Jak cestovat s karavanem

Jak najít kemp

Před odjezdem je dobré mít vybrané kempy a nebloudit po městech se zapřaženým obytným přívěsem. Existuje několik portálů pro snadný výběr kempu. Tyto portály provozují firmy, které obvykle tisknou papírové katalogy kempů.

Pro mě jednoznačně nejlepší je tento vyhledávač:
http://www.eurocampings.co.uk

Další rozsáhlí katalog kempů je:
http://cs.camping.info

Subjektivně není tak přehledný, ale nalezl jsem v něm kemp, který v Eurocampings nebyl uveden.

Ze mé zkušenosti Seznam Mapy obsahují ve srovnání s mapami Googlu více kempů a to i v zahraničí.

 

Jak ušetřit za kemp

Existuje řada slevových karet, díky kterým je možné za kemp výrazně ušetřit.

  1. ACSI karta
    Pokud si zakoupíte tuto kartu, pak za 2 osoby + auto + karavan + psa + elektriku a sprchy mimo hlavní sezonu zaplatíte za den 11€, 13€, 15€,17€ nebo 19€. Navíc tedy platíte jen místní turistický poplatek. Kartu akceptuje zhruba 3 000 kempů v celé Evropě. Hlavní sezona je u většiny kempů v červenci a srpnu, tedy mimo tyto měsíce je karta použitelná. Cena karty je zhruba 500 Kč včetně poštovného, platí na jeden rok v ceně je katalog všech kempů, kde je vyznačena cena s kartou a období, ve kterém je karta akceptována. Při delším pobytu je možné navíc získat s kartou den zdarma.
    Zejména pokud plánujete bydlet v kempu na hezkém místě mimo sezonu, karta se velmi vyplatí. Např. kempy na pobřeží Zeelandu stojí mimo sezonu 30€ až 50€, s kartou 14€ až 18€.
    Na http://www.campingcard.com/ je vyhledávač kempů, které kartu akceptují, je tam uvedena cena kempu s kartou, co je v ceně a v jakém období kartu akceptují.
    Kartu bez problému koupíte včetně katalogu v České republice na
    http://www.camp.cz/campingcard?sflang=cs nebo u některých prodejců kempového vybavení.
    http://www.campingcard.com/
  2. CCI karta
    Procentní slevy v hlavní i vedlejší sezoně, zhruba 2 700 kempů, cena zhruba 200 Kč, slevy až 40%.
    http://www.campingcardinternational.com/
  3. Camping Chegue
    Dopředu si nakoupíte šeky za 16€, kterými pak v kempu platíte. Šeky mají podobu kreditu na kartě. Kartu akceptuje zhruba 700 kempů. Jedná se spíše o méně zajímavé kempy. Kartu, šeky (nabití karty počtem dnů) a seznam kempů najdete na:
    http://www.campingcheque.cz/
  4. ADAC CampCard – ADAC Camping
    Zhruba 1 500 kempů nabízející slevy, nemám s touto kartou žádnou zkušenost.

 

Jak ušetřit při platbách v zahraničí, jak získat nejvýhodnější možný směnný kurz – účet Revolut, debetní platební karta mKarta Svět

Účet Revolut

Jedná se o mobilní aplikaci pro mezinárodní platby bez poplatků spojený s klasickou platební kartou. Jedná se o běžnou bezkontaktní debetní kartu (Visa, Mastercard), se kterou lze platit při nákupu zcela stejně jako kartou vydanou bankou. Rozdíl je ve směnném kurzu. Při platbě kartou Revolut se používá mezibankovní kurz, který je pro plátce výhodnější.

Kartu Revolut lze použít i pro platby přes internetovou platební bránu.

Výběry z bankomatů jsou zdarma do určité měsíční sumy zdarma, dle zvoleného typu účtu. U výběrů z bankomatu můře být účtován poplatek účtovaný provozovatelem bankomatu, výběr tak nemusí být výhodný.

Při převodu měny uvnitř aplikace na EUR nebo GBP je možné založit unikátní IBAN. Zvolená měna se chová jako samostatný účet s možností odesílat nebo přijímat platby mezinárodní platby zdarma. Typicky platba rezervačního poplatku v kempu aplikací Revolut tak není spojena s žádným dalším bankovním poplatkem. Měny lze v aplikaci libovolně kdykoliv převádět.

