladních vozů a jet jejich 87 km/h.
Kopce: potřebujete rozumně vyjet kopce. Zase je zásadní rozdíl, kam jedete. Pokud jezdíte do Chorvatska, v zásadě žádný kopec nepotkáte. Pokud chcete jezdit do hor, kopce musíte řešit. Pro představu doporučuji cestu z města Deggensdort do Rusel (St 2135, Ruselbergstraße ). Takový typický kopec, se kterým se budete setkávat při cestování po Šumavě či Jesenických horách. Alpské kopce jsou většinou o dost menší.
Rozjezdy v kolonách na dálnicích, ve městech na semaforech: auto musí zvládnout rozjezd do kopce bez výrazného prokluzu spojky. V kolonách a na semaforech se budete muset často rozjíždět. Pokud se budete muset rozjíždět s výraznějším prokluzem spojky, je docela pravděpodobné, že spojku spálíte. V době opravy dálnice D1 v letních měsících možné docela často potkat odstavený karavan s tažným autem s typickým zápachem spojky a kouřem z pod kapoty.

Pro pohodovou jízdu s lehkým karavanem ve třech osobách mám vyzkoušené kombinace výkon 96 KW a kroutící moment 230 Nm při provozní hmotnosti 1 385 kg , 100 KW a kroutící moment 190 Nm s pohotovostní hmotností 1 457 kg. Na pohodovou cestu je příjemnější vyšší kroutící moment než výkon. Obě tyto kombinace zvládnou vyjet zmiňovaný kopec Deggensdorf – Rusel se zařazeným druhým rychlostním stupněm, i když u vozu 100 KW s plynem na podlaze po celou dobu otáčky motoru doklesají až téměř k nutnosti řadit první rychlostní stupeň, ale kritické místo překoná a rozjede se, ale je to na hraně. Pro srovnání, to známé stoupání u Buchlovic po E50 jedu s tímto vozem zhruba rychlostí 70 km/h a řadím nebýt otáček, vyjedu to za 4 rychlostní stupeň.

Minimální výkon, kdy je možné ještě rozumně jet s malým karavanem je 76 KW a kroutící moment 148 Nm při hmotnosti 1 320 kg, i když zmiňovaný kopec jsem musel vyjíždět na první rychlostní stupeň a to už je velmi nepříjemné vzhledem k ostatním vozům (i teplotě oleje, která vystoupala na 140 °C). Neumím si představit případný rozjezd, asi by to znamenalo ručně karavan pomocí klínů otočit do protisměru a vrátit se. Naštěstí je silnice tak široká, že otočení by bylo možné.  Cestovní rychlost po dálnici je také dost hraniční – kopec na dálnici D8 (odkud – kam) se musí vyjíždět za třetí rychlostní stupeň a rychlost klesne na zhruba 65 km/h, což je velmi nepříjemné vzhledem k rychlejším kamiónům. Při včasném řazení je tuto část dálnice D8 v kombinaci 100 KW vyjet rychlostí zhruba 95 km/h, 96 KW s kroutícím momentem o kopci neví – stále udržuje rychlost 100 km/h.

Jaký je potřeba výkon pro velké karavany netuším – ty jsem vždy tahal dodávkou s velkým výkonem, kde je navíc zcela jiné zpřevodování. Udržovat cestovní rychlost tak bylo možné snadno, i když samotná jízda v dodávce je dost otravná.

Nyní už musíte mít úplně jasno, zda chcete malý nebo velký karavan. Pro cestování ve dvou je rozhodnutí asi velmi snadné, na půdorysu 380 cm až 420 cm naleznete řadu uspořádání s pevnou postelí, ergonomickou kuchyní i koupelnou i trvalým sezením, pro cestování s dětmi však malý i velký karavan představuje určitý kompromis. S malým se snadno cestuje, velký nabízí více vnitřního prostoru, který se při špatném počasí může hodit.

 

Jaké zvolit vnitřní uspořádání kupovaného karavanu

Spaní v karavanu: běžným řešením je francouzská postel napříč (tedy spojené dvoulůžko), s šířkou 140 cm a délkou 200 cm.  2 osoby se vyspí velmi pohodlně, pod celou postelí je velký úložný, snadno přístupný prostor. Často bývá přestavitelné na sezení, potom nemá rošt jednolitou matraci a úložný prostor je výrazně menší. Takové řešení je méně pohodlné, matrace nemůže ze spodní strany „dýchat“. Výhodou je možnost využití prostoru k velkému vnitřnímu sezení.
Zejména starší páry preferují podélné oddělné spaní. Výhodou tohoto řešení je, že v případě potřeby osoba spící vzadu nemusí přelézat přes osobu spící u kraje.
V případě cestování s dětmi jsou velmi pohodlným řešením palandy. Palandy bývají v karavanech s malým půdorysem, typicky 390 cm až 410 cm.  Velmi oblíbené je řešení, kdy je velké sezení v přední části karavanu, složitelné na dvoulůžkovou francouzskou postel, kuchyňka a toaleta ve středu karavanu, sezení pro dva přestavitelné na dvoulůžko v zadní části karavanu, nad kterým se nachází skládací palanda – ta slouží buď jako palanda, nebo po složení jako klasická skříňka. Několikrát jsem viděl i řešení, kdy bylo spodní sezení a palanda demontována a v zadní části bylo umístěno palandové spaní pro tři osoby. Okno bylo umístěno zhruba v polovině prostřední palandy.
Alternativou je sezení do tvaru písmene U, které je složitelné na spaní. Děti pak spí společně. Nevýhodou je nemožnost „dýchání“ matrací ze spodní části.
Středové sezení je velmi často v nákresech karavanů řešeno při složení jako lůžko pro dvě osoby. Ale jeho rozměr je typicky 180 cm x 120 cm, reálně je to spaní jen pro menší děti.

