Jak cestovat s karavanem

Základní informace o tom, co vše je vhodné udělat před a při cestování s karavanem, na co si dávat pozor a jak při cestování s karavanem trochu ušetřit.

Jak cestovat s karavanem

Rychlá navigace po stránce:
1. Jak při cestování karavanem najít kemp ↘
2. Jak při cestování karavanem ušetřit za kemp ↘
3. Jak při cestování karavanem najít místo pro kempování na divoko ↘
4. Smí s přespat v karavanu na dálnici ↘
5. Jak ušetřit při platbách v zahraničí, jak získat nejvýhodnější směnný kurz ↘
6. Výběry z bankomatů v zahraničí a nakládání s hotovostí ↘
6. Jak cestovat s karavanem – než vyjedete ↘
7. Chemická toaleta v karavanu ↘
8. Jak cestovat s karavanem – jak karavan zakempovat ↘
9. Jak dlouho karavan vydrží na autobaterii? ↘
10. Jak dlouho vydrží chladnička karavanu na autobaterii? ↘
11. Jaká je spotřeba plynu v karavanu ↘
12. Jak zjistit, kolik plynu je v plynové láhvi ↘
13. Smí být za jízdy v karavanu puštěný plyn? ↘

 

Jak při cestování karavanem najít kemp

Při cestování karavanem je karavan většinou zaparkován v kempu, ze kterého se jezdí na výlety po okolí tažným vozem. Před odjezdem je dobré mít vybrané kempy a nebloudit po městech se zapřaženým obytným přívěsem. Existuje velké množství portálů pro snadný výběr kempu.

Při cestování karavanem nejvíce používám mapy Google ↨, hlavně kvůli recenzím místních průvodců a reálným uživatelským fotkám místních průvodců. V Google Maps ↨ stačí přiblížit přes monitor zvolenou oblast napsat výraz „camping“, zobrazí se většina dostupných kempů v dané oblasti, případně napsat výraz „místo kam chci jet camping“.

Za nejlepší vyhledávací portál považuji:
http://www.eurocampings.co.uk ↨. Je v něm obrovské množství kempů s popisem a vyhledávání je intuitivní.

Další rozsáhlý katalog kempů je:
http://cs.camping.info ↨. Subjektivně není tak přehledný, ale nalezl jsem v něm kemp, který v Eurocampings nebyl uveden. Ale stává se, že vůbec nesedí poloha kempu v mapě, kemp je v mapě umístěn o kus jinde.

Existují desítky dalších specializovaných portálů, ale není je příliš důvod používat. V Google mapách ↨ jsou údaje nejaktuálnější včetně recenzí reálných návštěvníků, pokud nevyhovuje způsob vyhledávání v Google Mapách ↨ pak je nejvíce informací v http://www.eurocampings.co.uk ↨.

Pokud chcete cestovat karavanem do atraktivních míst (například alpská jezera) je většinou nezbytné mít dopředu rezervaci, pokud se jedná o malé kempy či parcelu na prémiovém místě v kempu (například první řada na břehu), je nutné mít rezervaci i několik měsíců předem. Lidé si často rezervují místo při odjezdu na příští rok.

 

Jak při cestování karavanem ušetřit za kemp

Existuje řada slevových karet, díky kterým je možné za kemp výrazně ušetřit za stání v kempu.

  1. ACSI karta
    Pokud si zakoupíte tuto kartu, pak za 2 osoby + auto + karavan + psa + elektriku a sprchy mimo hlavní sezonu zaplatíte sníženou cenu (pro rok 2023 od 12 € do 22 €). Navíc typicky platíte jen místní turistický poplatek. V některých kempech jsou ve snížené ceně zahrnuty i děti.Kartu akceptuje zhruba 3 000 kempů v celé Evropě. Hlavní sezona je u většiny kempů v červenu až srpnu, tedy mimo tyto měsíce je karta použitelná. Cena karty je zhruba 700 Kč včetně poštovného (pro rok 2023), platí na jeden rok v ceně je katalog všech kempů, kde je vyznačena cena s kartou a období, ve kterém je karta akceptována. Při delším pobytu je možné navíc získat s kartou den zdarma.
    Zejména pokud plánujete bydlet v kempu na hezkém místě mimo sezonu, karta se vyplatí.
    Na https://www.campingcard.com ↨ je vyhledávač kempů, které kartu akceptují, je tam uvedena cena kempu s kartou, co je v ceně a v jakém období kartu akceptují.
    https://www.campingcard.com ↨
  2. CCI karta
    Procentuální slevy v hlavní i vedlejší sezoně, zhruba 3 000 kempů, cena zhruba 300 Kč (pro rok 2023) slevy až 40%.
    Výhodou karty je, že je akceptována i jako doklad totožnosti v kempech. Pokud narazíte na kemp, který vyžaduje ponechání občanského průkazu na recepci (narazil jsem na jeden v Maďarsku), pak je možné místo občanského průkazu ponechat tuto kartu.Kartu vydává organizace Fédération Internationale de Camping;Caravanning de Autocaravaning (F.I.C.C.) ↨ jako doklad o příslušnosti k této organizace prostřednictvím členských klubů v této organizaci registrovaných. To znamená, že pro vydání této karty musíte být součástí nějakého klubu v České republice. V České republice je to (pro rok 2023) Federace campingu a caravaningu ČR ↨ a držitelé klubových karet ÚAMK ↨.
    Pro získání karty tedy musíte být členem spolku nebo ÚAMK.
    https://www.campingcardinternational.com ↨
  3. ADAC CampCard
    Zhruba 1 500 kempů nabízející slevy, většinou se jedná o procentuální slevu. Slevovou kartu poskytuje ADAC ↨ zdarma při nákupu vybraných produktů ADAC ↨, ADAC Camping Guide, ADAC Pitch Guide a ADAC Camping and Pitch Guide a verzí těchto produktů ADAC ve formě aplikací pro mobilní telefony (ADAC Camping / Stellplatz 2022 v AppStore i Google Play). Je možné je zakoupit v eshopu ADAC ↨.
    Seznam kempů a dalších míst, které tyto karty akceptují je na portálu PiNCAMP ↨, který provozuje ADAC ↨. Portál nemám uvedený v přehledu portálů pro vyhledávání kempu, protože ve srovnání s mapy Google ↨ je v něm velmi málo kempů.