Jak služba Revolut funguje: je potřeba nainstalovat mobilní aplikaci spojenou s telefonním číslem (jak pro Android tak pro iOS), vytvořit si účet, zvolit PIN kód pro vstup do aplikace a k platební kartě Revolut, nabít si kredit platbou přes platební bránu běžnou platební kartou nebo bankovním převodem. Za pár dnů dorazí poštou platební karta Revolut, při první platbě je potřeba zadat PIN kód a neplatit bezkontaktně, jakákoliv další platba již probíhá bezkontaktně.

Dobíjení kreditu probíhá přímo z aplikace Revolut, tlačítkem „+“, vepsáním dobíjené částky a stisknutím tlačítka „Top up“. Nabídnuta je platební karta, která byla použita k prvnímu dobití kreditu. Minimální částka je 300 Kč, převod je okamžitý, kredit lze okamžitě používat pro platby. Alternativně je možné dobít kredit i pomocí Goole Pay nebo bankovním převodem.

Při dobíjení kreditu je možné zvolit i další měny, symbolem šipek v kolečku dochází k převodu jednotlivých měn.

Aplikace Revolut má spoustu dalších drobných vychytávek a možností.

Poplatky: vedení účtu, platební karta i platby jsou při využití základního programu zdarma. Revolut nabízí další typy účtů s větším množstvím služeb za poplatek, pro běžné turistické použití je základní tarif zcela dostačující.

Debetní platební karta Revolut

mKarta Svět

Jedná se o klasickou debetní platební kartu s všemi možnostmi běžné platební karty vydávanou mBank k běžnému mKontu. Oproti běžné debetní platební kartě nabízí platební karta mKarta Svět navíc zvýhodněný směnný kurz, výběry z bankomatu v zahraničí jsou za stejných podmínek jako v tuzemsku (od částky 1500 Kč zdarma).

Směnný kurz se od aktuálního kurzu ČNB liší pouze v řádu haléřů.

 

Reálné srovnání platby kartou Revolut a platby mKartou Svět

Platby byly provedeny za nákup potravin v supermarketu Netto Marken-Discount ve stejný čas, nákup byl rozdělen na dvě poloviny a použity dvě karty.

Směnný kurz Revolut: 25,84 EUR/CZK
Směnný kurz mKarta Svět: 25,91 EUR/CZK
Směnný kurz mKarta: 26.38 EUR/CZK

Platba kartou Revolut je výhodnější než platba kartou mKarta Svět, rozdíl je však zanedbatelný.

Při útratě kartou ve výši 10 000 Kč v EUR:
Karta Revolut: 387 EUR.
mKarta Svět: 385,91 EUR, o 1,05 EUR získávám za 10 000 Kč méně (cca. o 26 Kč méně výhodný kurz)
mKarta: 379 EUR, o 6,87 EUR  získávám za 10 000 Kč méně (cca o 200 Kč méně výhodný kurz).

 

Jak cestovat s karavanem – než vyjedete

Před vlastním vyjetím je potřeba zkontrolovat několik věcí.

  1. Připravit toaletu. Toaleta je u karavanu rozdělena na dvě části – na splachovací část a na odpadovou část. Do splachovací části se nalévá voda, používám malý kropáč, dále je vhodné přidat desinfekci oplachové vody pro chemické WC. V horní části po otevření boku toalety je nálevka, do ní se nalije přípravek a zalije vodou.
    Do odpadové části se lije rozkladová chemie. Celá kazeta se vyndá ven z karavanu, odšroubuje se víčko (většinou žluté), uvnitř víčka je měrka. Do víčka se nalije se rozkladová chemie dle dávkování konkrétní rozkladové chemie a vlije do kazety, dolije množství vody dle typu toalety (většinou tři litry), utáhne víčko, kazeta vloží nazpátek do karavanu a je hotovo. Během vyndávání a zandávání kazety z a do karavanu musí být vstupní otvor kazety uzavřený, kazeta musí jít volně ven i volně zpět. Při otevřeném vstupu do kazety kazeta nejde z karavanu vyjmou ani do karavanu vložit.
  2. Připravit vodu. Před zahájením sezóny je dobré provést desinfekci rozvodu vody v karavanu, k tomu slouží speciální chemie. Množství chemie se dle dávkování konkrétní chemie vhodí do nádrže na vodu, napustí se voda, nechá se natéct do všech baterií a po určitou dobu se nechá působit. Pak se vše vypláchne.