Sezení v karavanu: tím se vracíme zpět k volbě způsobu trávení volného času. Pokud budete uvnitř karavanu trávit čas, sledovat televizi a jíst, pak sezení využijete a rozložení karavanu musíte volit s ohledem na potřeby sezení. Oblíbené se velké sezení do tvaru podkovy. Osobně ale vnitřního sezení využívám pouze pokud cestuji sám a na místě přespím maximálně 2 noci. V tom případě nevyndávám venkovní sezení a ráno se nasnídám uvnitř, ale kdykoliv cestuji s rodinou, vnitřní sezení vůbec nepoužíváme. Po příjezdu natáhneme sluneční plachtu, vyndáme venkovní sezení a čas trávíme vždy venku. Ale většinou jezdíme od června do září, kdy venkovní teplota umožňuje trávit večery a rána venku.

Vaření v karavanu: u kuchyňky je důležité, aby měla alespoň nějaký odkládací prostor. V některých karavanech je plynový sporák a dřez přes celou kuchyňskou desku a při vaření zásadním způsobem chybí odkládací prostor. Odkládací prostor nemusí být nijak zásadně velký, pruh o šíři 30 cm již základní ergonomii při jednoduchém vaření umožňuje. V řadě karavanů je výklopná pracovní deska směrem do vstupních dveří. Karavan má kuchyňku umístěnu na delší straně karavanu vedle vstupních dveří. Kuchyňka má pracovní sklopnou pracovní desku, která se složí do prostoru vstupních dveří. Ergonomicky je to velice příjemné, v kuchyňce je i přes malý půdorys dostatek prostoru a současně při více lidech se jídlo velmi snadno servíruje ven. Limitem je samozřejmě podlézání či nadzvedávání pracovní desky při potřebě jít z karavanu ven.

Mytí v karavanu: většina karavanů má chemickou toaletu a umyvadlo. Umyvadlo je někdy řešeno jako samostatné u postele, někdy je součástí koupelničky se sprchovou vaničkou. Sprchová vanička reálně není na sprchování. Proto ve většině i chybí kolejničky na sprchový závěs. Sprchová vanička spíše usnadňuje úklid koupelny v případě „nacákání“ při mytí, maximálně se dá použít pro mytí nohou. Sprchová vanička proto ani není nijak izolována od stěn, prostě se vůbec nepočítá se sprchováním. Osobně mám sprchovou vaničku dotěsněnou a na míru udělanou kolejnici a sprchový závěs, ale je to absolutní nouzovka. Sprchový závěs se nepříjemně lepí na tělo, sprchování venku při kempování na divoko je výrazně pohodlnější.
Pro reálné sprchování musí být karavan vybaven samostatnou sprchou. Ale i v tom případě má sprchování zásadní limity – kde vezmete vodu a co uděláte s odpadní vodou. Karavany obvykle nemají nijak velké nádrže na vodu a v řadě kempů nejsou kapličky s vodou v rozumné vzdálenosti pro natažení hadice. Při cestování na divoko musíte mít vodu s sebou, ale většinou nebudete řešit, co s odpadní vodou.
Některé karavan mají sklopné umyvadlo, které se vyklápí nad toaletu. Toto řešení výrazně šetří prostor, ale uživatelsky není příjemné – z umyvadla po sklopení kape na toaletu voda, po každém použití se musí utírat, uživatelsky je to otravné.

 


Teď už musíte mít úplně jasnou představu o uspořádání a velikosti ideálního karavanu pro váš způsob cestování. A tím se dostáváme k vybavení kupovaného karavanu.


 

Jakou zvolit výbavu kupovaného karavanu

Dobré je, že vlastně všechno lze později ke karavanu dodělat. Špatné je, že pokud kupujete starší karavan a dané vybavení není součástí karavanu, dodatečná montáž bývá velmi nákladná. To samé platí u nových karavanů, výrobci mají balíčky výbavy za zvýhodněné ceny.

Základem ve všech karavanech je plynový sporák a chladnička, rozvod elektrického napětí 230 V uvnitř karavanu, vnitřní a vnější osvětlení. Karavany z devadesátých let někdy fungují jen na připojení k napětí 230 V, tedy nemají napojení na 12 V z tažného vozu, osvětlení mají jen na 230 V. Ale předělat takové karavany není nic složitého ani finančně náročného.