 

Jak při cestování karavanem najít místo pro kempování na divoko

Každý pozemek má majitele a pokud parkujete s karavanem mimo kempy, parkujete někomu na jeho soukromém pozemku. Bez výslovného souhlasu majitele tam nemáte co dělat. Každá země odlišnou právní úpravu, v České republice, pokud se nenacházíte na pozemní komunikaci, kde platí pravidla silničního provozu a karavan tak netvoří  překážku v silničním provozu, nemůže Policie ČR nařídit odtažení karavanu.

Majitel pozemku však může karavan ze soukromého pozemku odstranit na nejbližší veřejnou komunikaci dle § 14 Svépomoc zákona č. 89/2012 Sb. občanský zákoník. Náklady spojené se svépomocným odstraněním karavanu je možné následně vymáhat na majiteli karavanu. Při delším parkování je možné oznámení na místně příslušný úřad. Tento úřad z moci úřední zjistí majitele a může mu nařídit karavan odstranit. Dále je možnost podat na majitele karavanu žalobu k soudu za zásah do vlastnických práv. K tomu stačí registrační značka vozidla, není nutné znát jméno majitele.

Proto existuje řada aplikací,  prostřednictvím kterých majitelé pozemků nabízí konkrétní místa pro kempování a zájemci o kempování je pak legálně používají.

Tato kempovací místa jsou obvykle zcela bez vybavení, tedy bez možnosti připojení k elektřině, bez vody, sprch a toalet. K používání těchto míst potřebujete soběstační karavan → a vozidlo, které dokáže karavan z travnatého podkladu vytáhnout i v případě deště →.

 

Smí s přespat v karavanu na dálnici?

Pokud není umístěna dopravní značka zakazující parkování karavanů, pak se smí s karavanem parkovat a v klidu přespat. V řadě zemí jsou na dálničních odpočívadlech vyhrazená parkovací místa pro karavany (obsazené kamiony). Karavan by měl ale zůstat zapřáhnutý k tažnému vozu. Já si vždy vyndám pojezdové kolečko a odlehčím zatížení tažného zařízení a současně se karavan nekýve. Pokud používám vodu, pak si pod odpad dám prázdnou pet láhev, kterou ráno vyliji do trávy.

 

Jak ušetřit při platbách v zahraničí, jak získat nejvýhodnější směnný kurz

Karavanem se velmi často cestuje do zahraničí. Mezi směnnými kurzy při platbě debetní kartou existují velké rozdíly. Vedle bank existují takzvané fintech společnosti, poskytující běžné bankovní služby. Online zřízení platebního účtu a vydání debetní platební karty u fintech společnosti je velmi snadné. Vklady u všech fintech společností zde uvedených jsou pojištěné stejně jako v bankách, ale v zemi, ve které má sídlo společnost a podle legislativy země, kde má sídlo daná banka. Minimálně je pojištěno je 100 % vkladu, maximálně však 100 000 EUR. To samé platí i pro banky, které působí v České republice jako organizační složka (mBank ↨, Oberbank ↨, Volksbank Raiffeisenbank Nordoberpfalz CZ ↨). U bank však případnou výplatu náhrad pohledávek z vkladů zajišťuje Garanční systém finančního trhu ↨ na základě pokynů provozovatele systému pojištění pohledávek z vkladů v zemi, kde má daná banka sídlo, zatímco u fintechů nikoli (k 11/2022). Tedy náhrada by se musela řešit komunikací typicky s litevskou státní společností VĮ Indėlių ir investicijų draudimas ↨.
Pojištěno je 100 % vkladu, maximálně však 100 000 EUR.

Zde je srovnání směnného kurzu při platbě debetní kartou v hodnotě 100 EUR u několika bank a fintech společností ke dni 07.11.2022, kdy byl kurz ČNB je 24,30 EUR/CZK. V prvním sloupci je název banky či fintechu, ve druhém kolik Kč zaplatím při platbě částky 100 EUR kartou a ve třetím směnný kurz.