    Pokud je v rozvodu vody (hadičky jsou většinou průhledné, jsou vidět pod postelí, sedačkami) usazeniny, je dobré je vyčistit. Usazeniny nevzniknou za jednu sezónu, ale během se usazují.

    Bílé vápenné usazeniny kyselinou citronovou nebo kyselinu octovou. Do nádrže na vodu nalít kyselinu citronovou (prodává se běžně v obchodě s potravinami, v tekuté formě či jako prášek pro rozpuštění) nebo kyselinu octovou (potravinářský ocet), nasát čerpadlem do rozvodu, nechat několik hodin působit a pak řádně vypláchnout.

    Na slizové usazeniny je vhodná krystalická soda.
    Ta se dá běžně zakoupit v drogerii (na praní, na změkčení vody), mezi potravinami se prodává jedlá soda (bicarbona) a ta vhodná není.  200 gramů krystalické sody rozmíchat v 10 litrech vlažné vody, nasát do systému, nechat působit 24 hodin a pak důkladně propláchnout. Existují i speciální přípravky za mnohonásobně vyšší ceny, ale jejich složení je mnohonásobně vyšší a složení je krystalická soda, takže stejný přípravek, jen s jiným názvem a mnohonásobně dražší.

    krystalicka_soda

    Do vody v kempu je možné přidávat chemii, která zabrání rozšíření nežádoucích bakterií ve vodě.

     

  3. Na cestu není dobré vozit plnou nádrž. Jedná se o zbytečnou zátěž, která se navíc přelévá a může s nádrže i cákat ven. Jen pozor, čerpadlu vadí chod bez vody.
  4. Uvnitř karavanu zkontrolovat, zda jsou všechna okna včetně střešních zavřená a zajištěná.
  5. Stůl uvnitř karavanu dát do přepravní pozice – tzn. musí být sklopený, některé karavany jej zajišťují popruhem na druk, u některých se dává do pozice vytvoření další postele.
    Složené sezení Rapido Club
  6. Zajistit ledničku – většinou se jedná o zamáčknutí jistícího kolíčku proti otevření, který spojí dvířka s tělem ledničky. Vedle něj je obvykle zelená pojistka pro opětovné umožnění otevírání dvířek ledničky.
  7. Zkontrolovat, zda jsou zavřeny všechny skříně.
  8. Vytáhnout všechny žaluzie a rolety, během jízdy by mohlo dojít k jejich poškození.
  9. V případě, že jsou v karavanu kuchyňské papírové utěrky na háčku, zajistit je gumičkou. Během jízdy by došlo k jejich vymotání.
  10. Zavřít plynovou láhev uzávěrem na láhvi – během jízdy nesmí být povolen.
  11. Zkontrolovat, zda jsou zavřené všechny dvířka karavanu, včetně přední části s plynovou láhví.
  12. Karavan správně zapřáhnout. Tažným vozem zajeďte k blízkosti karavanu. Je jednoduší karavan na kouli natlačit, než se snažit zajet koulí k těsné blízkosti karavanu. Po připojení ke kouli je dobré zkusit karavan za oj nadzvednout a ověřit tak, že je opravdu dobře zapřažený. Pokud je karavan vybaven stabilizátorem, zajistit stabilizátor (více o stabilizátoru zde). Většina karavanů je dále vybavena jistícím lankem, které se připojuje k očku, které je součástí tažného zařízení. V případě odpojení karavanu lanko karavan netahá, ale pouze zatáhne na maximum ruční brzdu a karavan tak zabrzdí. Proto je vždy dobré lanko do očka zapojit. Naposledy se připojí elektřina.
  13. Vždy je dobré zkontrolovat, zda vše svítí jak má (více o zapojení elektřiny tažného zařízení zde).
  14. Dále je po připojení elektřiny dobré poslechnout, zda po připojení neběží čerpadlo na vodu.
  15. Zvednout kolečko karavanu. Tento krok se zdá být velmi jednoduchý, ale skrývá některá úskalí. Nejdříve je potřeba kolečko zašroubovat do horní pozice a to tak, aby zapadlo do drážek, které zamezí jeho otáčení – tyč, do které kolečko zajíždí je z přední části více vykousnutá než ze zadní části, kolečko musí zajet do toho vykousnutí. Při dorazu kolečka použijte mírné množství síly – kolečko se během cesty nesmí vytočit, ale klička pro vytahování kolečka se na druhou stranu nesmí ulomit. Poté se povolí pák držící tyč kolečka a celé kolečko se nadzvedne na zem. Při utahování použijte sílu, aby se kolečko za jízdy neuvolnilo.
    Existuje jistící pružinka na držení kolečka v horní pozici. Je to doplněk běžně možné koupit ve všech obchodech s doplňky pro karavany, montáž je otázkou několika vteřin a geniálně to vyřeší riziko uvolnění kolečka.