Topení: používá se plynové topení. Topení je buď vidět v nábytku, pak k provozu potřebuje jenom plyn. O nových karavanů bývá umístěno po sezením, nezabírá místo pro spodní skříňku, ale pak potřebuje k provozu i elektrické napětí. Plynové topení se mi u prvních karavanů zdálo nezbytným vybavením, ale nyní ho nemám. Zbytečně zabírá prostor a nikdy jsem ho nepoužil. Když je v noci zima, stejně nevylezu a nezapálím ho. Při cestování mimo kemp vydržím i v chladnějším počasí a v kempu používám elektrické. Často se používá elektrický olejový radiátor, protože má nízký příkon (nevyhodí v kempu jistič), je zcela bezhlučný, je na něm možné sušit oblečení a je bezpečný. Osobně mám dodělané podlahové elektrické vytápění, protože je lehké, neubere absolutně žádný prostor, má přesný termostat, rovnoměrně ohřívá celý prostor a teplo od spodu je až návykově příjemné.
Domontování plynového topení je poměrně zásadní investice, elektrický olejový radiátor je v řádu stokorun, podlahové elektrické topení do 10 000 Kč.

Stabilizátor: stabilizátor pevně sevře kouli tažného vozu a tím za jízdy stabilizuje karavan. Koule musí být vždy dokonale odmaštěná, mastný stabilizátor nefunguje – prokluzuje, místo aby pevně svíral. Z mého pohledu je to zcela nezbytné vybavení pro každý karavan. Pokud zapomenu stabilizátor uzavřít, nad 80 km/h to okamžitě poznám na stabilitě soupravy.
Stabilizátor lze poměrně snadno dodělat, nepředstavuje to žádný zásah do karavanu.

Mover: mover je elektrický pohon pro karavan. Elektrický motor otáčí koly karavanu, nezávisle každým kolem. Dálkovým ovladačem tak karavan umístíte na parcelu, skvěle se s ní manipuluje. Z mého pohledu je to velmi užitečné pro malé karavany a nezbytné pro velké karavany. Na parcelu jen málokdy dostanete karavan tažným vozem, takže jej musíte na místo ručně zatlačit a pak ručně vytlačit. Na trávě či ve štěrku i s 800 kg těžkým karavanem máte co dělat. Vždy se v kempu najde spousta lidí, co pomáhá, ale madla karavanu dostávají zabrat a vždy mi to přijde tak trochu o malér. Díky moveru můžete využívat i parcely, kam si bez netroufnete. Například z této parcely bych karavan po dešti nedostal – respektive musel bych nějakým způsobem vycouvat, což by mi stálo půl životnosti spojky a celé by to bylo stresové. Já si byl jistý počasím, tak jsem tam zajel i bez moveru, ale kdyby mělo sprchnout, musel bych zůstat na horní parcele a neměl absolutní soukromí.

Značkový mover včetně baterie a montáže má hodnotu zhruba 40 000 Kč, prodávají se čínské movery pro lehké karavany od 20 000 Kč včetně trakční baterie a montáže. Jak jsou nebo nejsou kvalitní nejsem schopný posoudit.

Bojler: bojler se buď elektrický, nebo kombinace plynový a elektrický. Zda potřebujete teplou vodu či nikoliv, je čistě individuální úvaha. Voda je v nádrži buď uvnitř karavanu nebo čubě karavanu, má tak vždy teplotu okolního vzduchu – neteče ledová jako v domovním rozvodu, tedy na umytí nádobí či jednoduché opláchnutí se má vhodnou teplotu.
Dodělání bojleru je poměrně náročné – nemění se jenom bojler, ale i všechny baterie a rozvody k bateriím, okruh musí být tlakový, takže i čerpadlo.

Digestoř: pokud často vaříte, velmi užitečný doplněk, z karavanu dostanete vlhkost (pokud je to digestoř s odkouřením). V karavanu velmi neobvyklý doplněk.

Markýza, předstan. To, zda je pro vás vhodná markýza či předstan, vychází z toho, jak s kupovaným karavanem budete trávit čas:
Jste trvale u karavanu. Pak je jako ochrana proti dešti a slunci příjemná markýza. Velmi snadno se roztahuje a zatahuje, nezabírá prostor v úložných prostorech karavanu, protože je trvale připevněna na boku karavanu. Nepotřebuje žádný výrazný dodatečný prostor pro přivázání provázky. Obrovskou nevýhodou markýzy je, že nedokáže vzdorovat velkému náporu větru – vítr ji rozláme. Pokud jste trvale u karavanu, nic neděje, při blížící se bouři markýzu zatáhnete či složíte a venkovní sezení schováte. Jen nesmíte zaspat blížící se noční bouři.
Den trávíte mimo kemp a nejste schopni se do kempu rychle dostat. V takovém případě může markýza představovat problém. Velký vítr ji rozláme a vznikne tím docela velká škoda. Rozlámaná ramena markýzy však mohou i prorazit okno nebo bok karavanu a pak je velký průšvih hotový. V takovém případě je daleko lepší řešení kvalitní sluneční plachta. Velký vítr ji vyhákne z tyček, vše spadne k zemi a škoda není žádná. Nevýhodou je, že ji musíte navlékat do kedru, stavět nožičky a napínat provázky, zabere to chvíli času – 10 minut ve dvou lidech.
Předstan se hodí, pokud na místě trávíte více týdnů a máte velké vybavení, které potřebujete někde skladovat. Jeho stavba i skládání není na chvíli. Nafukovací předstany náročnost stavby částečně eliminují, ale pořád to není otázka 10 minut. U většiny starších karavanů z Nizozemska bývá součástí předstan, protože v Nizozemsku se většinou se začátkem léta karavan umístí do kempu a ke konci léta se složí a převeze do skladové haly. Nizozemci jezdí do karavanu podobně jako my na chatu.