AirBank, a.s. ↨ – 2 506 Kč (25,06 EUR/CZK)
Banka Creditas, a.s. ↨ – 2 488 Kč (24,88 EUR/CZK)
Česká spořitelna, a.s. ↨ – 2 501 Kč (25,01 EUR/CZK)
Československá obchodní banka, a.s. ↨ – 2 504 Kč (25,04EUR/CZK)
Komerční banka, a.s. ↨ – 2 503 Kč (25,03 EUR/CZK)
mBank, S.A. ↨ – 2 527 Kč (25,27 EUR/CZK)
MONETA Money Bank, a.s. ↨ – 2 527 Kč (25,27 EUR/CZK)
mBank, S.A. při platbě kartou mKarta svět ↨ – 2 459 Kč (24,59 EUR/CZK)
Curve ↨ – 2 427 Kč (24,27 EUR/CZK)
N26 ↨ – 2 450 Kč (24,50 EUR/CZK)
Revolut ↨ – 2 433 Kč (24,33 EUR/CZK)
Wise ↨ – 2 454 Kč (24,54 EUR/CZK)

 

Reálné srovnání platební karty mKarta Svět ↨ s platební kartou Revolut ↨

Platby byly provedeny za nákup potravin v supermarketu Netto Marken-Discount ↨ ve stejný čas, nákup byl rozdělen na tři části a použity tři karty, Revolut ↨, zvýhodněná mKarta Svět ↨ a běžná platební karta mBank ↨.

Směnný kurz Revolut ↨: 25,84 EUR/CZK
Směnný kurz mKarta Svět ↨: 25,91 EUR/CZK
Směnný kurz mKarta ↨: 26.38 EUR/CZK

Platba kartou Revolut ↨ je výhodnější než platba kartou mKarta Svět ↨, rozdíl je však zanedbatelný.

Při útratě kartou ve výši 10 000 Kč získám v EUR (kurz byl 11. 10. 2019):
Karta Revolut ↨: 387 EUR.
mKarta Svět ↨: 385,91 EUR, o 1,05 EUR méně (cca. o 26 Kč méně výhodný kurz)
mKarta ↨: 379 EUR, o 6,87 EUR  méně (cca o 200 Kč méně výhodný kurz).

Podobně malý rozdíl je při platbě v jiné měně, než je EURo. Platba stejného úseku dálnice ve stejný den (tam a zpátky) v měně chorvatské měně Kuna, rozdíl mezi kartou Revolut ↨ a mKartou Svět ↨ byl 10 haléřů.

 

Výběry z bankomatů v zahraničí a nakládání s hotovostí

Při výběru z bankomatu v zahraničí je vybírán poplatek za konverzi měny, nezávisle na tom, zda máte ke kartě poplatek za výběr v zahraničí či ne. Poplatek je vybírán z bankomatů přímo jednotlivých bank, tak i bankomatů nebankovních provozovatelů. A je jedno, zda se jedná o kartu Revolut ↨, mKartou Svět ↨ nebo běžnou debetní kartu, s docela vysokým poplatkem je nutné vždy počítat. Výběr v Nizozemsku v bankomatu velké banky ABN Amro ↨ a přímá platba kartou, poplatek je 1,4061 Kč za každé vybrané EURo, tedy na 1 000 Kč získám o 54 Kč Eura méně.
Druhý výběr byl v bankomatu nebankovní společnosti Geldmaat ↨, poplatek byl 1,848 Kč za každé vybrané EURo, tedy na 1 000 Kč získám o 68 Kč Eura méně.

Směnný kurz při výběru z bankomatu v Nizozemsku

 

Čím více turistická oblast, tím větší poplatky provozovateli bankomatu. Při výběru z bankomatu nebankovní společnosti vybíráno 400 Kuna mKartou Svět ↨ a 100 Kuna kartou Revolut ↨.

Za výběr 1 Kuna mKartou Svět ↨ bylo zaplaceno 4,02031 Kč, zatímco za výběr pomocí karty Revolut ↨ bylo zaplaceno 5,1044 Kč za Kunu.

Aktuální kurz bez poplatků za konverzi měny v bankomatu byl u mKarty Svět ↨: 3,54 KN/CZK, poplatek byl tedy 1,7 Kč na každé Kuně, u Revolutu ↨ byl kurz 3,50 KN, tedy poplatek byl 5,6154 Kč na každé Kuně.

Tedy při výběru z bankomatu v turistické oblasti jsem získal na 1 000 Kč o 119 Kč Kun méně, v extrémně turistické oblasti jsem získal na 1 000 Kč o 381 Kun méně.

Tedy při cestování je ideální platit kartou a vyhýbat se výběru hotovosti v bankomatech. V některých zemích však debetní platební karty stále (2023) neakceptují. Zatímco v Německu již přijímají platební karty VISA ↨ či MasterCard ↨ téměř všude (ještě v kolem roku 2005 se v obchodech dalo platit pouze kartou jejich systémem Girocard ↨, kolem roku 2015 jen karatami V-PAY či Maestro), v Nizozemsku běžné debetní platební karty stále neakceptují. Měli vlastní systém platebních karet, kterým říkali PIN. Tyto karty nahradili karty V-PAY a Maestro (ačkoliv jsou debetní, všem kartám říkají kreditní), platbu kartou však stále nazývají „pinnen“ a to i když mluví anglicky. Neznamená to vložit PIN, ale platit kartou. Pokud je uvedena informace, že obchod akceptuje kreditní karty, myslí tím obecně platební karty (kreditní i debetní), ale většinou pouze V-PAY či Maestro. Většinou platí, že čím dříve v dané zemi zavedli platbu kartami, tím méně nyní akceptují dnes běžné debetní karty (a tedy i systémy Google Pay ↨ a Apple Pay ↨).