Až dojedete – jak zaparkovat karavan v kempu

Ve dvou lidech i karavan těžký 1500 kg snadno odtlačíte a ještě snadněji obrátíte. Tedy nejsnazší je zajet k místu stání a autem karavan na místo nijak nezavážet. Karavan odpřáhnout a ručně dotlačit přesně na místo stání. Je to určitě výrazně jednoduší a rychlejší, než se pokoušet zacouvat.

Odpřažení a zavezení karavanu na místo:

  1. Pokud místo, kde se karavan odpřahá od auta není v rovině a mohlo by dojít k tomu, že auto nebo karavan po odpřáhnutí rozjedou, nezapomeňte je zabrzdit. V opačném případě je lepší jak vůz, tak karavan nechat odbrzděný. Nájezdová brzda karavanu může po odpřáhnutí vyjet až o několik centimetrů a opřít se o nárazník auta. Pokud jsou auto i karavan nezabrzděny, vzájemně se odtlačí a nedojde k poškození nárazníku.
  2. Povolte držák kolečka, kolečko si spusťte posuvným mechanismem na zem.
  3. Silou utáhněte držák kolečka – karavane kolečko dle rozložení nákladu zatěžuje cca. 20 – 80 kg váhou, pokud byste mechanismus předního kolečka nedotáhli pořádně, nic se neděje, karavan snadno nadzvednete za oj rukou a kolečko znovu vysunete.
  4. Odpojte připojení elektriky k vozu, rozumně si kabel namotejte na oj, ať se nepřiplete pod přední kolečko.
  5. Odpojte jistící (brzdící) lanko karavanu.
  6. Povolte boční kolečko stabilizátoru, pokud jej máte na karavanu.
  7. Odepněte karavan od koule – někdy karavan na kouli dost „visí“ a za odepínací páku se musí vzít silou, případně karavanem mírně popotlačit – nikdy nezkoušejte karavan z koule nadzvednout pomocí vytočení kolečka silou – utrhli by jste kličku – karavan musí jít nadzvednou úplně snadno, bez použití síly – pokud nejde, není řádně odepnut a musíte použít více síly na páčku odepínání, případně si zkusit karavan odbrzdit, natlačit na auto – případně odtáhnout od auta – podle toho, zda stojíte z kopce nebo do kopce (stačí 1 cm), znovu zabrzdit a pak zkusit znovu karavan odepnout, případně trochu škubnout za páčku,
  8. Karavan odbrzděte na místo určení jej odtlačte.
  9. Na místě určení jej v případě potřeby znovu zabrzděte, po vysunutí podpěrných nožiček karavan ale opět odbrzděte – brzda by neměla zůstávat zatažená, vytahují se tak brzdová lanka.
  • Kempy jsou plné lidí, kteří v kempu tráví celé dny a jediná změna je pro ně příjezd někoho nového, takže Vám rádi pomohou karavan zatlačit.
  • V některých kempech jsou uzamčené skříňky na elektriku, správce kempu s vámi dojde až na místo stání a bude čekat na předání přípojky na elektřinu – raději to řeším tak, že zastavím, vyndám přípojku na elektřinu, počkám, až ji provozovatel zapojí a pak si v klidu sám karavan zatlačím na místo stání.
  • Nezapomeňte, na které straně máte dveře do karavanu, ať jej nepostavíte vstupními dveřmi do směrem k plotu kempu.