 

Soběstačný karavan pro cestování na divoko

Soběstačný karavan je nezávislý na zdrojích energií a typicky i vody. Na rozdíl od běžného karavanu je vybaven solárními panely dodávajícími elektrickou energii do trakčních baterií, ze kterých pak dokáže dodávat elektrickou energii do celého systému karavanu. Velmi často mívá velkou vnitřní nádrž na vodu, mezi nápravou a podlahou nádrž na odpadní (šedou) vodu a plnohodnotnou samostatnou sprchu.

Ale je to karavan, který jsem viděl pouze v diskusních skupinách na Facebooku z fotek probíhající úpravy. V prodeji v zahraničí ani nikde na cestách jsem takový karavan neviděl. Souvisí to se způsobem cestování. S karavanem jezdíte většinou do kempu, kde máte všechny energie po ruce. Nic nepotřebujete. Připojíte se k elektrické energii, v kempu je pitná voda, sprchy, výlevky na odpadní vodu. Soběstačný karavan tak využijete, pokud cestujete dlouhodobě na divoko (do bezkempu).

Ale, vážně to potřebujete? Pro přespání jednu noc cestou někde na parkovišti máte elektrickou energii v tažném voze (většina tažných vozidel má trvale napájený pin číslo 9 a hlídání poklesu napětí startovací baterie), takže celý večer a ráno zcela bez problému vydržíte. Vodu máte v nádrži nebo použijete PET lahev s vodou, odpadní nádrž také snadno nahradíte uzavírací petkou, případně jednoduchou montáží na obou koních uzavřené odpadní trubky s výpustí k rámu karavanu. Odpad trvale svedete do ní, odpadní nádrž v kempu umisťujete pod výpusť z této trubky. Dle délky a průměru trubky vozíte trvale malou nádržku na odpadní vodu.
Pokud někde zůstáváte více dnů, složitý systém solárních panelů také nepotřebujete. Stačí si vyrobit jednoduchý kabel, který bude mít 13 pinovou zásuvku se zapojeným pinem 9 na kladný pól baterie a pinem 13 na záporný pól baterie, do toho zastrčíte zástrčku pro napájení karavanu z tažného vozu a máte v karavanu elektrickou energii. Funguje toaleta, voda, světlo, dobíjení mobilu z 12 V zapalovačů nebo samostatných dobíjecích zásuvek. Dokonce nemusíte kupovat ani novou trakční baterii. Já používám vyřazenou autobaterii, doma ji nabiji autonabíječkou a 5 dnů vydrží bez problému. Chápu, že se ničí, ale stejně byla vyřazená. Na jeden výlet v roce na filmový festival mi to úplně bohatě stačí. S sebou vezu do ¾ plnou nádrž na vodu, na šedou vodu používám normální odpadní nádrž, kterou na konci vyliji do kanálu.

 

Mám si koupit karavan, obytné auto nebo obytnou dodávku?

Tak na to jde odpovědět nejhůře. Každému vyhovuje něco úplně jiného.

Karavan je náročnější na řízení. Karavan má zásadní výhodu v tom, že jej odpřáhnete a máte k dispozici tažné vozidlo. Můžete cestovat po okolí a ke karavanu se vracíte. Karavan máte po celou dobu na jednom místě, nemusíte nic sklízet. Po celou dovolenou si venku necháváte zastínění, rozložené sezení. V zahraničí karavan ani nezávírám, natož abych jej zamykal. V zemích typu Německo, Rakousko, Nizozemsko jsem neslyšel o tom, že by se z karavanu něco ztratilo. Nechávám jej otevřený, abych neměl po návratu v karavanu horko.
Karavan je oproti obytnému vozu pracnější na umístění do místa stání. Musíte jej dostat na místo, zvednout stabilizační nohy, dostat do roviny, zabývat se odnášením šedé vody. Obytným vozem na místo prostě jen zajedete, i když najíždění na vyrovnávací klínky často trvá stejně dlouho, jako vyrovnání karavanu pomocí stabilizačních nohou. Zásadní nevýhoda obytného auta je v tom, že pokud chcete jet v místě pobytu na výlet či jen nakoupit, musíte vše sklidit. A to nejen venku, ale i uvnitř. Umýt nádobí, uklidit jej na místo. Sbalit vše ze stolu, poliček. Také samotná jízda bývá výrazně méně pohodlnější než s karavanem. Přeci jenom pořád jste v dodávce, příbory rachtají, nádobí poskakuje, navíc sezení mimo kabinu dodávky obvykle nemá výhled a není pohodlné. Výhodou je vyšší cestovní rychlost (i když s malým karavanem se správným rozložením hmotnosti v pohodě 110 jedete na dálnici stále).