 

Platba v hotovosti má v zemích západní Evropy také velká omezení. Například v Německu u čerpacích stanic akceptují bankovky maximálně do hodnoty 200 EURo (a to jen někde, u malé čerpací stanice mi nevzali 100 EURovku), v Nizozemsku je obecně problém s bankovkami nad hodnotu 100 EURo prakticky všude. Velké bankovky nepřijímají prakticky nikde. V Belgii je to podobné. Kupodivu v Dánsku se dá vetší bankovou EUR platit snáze, než v Německu (alespoň u čerpacích stanic).

 

Jak cestovat s karavanem – než vyjedete

Před vlastním vyjetím s karavanem je potřeba zkontrolovat několik věcí.

  1. Připravit vodu. Před zahájením sezóny je dobré provést desinfekci rozvodu vody v karavanu, k tomu slouží speciální chemie. Množství chemie se dle dávkování konkrétní chemie vhodí do nádrže na vodu, napustí se voda, nechá se natéct do všech baterií a po určitou dobu se nechá působit. Pak se vše vypláchne.


    Pokud je v rozvodu vody (hadičky jsou většinou průhledné, jsou vidět pod postelí, sedačkami) usazeniny, je dobré je vyčistit. Usazeniny nevzniknou za jednu sezónu, ale během se usazují.

    Bílé vápenné usazeniny kyselinou citronovou nebo kyselinu octovou. Do nádrže na vodu nalít kyselinu citronovou (prodává se běžně v obchodě s potravinami, v tekuté formě či jako prášek pro rozpuštění) nebo kyselinu octovou (potravinářský ocet), nasát čerpadlem do rozvodu, nechat několik hodin působit a pak řádně vypláchnout.

    Na slizové usazeniny je vhodná krystalická soda.
    Ta se dá běžně zakoupit v drogerii (na praní, na změkčení vody), mezi potravinami se prodává jedlá soda (bicarbona) a ta vhodná není.  200 gramů krystalické sody rozmíchat v 10 litrech vlažné vody, nasát do systému, nechat působit 24 hodin a pak důkladně propláchnout. Existují i speciální přípravky za mnohonásobně vyšší ceny, ale jejich složení je mnohonásobně vyšší a složení je krystalická soda, takže stejný přípravek, jen s jiným názvem a mnohonásobně dražší.

    krystalicka_soda

    Do vody v kempu je možné přidávat chemii, která zabrání rozšíření nežádoucích bakterií ve vodě.

  2. Na cestu není dobré vozit plnou nádrž. Jedná se o zbytečnou zátěž, která se navíc přelévá a může s nádrže i cákat ven. Jen pozor, čerpadlu vadí chod bez vody.
  3. Uvnitř karavanu zkontrolovat, zda jsou všechna okna včetně střešních zavřená a zajištěná.
  4. Stůl uvnitř karavanu dát do přepravní pozice – tzn. musí být sklopený, některé karavany jej zajišťují popruhem na druk, u některých se dává do pozice vytvoření další postele. Kromě toho, že nesložený stůl poškrábe podlahu, za cestování s nesloženým stolem hrozí vysoká pokuta (hlavně v Rakousku). Stůl totiž v případě nárazu či prudkého brždění může vylétnout z karavanu ven a způsobit zranění.
    Složené sezení Rapido Club
  5. Zajistit ledničku – většinou se jedná o zamáčknutí jistícího kolíčku proti otevření, který spojí dvířka s tělem ledničky. Vedle něj je obvykle zelená pojistka pro opětovné umožnění otevírání dvířek ledničky. Pozor, při cestování s nezajištěnou chladničkou se otevře.
  6. Zkontrolovat, zda jsou zavřeny všechny skříně.
  7. Vytáhnout všechny žaluzie a rolety, během jízdy by mohlo dojít k jejich poškození. Kromě jejich poškození opět hrozí vysoká pokuta. Zatemňovací rolety odráží slunce a dokáží oslnit řidiče ostatních vozidel, v Německu či Rakousku jsou na to opravdu hákliví.
  8. V případě, že jsou v karavanu kuchyňské papírové utěrky na háčku, zajistit je gumičkou. Během jízdy by došlo k jejich vymotání.
  9. Zavřít plynovou láhev uzávěrem na láhvi – během jízdy nesmí kohout na láhvi povolen. Opět v Německu a Rakousku hrozí velká pokuta. Existují regulátory tlaku plynu, které se umí v případě nárazu sami uzavřít a v pouze s těmito regulátory tlaku plynu smí být plyn za jízdy používán.
  10. Zkontrolovat, zda jsou zavřené všechny dvířka karavanu, včetně přední části s plynovou láhví. Zdá se to jako samozřejmost, ale už jsem viděl mnoho karavanů poškozených otevřením servisních dvířek či přední části během jízdy.
  11. Karavan správně zapřáhnout. Tažným vozem zajeďte k blízkosti karavanu. Je jednoduší karavan na kouli natlačit, než se snažit zajet koulí k těsné blízkosti karavanu. Po připojení ke kouli je dobré zkusit karavan za oj nadzvednout a ověřit tak, že je opravdu dobře zapřažený. Pokud je karavan vybaven stabilizátorem, zajistit stabilizátor (více o stabilizátoru zde →). Většina karavanů je dále vybavena jistícím lankem, které se připojuje k očku, které je součástí tažného zařízení. V případě odpojení karavanu lanko karavan netahá, ale pouze zatáhne na maximum ruční brzdu a karavan tak zabrzdí. Lanko musí být karabinkou zachyceno v očku, pouhé přetažení spojeného lanka přes tažné zařízení je opět pokutováno. Naposledy se připojí elektřina.
  12. Vždy je dobré zkontrolovat, zda vše svítí jak má (více o zapojení elektřiny tažného zařízení zde →).
  13. Dále je po připojení elektřiny dobré poslechnout, zda po připojení neběží čerpadlo na vodu.
  14. Zvednout kolečko karavanu. Tento krok se zdá být velmi jednoduchý, ale není. Nejdříve je potřeba kolečko zašroubovat do horní pozice a to tak, aby zapadlo do drážek, které zamezí jeho otáčení – tyč, do které kolečko zajíždí je z přední části více vykousnutá než ze zadní části, kolečko musí zajet do toho vykousnutí. Při dorazu kolečka použijte síla – kolečko se během cesty nesmí vytočit, ale klička pro vytahování kolečka se na druhou stranu nesmí ulomit. Poté se povolí páka držící tyč kolečka a celé kolečko se nadzvedne nad zem. Při utahování použijte hrubou sílu, aby se kolečko za jízdy neuvolnilo.
    Existuje jistící pružinka na držení kolečka v horní pozici. Je to doplněk běžně možné koupit ve všech obchodech s doplňky pro karavany, montáž je otázkou několika vteřin a geniálně to vyřeší riziko uvolnění kolečka.
  15. Až dojedete do kempu, i karavan těžký 1500 kg ve dvou lidech odtlačíte a ještě snadněji obrátíte. Tedy pokud je nějak komplikovaný vjezd na parcelu (příjezdová cestička je obvykle velmi úzká a v pravém úhlu k parcele) nejsnazší je zajet k místu stání a autem karavan na místo nijak nezavážet. Karavan odpřáhnout a ručně dotlačit přesně na místo stání. Je to výrazně jednoduší a rychlejší, než se pokoušet zacouvat v úzkém prostoru.