 

Vysunutí podpěrných nožiček karavanu

Karavan máte na místě, nyní je potřeba jej připravit kempování.

  1. Ze všeho nejdříve si pomocí vodováhy zjistěte, v jaké je obytný přívěs rovině.
  2. Pomocí předního kolečka dostaňte obytný přívěs do úplné roviny ve směru jízdy – karavan by se výsuvnými nožičkami neměl zvedat, ale pouze zajistit, je tedy napřed potřeba srovnat předním kolečkem.
  3. První nožička, kterou vysunete, bude ta, která potřebuje vysunout o největší kus, aby se karavan dostal do roviny i v bočním směru.
  4. Vysuňte zbývající nožičky a karavan dorovnejte do úplné roviny.

 

Připojení elektřiny

Karavan máte v rovině, nyní se zapojíte k elektrické přípojce. Na straně karavanu o obvykle i na straně přípojného místa není použita běžná zásuvka ani běžná zástrčka (v České republice se zemnícím kolíkem). Používá se takzvaný CEE standart. V obytném přívěsu je 3 kolíková CEE zástrčka (samec) a v přípojné skříňce kempu je nejčastěji 3 kolíková CEE zásuvka (samice). K připojení je potřebný kabel, který má na jedné straně CEE zásuvku a na druhé CEE zástrčku. Takové kabely se dají běžně koupit v e-shopech s vybavením pro kempování. CEE kabely se používají pro zařízení s velkým odběrem i v 5 kolíkovém provedení, pro obytné přívěsy však nejsou použitelné. Protože kabel se používá venku, musí certifikaci pro venkovní použití – stupeň krytí IP44 – první znamená ochranu před vniknutím pevných cizích těles o průměru 1 mm a větších a před dotykem drátem, druhé číslo znamená stupeň ochrany proti stříkající vodě.

Připojování karavanu se běžně realizuje s využitím adaptérů. Do rozvodné skříně se zapojí CEE adaptér na klasickou zásuvku, použije se klasický prodlužovací kabel na cívce a do karavanu se připojí před druhý adaptér. Tyto adaptéry se používají z toho důvodu, že v některých zemích se nepoužívá v kempech standart CEE, ale klasická zásuvka. Klasická zásuvka má dva druhy provedení – buď Německý standart schuko – ten nemá jistící kolík, ale má jistící kontakt (plíšek v zářezu okraje zásuvky) po obou stranách, nebo systém s jistícím kolíkem (používaný v České republice či Francii.) Adaptér se proto používá v tzv. verzi unischuko, která kombinuje jistící kolík i jistící plíšek.

Toto řešení má dvě zásadní nevýhody:

  1. legislativa řady zemí zakazuje používání adaptéru – celé vedení musí být vedeno ve standartu CEE – prakticky jsem se ale nesetkal s tím, že by to někdo řešil, ale přesto to určitě nedoporučuji.
  2. Běžný kabel (3 x 1,5 mm) na namotaný na cívce se při vysoké zátěži (rychlovarná konvice, bojler, lednice, nabíjení baterie, mikrovlnná trouba) velmi hřeje a hrozí jeho přepálení a vzplanutí (tím, jak je namotaný na válci jako cívka tak doslova vybouchnutí).
  • Správné řešení je tedy opačné – mít kabel CEE – CEE a adaptér unischuko – CEE pro připojení v kempech, kde se CEE nepoužívá. Pozor na adaptéry buď pouze schuko nebo pouze jistící kolík – myslím, že je možné je fyzicky zastrčit (prohodit), ale pak nebudete mít zapojeno tzn. uzemnění.
  • Kabel doporučuji s dráty o průměru 3 x 2,5 mm (16A/230V). Pozor na kabely označené jako 16A – 6 hod/230V, jsou o něco málo levnější, ale průměr vodiče je jen 1,5 mm. Kabel by dále měl mít označení krytí IP 44 – míra odolnosti proti vodě.
  • Hodí se mít kabel CEE – cívka CEE/schuko s krytím IP 44 – do CEE se připojí karavan a volné zásuvky schuko se hodí pro venkovní vaření na elektrice a podobně.
Zásuvka jistící kolík Zásuvka schuko Zástrčka kombinovaná
Zásuvka s jistícím kolíkem Zásuvka schuko – místo jistícího kolíku je plíšek, v Německu není veden středem, ale je jenom po obou stranách. Zástrčka kombinovaná – jistící kolík + jistící plíšek o obou stranách, ideální adaptér.