Kdybych to měl nějak zobecnit – chcete trávit čas samotnou jízdou? Na místě zůstat den, dva a pokračovat dál? Jezdit jen na víkendy? Případně naopak jezdit fakt velké dálky s tisíci najetými kilometry? Využívat bezkempy a parkoviště? Pak je lepší obytné auto. Jde jet rychle, dostanete se na hůře přístupná místa, vše máte v jednom voze, nemusíte vylézat za špatného počasí. Bez dodatečného vybavování máte sprchu, vodu i odpadní nádrž, energie. V obytné dodávce jedete navíc s velmi kompaktním nízkým vozem, všude se dostanete.
Chcete dojet někam na jedno místo a bez omezení poznat a procestovat okolí v dané oblasti? Strávíte na místě třeba týden nebo déle? Nebojíte se řízení? Pak je lepší karavan. Máte k dispozici tažné vozidlo pro pohodlné cestování, zázemí karavanu, ta hodina navíc strávená obsluhou (zaparkováním, zabydlením, uklizením a zapřáhnutím) není nijak poznat. Po celý pobyt se nemusíte zabývat sklízením věcí kvůli každému výletu, máte k dispozici osobák. Vše máte zabydlené po celou dobu.
Chcete strávit dovolenou na jednom místě, ale bojíte se cestování se soupravou, která má minimálně 11 metrů na délku? Pak je zase lepší obytné auto, prostě dodávka se řídí dobře. Máte krásný výhled, pokud to není alkovna, neopírá se do ní vítr a nemáte problémy s výškou. Na umístění přední nápravy pod sebou si po pár desítkách kilometrů zvyknete. Používáte ji jako karavan, ale nemáte s sebou žádné auto, kterým byste mohli na výlety, jste tedy silně omezení tím, kam dojedete na kolech či pěšky.

 

Smí se s karavanem spát na parkovištích u dálnic?

Ano, smí. V řadě zemí jsou dokonce na dálničních odpočívadlech vyhrazená parkovací místa pro karavany. V reálu budou ale stejně obsazená kamiony. Karavan by mě zůstat zapřáhnutý k tažnému vozu, já si vždy vyndám pojezdové kolečko a odlehčím zatížení tažného zařízení a současně se karavan nekýve. Pokud používám vodu, pak si pod odpad dám prázdnou pet láhev, kterou ráno vyliji. Při častém přespávání bych uvažoval o trvalé malé odpadní nádržce.

 

Jaké řidičské oprávnění potřebuji pro karavan a obytné auto?

Běžný řidičský průkaz skupiny B stačí, pokud:

  • přívěs má více než 750 kg (většina přívěsů bude mít více než 750 kg), nesmí hmotnost celé soupravy přesáhnout 3500 kg (včetně)
  • přívěs má maximální přípustnou hmotnost do 750 kg a maximální přípustná hmotnost celé soupravy nepřesahuje 4250 kg (včetně)

Co je maximální přípustná hmotnost soupravy: součet povolené hmotnosti tažného vozidla (řádek F2) a povolené hmotnosti karavanu (řádek F2)

V tomto případě 2 120 kg + 1 000 kg = 3 120 kg

U obytného vozu je do jednodušší, je jedná se pouze do povolenou hmotnost tažného vozidla (řádek F2).

Řidičské oprávnění lze rozšířit na řidičské oprávnění B96. Rozšíření je v řidičském průkazu vyznačeno kódem B96. S řidičským oprávněním B96 může povolená hmotnost přípojného vozidla přesahovat 750 kg (karavan bude přesahovat 750 kg) a celková hmotnost jízdní soupravy nepřesahuje 4 250 kg, hmotnost tažného vozidla nesmí přesahovat 3 500 kg. B96 je tak vhodná, pokud po připojení karavanu přesáhnete  3 500 kg. Pro získání B96 se nedělají zkoušky, pouze závěrečná jízda.

Pokud součet hmotnosti tažného vozidla a karavanu překročí 4 250 kg, musíte mít řidičské oprávnění BE. Tažné vozidlo nesmí překročit 3 500 kg. Celková hmotnost soupravy nesmí překročit 7 000 kg. Řidičské oprávnění BE je již plnohodnotné rozšíření, tedy je potřeba absolvovat teorii i cvičné jízdy i závěrečné zkoušky.

Pokud máte obytné auto, které má více než 3 500 kg, ale méně než 7 500 kg a je maximálně pro 9 osob včetně řidiče (prostě běžné těžké obytné auto), budete potřebovat řidičské oprávnění typu C1 nebo C. Připojit pak můžete přívěs do 750 kg. Pokud by přívěs přesáhl 750 kg, potřebujete řidičské oprávnění C1E s omezením hmotnosti soupravy na 12 000 kg, nebo CE.

 

Jak těžký karavan je možné tahat? Jak je to s doložností karavanu?

Pro řidičské oprávnění jsou klíčové povolené hmotnosti (řádek F2), pro zjištění toho, jak těžký karavan můžete tahat, je rozhodující okamžitá hmotnost karavanu vozidla, nikoliv maximální hmotnost přípojného vozidla!!! Současně však nesmíte překročit maximální hmotnost přípojného vozidla, tedy jeho povolenou hmotnost v technickém průkazu tažného vozidla (řádek F2). A současně hmotnost přípojného vozidla nesmí být větší než maximální povolená hmotnost (řádek F2) tažného vozidla.

Tedy okamžitá hmotnost karavanu nesmí být větší než maximální povolená hmotnost přípojného vozidla zapsaná v technickém průkazu tažného vozu.  Okamžitá hmotnost je skutečná hmotnost karavanu v momentu, kdy karavan k tažnému vozidlu připojujete. Okamžitá hmotnost je tedy to, co karavan skutečně váží. Jak ale zjistíte okamžitou hmotnost bez vážení: vezmete provozní hmotnost karavanu z technického průkazu karavanu – řádek G: Provozní hmotnost a k ní připočítáte hmotnost všeho, co máte v karavanu naloženo.