 

Chemická toaleta v karavanu

Toaleta je u karavanu rozdělena na dvě části – na splachovací část a na odpadovou část. Do splachovací části se nalévá voda, používám malý kropáč, dále je vhodné přidat desinfekci oplachové vody pro chemické WC. V horní části po otevření boku toalety je nálevka, do ní se nalije přípravek a zalije vodou.
Do odpadové části se lije rozkladová chemie. Celá kazeta se vyndá ven z karavanu, odšroubuje se víčko (většinou žluté), uvnitř víčka je měrka. Do víčka se nalije se rozkladová chemie dle dávkování konkrétní rozkladové chemie a vlije do kazety, dolije množství vody dle typu toalety (většinou tři litry), utáhne víčko, kazeta vloží nazpátek do karavanu a je hotovo. Během vyndávání a zandávání kazety z a do karavanu musí být vstupní otvor kazety uzavřený, kazeta musí jít volně ven i volně zpět. Při otevřeném vstupu do kazety kazeta nejde z karavanu vyjmou ani do karavanu vložit.

 

Jak cestovat s karavanem – jak karavan zakempovat

  1. Pokud místo, kde se karavan odpřahá od auta není v rovině a mohlo by dojít k tomu, že auto nebo karavan po odpřáhnutí rozjedou, nezapomeňte je zabrzdit.
  2. Před odpřáhnutím karavanu dávejte pozor na nájezdovou brzdu. Zejména pokud na místo couváte, či je místo mírně z kopce, bude nájezdová brzda zmáčknutá. Po odpřáhnutí se nájezdová brzda opět roztáhne, to znamená vyjede o několik centimetrů směrem k tažnému vozidlu. Tažné zařízení karavanu se tak dostane do nárazník auta a velmi snadno jej prorazí. Proto pokud je nájezdová brzda karavanu zmáčknutá, je nezbytné zatáhnout ruční brzdu karavanu, popojet s tažným vozidlem o několik cm dopředu, aby se nájezdová brzda natáhla, zabrzdit tažné vozidlo a teprve potom odpřáhnout karavan.
  3. Povolte držák kolečka, kolečko si spusťte posuvným mechanismem na zem.
  4. Silou utáhněte držák kolečka – kolečko dle rozložení nákladu zatěžuje cca. 20 – 80 kg váhou, pokud byste mechanismus předního kolečka nedotáhli pořádně, nic se neděje, karavan snadno nadzvednete za oj rukou a kolečko znovu vysunete.
  5. Odpojte připojení elektriky k vozu, rozumně si kabel namotejte na oj, ať se nepřiplete pod přední kolečko.
  6. Odpojte jistící (brzdící) lanko karavanu.
  7. Povolte boční kolečko stabilizátoru, pokud jej máte na karavanu.
  8. Odepněte karavan od koule – někdy karavan na kouli dost „visí“ a za odepínací páku se musí vzít silou, případně karavanem mírně popotlačit – nikdy nezkoušejte karavan z koule nadzvednout pomocí vytočení kolečka silou – utrhli by jste kličku. Karavan musí jít nadzvednou úplně snadno, bez použití síly – pokud nejde, není řádně odepnut a musíte použít více síly na páčku odepínání, případně si zkusit karavan odbrzdit, natlačit na auto – případně odtáhnout od auta – podle toho, zda stojíte z kopce nebo do kopce (stačí 1 cm), znovu zabrzdit a pak zkusit znovu karavan odepnout.
  9. Na místě určení jej v případě potřeby znovu zabrzděte, po vysunutí podpěrných nožiček karavan ale opět odbrzděte – brzda by neměla zůstávat zatažená, vytahují se tak brzdová lanka a bubnové brzdy při delším stání (zejména pokud je vlhko) „přilepí“ a po povolení ruční brzdy se karavan neodbrzdí.
  • Kempy jsou plné lidí, kteří v kempu tráví celé dny a jediná změna je pro ně příjezd někoho nového, takže Vám rádi pomohou karavan na požadované místo zatlačit.