Elektrické kabely pro připojení karavanu se prodávají buď pouze jako kabel, nebo jako cívka, na kterou se kabel namotává. Kabelová cívka se jeví jako praktičtější řešení, ale z osobní zkušenosti plyne pravý opak. Kabelová cívka zabírá při přepravě díky svému tvaru velké množství místa, navíjení elektrického kabelu na cívku je poměrně pracné. Při navíjení se kabel musí rovnat, takže při navíjení mokrého kabelu od hlíny vznikne stejné množství nepořádku jako při motání kabelu bez cívky.

Kabel bez cívky je výrazně skladnější a lehčí. Rozmotávání je jednoduší a rychlejší, balení kabelu je stejně pracné. Po připojení se nepoužitá část jednoduše skryje pod karavanem, což u kabelu na cívce díky jeho rozměru není možné. Lepší kabely mají suchý zip na aretaci smotaného kabelu včetně háčku na zavěšení.

Jako jediná výhoda kabelu na cívce tak zůstává, pokud je vybaven více zásuvkami, možnost připojení elektrického spotřebiče vně karavanu. Potom je ale vhodné, aby měla cívka vlastní jistič.

Více o připojení vybavení kempů elektrickými přípojkami zde.

 

Doplnění vody

Na cestu jste neměli plně nalitou nádrž na vodu – voda je zbytečná zátěž, kterou s sebou vozit nemusíte, navíc pokud nádrž není úplně po okraj, tak se přelévá a zbytečně přispívá ke kývání karavanu. Pokud jedete na kratší vzdálenost a nebudete se cestou umývat, ideální je mít nádrž úplně prázdnou, jinak vést rozumně málo vody.

Po zaparkování karavanu v kempu je potřeba doplnit vodu,  čerpadlu velmi vadí chod nasucho.

  1. Odšroubujte čerpadlo, které je součástí víka nádrže na vodu.
  2. Čerpadlo odložte na připravený hadr.
  3. Doplňte vodu do nádrže – ale ne úplně po okraj, čerpadlo část vody vytlačí a přetekla by.
  4. Před vložením čerpadla do nádrže zkontrolujte, zda z čerpadla nevypadla nějaká hadička, případně ji nasaďte.
  5. Před vložením nádrže do prostoru karavanu ji řádně otřete – nádrž je umístěna pod postelí nebo pod lavicí spolu s dalšími věcmi a každý kapka vody, která zůstane na nádrži, se pak dostane do karavanu.
  • Čerpadlo má omezenou životnost, není úplně špatný nápad vést si s sebou náhradní.

Některé kempy mají přívod vody ke každé parcele, nebo rozvedeny zdroje vody do blízké vzdálenosti od karavanu. V takovém případě je dobrý pomocník hadice pro plnění nádoby na vodu (více o hadici zde).

Více o vybavení kempu vodou zde.

 

Odpadní voda

Pod obytný přívěs je potřeba dát nádobu na odpadní vodu. Pokud je místo odpadní nádoby skryté a travnaté (ideálně na břehu u vody), používají někteří karavanisté takový jednoduchý trik – zapomenou dotáhnout spojovací hadici mezi obytným přívěsem a odpadní nádobou a nádoba se tak nikdy úplně nenaplní. Nicméně odpadní voda má stejně tendenci „smrdět“, takže i tak je lepší ji vylévat. Výlevky jsou obvykle blízko karavanu, u zdrojů vody.

Pokud cestou spíte u pumpy na parkovišti, voda by neměla téct přímo pod karavan. Nicméně na malé vaření a rychlé umytí do málo kdo řeší.

Více o vybavení kempů výlevkami odpadní vody zde.