Karavan však můžete doložit pouze tak, abyste nepřekročili povolenou hmotnost přípojného vozidla, i když má karavan doložnost větší. A současně aktuální hmotnost karavanu nesmí být větší než maximální povolená hmotnost tažného vozidla (ale to si vůbec nedokážu představit, jak by mohlo v praxi nastat, proto to nebudeme dále uvažovat).

Ačkoliv se o provozní hmotnosti nikde v legislativě nehovoří, určitě bych nikdy karavan netahal vozidlem, které má nižší povolenou hmotnost přípojného vozidla, než je provozní hmotnost karavanu. Při kontrole si nedokážu představit, jak argumentujete, že aktuální hmotnost karavanu je nižší než provozní hmotnost karavanu, protože jste nenaplnili nádrž na splachování WC (viz. vysvětlení provozní hmotnosti v další části textu).

Tedy budeme vycházet z provozní hmotnosti karavanu, která je zapsaná ve velkém technickém průkazu (Osvědčení o registraci vozidla část II.) karavanu na řádku G: Provozní hmotnost i v malém technickém průkazu (Osvědčení o registraci vozidla. Část I.)

Nejlépe je to asi vidět z příkladu.

Mám tažné vozidlo, které má povoleno na řádku:
O.1 Největší technicky přípustná/povolená hmotnost přípojného vozidla [kg] – brzděného: 1 200 kg.
Mám karavan, který má na řádku:
G: Provozní hmotnost: 1 000 kg
F.1 Největší technicky přípustná / F.2 povolená hmotnost [kg]: 1 300 kg / 1 300 kg.
Doložnost karavanu je rozdíl mezi řádkem F.1 Největší technicky přípustná / F.2 povolená hmotnost [kg] a řádkem G: Provozní hmotnost:. V tomto případě je tedy možné karavan doložit nákladem o hmotnosti 300 kg.

Pro možnost tažení karavanu je však důležitý řádek:
G: Provozní hmotnost: 1 000 kg

Tedy karavan tahat můžu, protože nepřekračuji O.1 Největší technicky přípustná/povolená hmotnost přípojného vozidla [kg] – brzděného: 1 200 kg, ale smím karavan naložit nákladem pouze do hmotnosti 200 kg, i když karavan umožňuje doložit až nákladem do 300 kg.

 

A ještě opačný příklad:

Mám tažné vozidlo, které má povoleno na řádku:
O.1 Největší technicky přípustná/povolená hmotnost přípojného vozidla [kg] – brzděného: 1 500 kg.
Mám karavan, který má na řádku:
G: Provozní hmotnost: 1 000 kg
F.1 Největší technicky přípustná / F.2 povolená hmotnost [kg]: 1 300 kg / 1 300 kg.
Doložnost karavanu je rozdíl mezi řádkem F.1 Největší technicky přípustná / F.2 povolená hmotnost [kg] a řádkem G: Provozní hmotnost:. V tomto případě je tedy možné karavan doložit nákladem o hmotnosti 300 kg.

Pro možnost tažení karavanu je však důležitý řádek:
G: Provozní hmotnost: 1 000 kg

Tedy karavan tahat můžu, protože nepřekračuji O.1 Největší technicky přípustná/povolená hmotnost přípojného vozidla [kg] – brzděného: 1 500 kg, karavan smím naložit nákladem pouze do hmotnosti 300 kg, i když karavan tažné vozidlo umožňuje tahat až 1 500 kg, tedy má ještě 200 kg rezervu.

 

Jak je to s doložností obytného vozu?

Doložnost  obytného vozu je rozdíl mezi řádky F.2 povolená hmotnost [kg]: a G: Provozní hmotnost.

G: Provozní hmotnost: 3 200 kg
F.1 Největší technicky přípustná / F.2 povolená hmotnost [kg]: 3 500 kg / 3 500 kg.

Rozdíl je tedy 200 kg, do obytného vozu mohu doložit 300 kg.

 

Co všechno se počítá do doložnosti karavanu a obytného vozu?

Do doložnosti karavanu a obytného vozu se počítá všechno, co je do nich naloženo. A pozor, u obytného vozu včetně lidí!

Co je součástí provozní hmotnosti karavanu:

  • Standartní vybavení karavanu (typicky rezervní kolo, nářadí, klíč na zvedání stabilizačních nožiček, může být i plynové topení, ale to hodně záleží na konkrétní modelové řadě)
  • Plynová láhev o objemu 11 kg plynu, pokud má karavan plynové topení (ale pozor, jedná se o lehkou hliníkovou plynovou lahev).
  • Nejčastěji 20 litrů vody v nádrži na vodu (při větší nádrži je toho docíleno pomocí ventilu, který napustí nádrž na 20 litrů).
  • Naplněná nádrž na splachování WC.
  • Bojler, pokud je součástí základní výbavy karavanu.

(záleží na tom, podle jaké národní legislativy je provozní hmotnost počítána, toto je dle německé)

To je všechno.  Do doložnosti karavanu musíte započítat vše, co bude v karavanu navíc, i pokud to bude přímo balíček od výrobce. Výrobce bude udávat provozní hmotnost stále stejnou, vychází totiž ze standartní výbavy a balíček je již dodatečná výbava.