  • V některých kempech jsou uzamčené skříňky na elektriku, správce kempu s vámi dojde až na místo stání a bude čekat na předání přípojky na elektřinu – raději to řeším tak, že zastavím, vyndám přípojku na elektřinu, počkám, až ji provozovatel zapojí a pak si v klidu sám karavan zatlačím na místo stání.
  • Nezapomeňte, na které straně máte dveře do karavanu, ať jej nepostavíte vstupními dveřmi do směrem k plotu kempu.

 

Vysunutí podpěrných nožiček karavanu

Karavan máte na místě, nyní je potřeba jej připravit kempování.

  1. Ze všeho nejdříve si pomocí vodováhy zjistěte, v jaké je obytný přívěs rovině.
  2. Pomocí předního kolečka dostaňte obytný přívěs do úplné roviny ve směru jízdy – karavan by se výsuvnými nožičkami neměl zvedat, ale pouze zajistit, je tedy napřed potřeba srovnat předním kolečkem.
  3. První nožička, kterou vysunete, bude ta, která potřebuje vysunout o největší kus, aby se karavan dostal do roviny i v bočním směru.
  4. Vysuňte zbývající nožičky a karavan dorovnejte do úplné roviny.

 

Připojení elektřiny v kempu

Karavan máte v rovině, nyní se zapojíte k elektrické přípojce. Na straně karavanu o obvykle i na straně přípojného místa (vyjma České republiky) není použita běžná zásuvka ani běžná zástrčka (v České republice se zemnícím kolíkem). Používá se takzvaný CEE standart. V obytném přívěsu je 3 kolíková CEE zástrčka (samec) a v přípojné skříňce kempu je nejčastěji 3 kolíková CEE zásuvka (samice). K připojení je potřebný kabel, který má na jedné straně CEE zásuvku a na druhé CEE zástrčku. Takové kabely se dají běžně koupit v e-shopech s vybavením pro kempování.

CEE kabely se používají pro zařízení s velkým odběrem i v 5 kolíkovém provedení, pro obytné přívěsy však nejsou použitelné. Protože kabel se používá venku, musí certifikaci pro venkovní použití – stupeň krytí IP44 – první znamená ochranu před vniknutím pevných cizích těles o průměru 1 mm a větších a před dotykem drátem, druhé číslo znamená stupeň ochrany proti stříkající vodě.

Často je vidět připojení karavanu klasickým „českým“ prodlužovacím kabelem. Do rozvodné skříně se zapojí CEE adaptér na klasickou zásuvku, použije se klasický prodlužovací kabel na cívce a do karavanu se připojí před druhý adaptér. Tyto adaptéry se používají z toho důvodu, že v některých zemích se nepoužívá v kempech standart CEE, ale klasická zásuvka. Klasická zásuvka má dva druhy provedení – buď Německý standart schuko – ten nemá jistící kolík, ale má jistící kontakt (plíšek v zářezu okraje zásuvky) po obou stranách, nebo systém s jistícím kolíkem (používaný v České republice či Francii.) Adaptér se proto používá v tzv. verzi unischuko, která kombinuje jistící kolík i jistící plíšek. Legislativa řady zemí zakazuje používání adaptéru – celé vedení musí být vedeno ve standartu CEE – prakticky jsem se ale nesetkal s tím, že by to někdo řešil, ale přesto to určitě nedoporučuji.

 

Jaký kabel pro připojení karavanu k elektřině použít

Elektrické kabely pro připojení karavanu se prodávají buď pouze jako kabel, nebo jako buben, na který se kabel namotává. Kabelový buben se jeví jako praktičtější řešení, ale z osobní zkušenosti plyne pravý opak. Kabelový buben zabírá při přepravě díky svému tvaru velké množství místa, navíjení elektrického kabelu na buben je poměrně pracné. Při navíjení se kabel musí rovnat, takže při navíjení mokrého kabelu od hlíny vznikne stejné množství nepořádku jako při motání kabelu bez bubnu.