Do doložnosti tedy musíte započítat, pokud máte:

  • Rozdíl hmotnosti české a hliníkové plynové láhve.
  • Nádrž na odpadní vodu.
  • Schůdky.
  • Markýza, předstan, sluneční plachta, venkovní koberec.
  • Vnitřní koberec, pokud máte.
  • Mover včetně baterie a ovládací elektroniky.
  • Nosiče na kola.
  • Kola.
  • Často i stabilizátor, který je prodáván u malých karavanů jako balíček.
  • Někdy i plynové topení (u některých modelů není součástí standartní výbavy).
  • Venkovní sezení, venkovní stůl.
  • Kuchyňské vybavení.
  • Vybavení koupelny a toalety.
  • Povlečení, přikrývky, polštáře.
  • Cokoliv, co do karavanu naložíte.

Máte však k dispozici tažný vůz, tedy vše, co jde (oblečení, potraviny, nápoje, atd) můžete vést v přepravním prostoru tažného vozu.

 

U obytného auta je do provozní hmotnosti nejčastěji počítáno:

  • Jedna osoba o hmotnosti 75 kg (řidič).
  • Nádrž na pohonné hmoty (naftu) naplněná z 90 %.
  • Ostatní provozní kapaliny (chlazení, brzdová kapalina, ostřikovače) zcela plné.
  • Prázdné odpadní nádrže.
  • Nejčastěji 20 litrů vody v nádrži na vodu (je toho docíleno pomocí ventilu, který napustí nádrž na 20 litrů).
  • Plynová láhev o objemu 11 kg plynu, pokud má obytný vůz plynové topení (ale pozor, jedná se o lehkou hliníkovou plynovou lahev).
  • Rezervní kolo.
  • Nářadí, pokud je součástí vozidla.

(záleží na tom, podle jaké národní legislativy je provozní hmotnost počítána, toto je dle německé)

To je všechno. Cokoliv navíc musíte zahrnou do doložnosti. Pokud má řidič ve skutečnosti 115 kg, už tam je 40 kg navíc. Osoby jedou 4, dva dospělí a dvě téměř dospělé děti a jen posádka dá klidně (včetně oblečení a bot) 300 kg navíc. S sebou povezete oblečení, potraviny, nápoje, markýzu, kola, na obytném voze budete mít nosiče kol, uvnitř spousty nádobí a vybavení. Překročit doložnost je extrémně snadné.

Nicméně z obytným vozem jsem jel pouze párkrát, není to úplně to, co by mi bavilo, nemám tedy moc zkušeností s tím, co všechno se vozí. Uvádím to spíše pro úplnost, najdete daleko lepší články o doložnosti obytného vozu od zkušených majitelů.

 

Jaký předpis upravuje hmotnost soupravy tažného vozu a karavanu, jaký předpis upravuje doložnost karavanu

Hmotnost soupravy tažného vozu a karavanu upravuje VYHLÁŠKA ze dne 20. září 2018, kterou se mění vyhláška č. 104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.

Klíčová část: § 1 – Předmět úpravy: tato vyhláška zapracovává příslušné předpisy Evropské unie. Lze tedy předpokládat, že shodná úprava platí v celé Evropské unii.

  • 3 – Spojitelnost z pohledu hmotnosti přípojného vozidla a souprav, odstavec f) pro spojování vozidel v jízdní soupravu s přípojnými vozidly kategorií O1 nebo O2 dále platí, že:
    2. hmotnost brzděného přívěsu kategorií O1 nebo O2 nesmí být větší než největší povolená hmotnost brzděného přípojného vozidla stanovená pro tažné vozidlo, která je uvedena v technickém průkazu a osvědčení o registraci tažného vozidla, za podmínky, že hmotnost takového přípojného vozidla není větší než největší povolená hmotnost tažného vozidla u vozidel kategorií M1 a N1 a jedenapůlnásobek největší povolené hmotnosti tažného vozidla u vozidel kategorií M1G a N1G.

Kategorie:
běžné osobní auto je kategorie M1 – motorová vozidla, která mají nejméně čtyři kola a používají se pro dopravu osob, mají nejvýše osm míst k přepravě osob, kromě místa řidiče, nebo víceúčelová vozidla
běžný karavan je kategorie O2 – přípojná vozidla o nejvyšší přípustné hmotnosti přes 750 kg, ale nejvýše 3500 kg

Hmotnost karavanu nesmí být větší než povolená hmotnost brzděného přípojného vozidla stanovená pro tažné vozidlo a současně hmotnost karavanu nesmí být větší než největší povolená hmotnost tažného vozidla.

Ve vyhlášce se však hovoří o hmotnosti, ale nikde není uvedeno, zda se jedná o hmotnost maximální povolenou nebo pohotovostní. K tomu Ministerstvo dopravy dne 26. 02. 2019 vydalo upřesnění, kde říká, že „Pokud vyhláška uvádí pojem „hmotnost“ a nedefinuje jakou (ať už přímo v textu nebo nadpisu paragrafu), pak se jedná o okamžitou hmotnost vozidla. Tento stav vychází z předchozí právní úpravy, tedy z vyhlášky č. 341/2014 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Rozhodující je okamžitá hmotnost přípojného vozidla. Je tedy patrné, že ačkoliv se změnil právní předpis, nedošlo ke změně tohoto principu. Samozřejmě je nutné dodržet i ostatní požadavky vyhlášky.“

Poznámka:
Devátou část (Spojitelnost a největší povolené hmotnosti a rozměry, § 34 až § 39) vyhlášky č. 341/2014 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích zrušila VYHLÁŠKA ze dne 18. září 2018, kterou se mění vyhláška č. 341/2014 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění vyhlášky č. 235/2017 Sb.

Ministerstvo dopravy hovoří o okamžité hmotnosti. Je tedy nezbytné definovat, co je okamžitá hmotnost. Okamžitou hmotností přípojného vozidla se rozumí skutečná hmotnost přípojného vozidla včetně hmotnosti aktuálně naloženého nákladu ve chvíli, kdy je spojitelnost posuzována. Okamžitá hmotnost jízdní soupravy je skutečná hmotnost jízdní soupravy včetně aktuálně naložených nákladů ve chvíli, kdy je spojitelnost posuzována. Vyhláška č. 341/2014 Sb. Vyhláška o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, § 2 Základní pojmy: n) okamžitou hmotností vozidla nebo jízdní soupravy hmotnost zjištěná v určitém okamžiku při jejich provozu na pozemních komunikacích.

Prostě okamžitá hmotnost je skutečná hmotnost zjištěná v daný okamžik.

VYHLÁŠKA 209 ze dne 20. září 2018, kterou se mění vyhláška č. 104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů

VYHLÁŠKA 206 ze dne 18. září 2018, kterou se mění vyhláška č. 341/2014 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění vyhlášky č. 235/2017 Sb.

Upřesňující informace o povolených hmotnostech jízdní soupravy Ministerstvo dopravy 2019

 

Čím musí být vybaveno tažné vozidlo karavanu?

Tažné vozidlo karavanu musí mít tažné zařízení a elektropřípojku pro připojení karavanu. Základní elektropřípojka pro klasické přívěsné vozíky má pouze 7 pinů, umí pouze rozsvítit obrysová a brzdová světla, mlhové světlo a směrová světla. Nefunguje zpětné (couvací) světlo, neumí přivést elektřinu z tažného vozidla do karavanu, uvnitř karavanu tak nebudou fungovat světla, nepoteče voda, nepůjde chladnička.

Naopak novodobý karavan (zhruba od roku 1997 a výš) bude mít zástrčku s 13 piny, které přivádí elektrickou energii do karavanu. Existují redukce mezi 7 pinovými a 13 pinovými zásuvkami – těm se však vždy vyhněte! Redukce umožní fyzické zapojení tím, že prostě ztratí piny napájející vnitřek karavanu a zpětné světlo, ale díky použití redukce může shořet elektroinstalace tažného vozidla.

Pokud máte na vozidle pouze 7 pinovou zásuvku, je pravděpodobné, že elektřina je do této zásuvky přivedena ze zadních světel tažného vozidla. Pokud připojíte karavan, připojíte navíc typicky 8 obrysových světel. A na to není elektroinstalace zadních světel tažného vozidla dimenzována. Pokud budete mít štěstí, shoří pouze koncová část drátků a vše přestane svítit, pokud budete míst smůlu, roztaví se izolace drátů někde v průběhu a musíte měnit celou elektroinstalaci k zadním světlům, pokud budete mít velkou smůlu shoří celý tažný vůz.

Další výbavou tažného vozu jsou přídavná zpětná zrcátka. Vyhláška č. 341/2002 Sb. Ministerstva dopravy a spojů o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích říká v § 14, Technické požadavky na spojitelnost vozidel do jízdních souprav a jejich provoz:
(10) Pokud přípojné vozidlo svými rozměry po připojení k tažnému vozidlu znemožní řidiči řádný výhled vnějšími zpětnými zrcátky, musí být opatřeno tažné vozidlo doplňkovými zpětnými zrcátky s větším vyložením nebo jiným zařízením, které zajistí řádný výhled.

Tedy přídavná zpětná zrcátka jsou potřeba pouze v případě, že nemáte řádný výhled stávajícími zpětnými zrcátky. Přesnou definici toho, co je řádný výhled jsem nikde nenašel. Obecně lze asi říct, že ve zpětných zrcátcích byste měli vidět osobu stojící přesně u zadního rohu karavanu (u mého karavanu s šířkou 200 cm tam krásně vidím a přídavná zrcátka nepoužívám, navíc mám i zpětnou kameru).

Přídavná zpětná zrcátka lze nahradit jiným zařízením, tedy například kamerou a displejem. Národní legislativa jednotlivých zemích se však může lišit, proto je lepší přídavná zpětná zrcátka mít. Zásadní je nekupovat levná univerzální přídavná zrcátka. Ty se za jízdy tak třesou, že v nich není naprosto nic vidět.

Pokud přídavná zpětná zrcátka nemáte a nemáte řádný výhled, nebo máte taková přídavná zrcátka, ve kterých nic není vidět, nesete odpovědnost v případě kolize. Nejlépe je to vidět na rozsudku Městského soudu v Brně. Žena řídící vozidlo Mercedes-Benz GL srazila ve velmi malé rychlosti děcko na ulici. Ze znaleckého posudku plyne, že řidička kvůli své tělesné konstituci a proporcím svého vozidla neměla zajištěný dostatečný bezpečný rozhled, tedy neviděla celých devět metrů před auto a byla uznána vinná. To, že z vozu děcko neviděla a přes kapotu ani vidět nemohla, není objektivní důvod. Řidič má povinnost zajistit si řádný výhled z vozu a pokud jej nemá, nesmí takové vozidlo řídit.