Velkou nevýhodou kabelu na bubnu je možnost „vybouchnutí“ při velkém dlouhodobém odběru. Na sociálních sítích řady „odborníků“ tvrdí, že kabel na bubnu vybouchne z toho důvodu, že se vlastně jedná o cívku nebo elektromagnet a vytváří tak silné elektromagnetické či tak velká indukce, až kabel vybouchne. Jedná se o absolutní hloupost. V kabelu jsou dva vodiče z nichž každý je protékán sice stejným proudem, ale v opačném směru, takže výsledný indukční tok takové „cívky“ je nulový. V podstatě jde o bifilární vinutí. Ve skutečnosti se vodič zahřívá v důsledku toho, že jím prochází proud. Čím větší proud a čím lepší tepelně izolační vlastnosti, tím více se vodič zahřívá. Pokud je teplo z vodiče odváděno do okolního prostředí, vodič řádně funguje. Teplota vodiče se ustálí na bodě, kdy se vzniklé teplo rovná teplu odvedenému.  Současně platí, že při zvyšující se teplotě roste i elektrický odpor vodiče (R=R0(1+αΔt), kde R je odpor vodiče při teplotě t, R0 odpor při vztažné teplotě t0, α je teplotní součinitel elektrického odporu a Δt rozdíl teplot t – t0), tedy čím větší teplota, tím větší odpor a tím více tepla při daném průchodu proudu vzniká. Pokud je kabel rozmotaný, teplo odchází do okolí. Pokud je kabel na bubnu ve více vrstvách a jsou zapnuté spotřebiče s velkým odběrem proudu, vzniká ve vodiči teplo, která nemá kam odcházet, protože horní vrstvy kabelu namotaném na bubnu působí jako silná tepelně izolační vrstva. Celý kabel se uvnitř bubnu silně zahřívá a se zvyšující se teplotou roste odpor vodiče, s rostoucím odporem vodiče roste teplota. Po překročení kritické hranice kabel vzplane, případně se jen začne tavit izolace.

Kabel bez bubnu je výrazně skladnější a lehčí. Rozmotávání je jednoduší a rychlejší, balení kabelu je stejně pracné. Po připojení se nepoužitá část jednoduše skryje pod karavanem, což u kabelu na cívce díky jeho rozměru často není možné. Lepší kabely mají suchý zip na aretaci smotaného kabelu včetně háčku na zavěšení.

Jako jediná výhoda kabelu na cívce tak zůstává, pokud je vybaven více zásuvkami, možnost připojení elektrického spotřebiče vně karavanu. Potom je ale vhodné, aby měla cívka vlastní jistič.

Více o připojení vybavení kempů elektrickými přípojkami zde →.

  • Kabel doporučuji s dráty o průměru 3 x 2,5 mm (16A/230V). Pozor na kabely označené jako 16A – 6 hod/230V, jsou o něco málo levnější, ale průměr vodiče je jen 1,5 mm. Kabel by dále měl mít označení krytí IP 44 – míra odolnosti proti vodě.

 

Doplnění vody

Na cestu byste neměli mít plně nalitou nádrž na vodu – voda je zbytečná zátěž, kterou s sebou vozit nemusíte, navíc pokud nádrž není úplně po okraj, tak se přelévá a zbytečně přispívá ke kývání karavanu. Pokud jedete na kratší vzdálenost a nebudete se cestou umývat, ideální je mít nádrž úplně prázdnou, jinak vést rozumně málo vody.

Po zaparkování karavanu v kempu je potřeba doplnit vodu,  čerpadlu velmi vadí chod nasucho.

  • Čerpadlo má omezenou životnost, není úplně špatný nápad vést si s sebou náhradní.

Některé kempy mají přívod vody ke každé parcele, nebo rozvedeny zdroje vody do blízké vzdálenosti od karavanu. V takovém případě je dobrý pomocník hadice pro plnění nádoby na vodu (více o hadici zde →.)

Více o vybavení kempu vodou zde →.

 

Jak dlouho karavan vydrží na autobaterii?

Délka výdrže karavanu na autobaterii závisí na kapacitě autobaterie a potřebném napětí a startovacím proudu samotného auta. Na přespání na parkovišti na jednu noc však vydrží naprosto v pohodě. Pokud jsou v obytném přívěsu LED žárovky, je možné zcela bez problémů v karavanu být více dnů bez nastartování tažného vozu. Novější vozy s tovární vestavbou tažného zařízení obvykle dokáží odpojit pin 9 při poklesu napětí pod určitou hodnotu a zachovat tak dostatečné napětí pro nastartování. Pro testování je dobré mít s sebou startovací powerbanku, které v případě vybití baterie dokáže automobil nastartovat.

 

Jak dlouho vydrží chladnička karavanu na autobaterii?

Chladnička má spotřebu zhruba 130 W, co že cca. 2,5 kWh za 24 hodin, hodně zjednodušeně přepočteno cca. 10Ah. Při kapacitě autobaterie 55 Ah by tak po 2 hodinách provozu ledničky už nebylo možné nastartovat. Nicméně lednička se sama odpojí při poklesu napětí během pár minut. Takže při nocování na parkovišti je nutné ledničku přepnout na plyn.

Z praxe při použití solárních panelů 210 W a samostatné baterie v karavanu 210 Ah za celodenního slunečního záření v letních měsících může být lednička v provozu cca. 80 hodin, pak se odpojí a baterie jsou vybité.

 

Jaká je spotřeba plynu v karavanu

V karavanu jsou tři typické spotřebiče – plynový sporák, plynové topení a kombinovaná plynová chladnička.

Plynový sporák má spotřebu zhruba 50 – 100 gramů / hodina provozu – dle velikosti hořáku. Typický karavanový hořák má spotřebu 75 gramů / hodina. Plynová bomba s náplní 10 kg vydrží zhruba 44 hodin nepřetržitého vaření při puštění všech hořáků na maximální výkon. V případě mého vaření zhruba rok nepřetržitého bydlení v karavanu.

Spotřeba plynového topení Traumatic je 50 – 200 gramů / hodina provozu.
Plynová bomba s náplní 10 kg vydrží zhruba 40 hodin nepřetržitého topení na plný výkon. Plynové topení karavan zahřeje relativně rychle a na noc se i za chladnějších dnů dává na minimální výkon. Pokud je vybavené termostatem, výkon si reguluje samo. Pokud budeme v chladných dnech počítat s topením 12 hodin denně na poloviční výkon vychází životnost jedné bomby i s vařením zhruba na 6 dnů.

Plynové topení lze v kempu snadno nahradit elektrickým – jednoznačně doporučuji olejové – při váze 5 kg a rozměrech 40 x 40 x 15 cm karavan vytopí a na rozdíl o přímotopů jsou bezpečné a je možné na něm sušit oblečení. Je naprosto tiché, sálavé – funguje jako klasický radiátor. Nevýhodou je, že zabírá místo.

Plynová chladnička má spotřebuje zhruba 15 gramů / hodina provozu, výdrž na 10 kg plynovou láhev je zhruba 666 hodin.

Většina karavanů je připravena na převoz dvou plynových láhví. Ty pak i za chladného počasí s intenzivním topením 15 dnů vystačí. Nevýhoda dvou lahví je váha – náplň je 10 kg, tara (váha prázdné lahve) je dalších cca. 12 kg.

 

Jak zjistit, kolik plynu je v plynové lahvi

Existují dva fungující způsoby zjištění stavu plynu v plynové láhvi:

  1. Zvážení lahve
    Plynová lahev se zváží, od zjištění hmotnosti se odečte hmotnost prázdné lahve (ta je uvedena na těle lahve jako TARA, velká lahev 10 kg má typicky hmotnost 12 kg, malá lahev 5 kg má hmotnost 5,8 kg), rozdíl je množství plynu v lahvi. Existují speciální závěsné váhy za cca. 100 Kč – 500 Kč (na vážení zavazadel, není potřeba žádná specializovaná karavanová váha, jen musí být alespoň do 25 kg, osobně používám váhu z Lidlu za 149 Kč). Použít lze i běžnou domácí osobní váhu, ale pak se musí lahev vyndávat z karavanu.
  2. Zjištění stavu ultrazvukovým měřákem
    Ultrazvukový měřák stojí cca. 1 500 Kč a relativně spolehlivě ukáží hladinu plynu v láhvi – záleží na výrobci, dle testů odborného časopisu Camping, Cars & Caravans ↨ některé měří spolehlivě, některé neměří prakticky nic. Spolehlivý je dle Camping, Cars & Caravans ↨ Truma Levelcheck. Některé i výrazně dražší měřáky v testech příliš přesně neměřily. U určení hladiny je potřeba vědět, že plná plynová láhev je naplněna zhruba do 80 % své výšky a zbývajících 20 % je prostor pro změnu kapaliny v plyn. Tedy maximální hladina láhve je o 20 % níže. Výhodou elektrických měřáků je snadnost měření – stačí přiložit a je to.
  3. Magnetický indikátor hladiny plynu
    V plynová lahvi je zkapalněný plyn a čerpá se plynné skupenství odpařené na kapalnou hladinou. Plyn, který se rychle odpařuje, při změně skupenství absorbuje teplotu, která se projeví rychlým omrznutím okolí. Toho využívají indikátory hladiny plynu. Indikátor se přiloží na láhev a při čerpání plynu je v místě hladiny kapalného plynu výrazně nižší teplota, než je teplota zbytku láhve. Změnu teploty povrchu lahve indikátor zobrazí. Ale v momentě měření musí být velký odběr plynu (a ne jen okamžitý, ocelové lahvi trvá poměrně dlouho, než se ochladí na povrchu) a současně musí být okolní teplota okolí (dle časopisu Camping, Cars & Caravans ↨) mezi +12 °C až +27 °C. Tedy tento způsob zjištění stavu plynu v lahvi v praxi naprosto nefunguje.

 

Smí být za jízdy v karavanu puštěný plyn?

Plynová lahev může být otevřena a plynové spotřebiče puštěné pouze za předpokladu, že karavan je vybaven regulátorem tlaku s integrovaným snímačem nárazu (Crash Sensorem) s automatickým uzavřením ve spojení s vysokotlakými bezpečnostními hadicemi s ochranou proti prasknutí hadice (SBS). V případě použití běžného regulátoru tlaku musí být plynová láhev uzavřena. Regulátor tlaku určený pro použití za jízdy je například Truma Mono Control CS (pro jednu lahev) nebo Truma DuoControl CS (s automatickým přepínáním pro 2 láhve).