Vnější stav karavanu při nákupu
Zjištěná poškození viditelná na fotkách – rozbité vnější světlo, rozbitý zadní nárazník, jinak se z fotek karavan jevil velmi zachovalý. Zadní nárazník je řešitelný prostřednictvím 3D tisku nebo opravou chybějící části. Cena opravy běžnou metodou je řádově několik tisíc Kč, po opravě to nebude patrné. Světlo je vyměnitelné, je však potřeba řádně izolovat původní otvory od světla a řádně izolovat nové světlo. Detailní návod výměny světla je zde.
Proměření vlhkosti karavanu
Celý karavan byl velmi důkladně proměřen na vlhkost – všechna kritická místa, kde by mohlo zatékat – rámy oken, okolí dveří i dvířek, prostor za kuchyní, prostor pod kuchyní, prostory v okolí toalet, všude byla naměřena velmi podobná vlhkost mezi 4 % až 10 %, tedy karavan byl suchý, nezatečený. Používám měřák vlhkosti s korekcí vnější vlhkosti a vnější teploty, naměřené hodnoty tak odpovídají skutečné vlhkosti konstrukce karavanu. K odkrytí potřebných míst používám nářadí k odstranění plastový lišt, nehrozí tak olámání rohů lišt ani jejich poškrábání.
Kontrola plynové soustavy karavanů a plynových spotřebičů
Plynová lednice:
lednice na plyn hořela modrým plamenem přesně viditelným v kontrolním okénku. Při hoření lednice nezhasínala, plamen měl stále správnou barvu. Zapalování plynové lednice bylo v pořádku.
Plynové topení:
plynové topení Truma hořelo modrým plamenem, plynové topení nezhasínalo, barva plamene byla trvale modrá. Zapalování plynového topení bylo v pořádku.
Plynový sporák:
všechny hořáky plynového sporáku hořely, bezpečnostní pojistky byly v pořádku u všech hořáků.
Plynový rozvod:
plynový rozvod byl v kritických místech proměřen detektorem úniku plynu, v kritických místech nedocházelo k úniku plynu.
Regulátor tlaku plynu a plynový hadice:
regulátor tlaku plynu a plynový hadice napojující regulátor byl původní, tedy 10 let starý. Byla doporučena výměna regulátoru a hadice za nový, pro nákup karavanu to však nehrálo žádnou roli.
Kontrola elektrické soustavy karavanu
Byly zkontrolovány elektrické spotřebiče na 230 V i na 12 V. Transformátor z 230 V na 12 V byl v pořádku. Vnitřní osvětlení bylo v pořádku.
Dále bylo zkontrolováno vnější osvětlení karavanu, všechna světla (směrová, koncová, brzdová, mlhová, obrysová) svítila korektně. Konektor 13 PIN pro připojení k tažnému autu byl v pořádku.
Chladnička korektně fungovala na 230 V i na 12 V. Čerpadlo vody bylo v pořádku. Řídící jednotka toalety byla nefunkční. Prodejce se snažil jako důvod uvést pouze vymačkaný spínač, ale tuto argumentaci jsem nepovažoval za pravdivou. Toaleta nereagovala na spojení kontaktů, navíc nesvítila kontrolní dioda. Byla odhadnuta cena výměny na 1 500 Kč.
Zjištěná poškození, která nebyla patrná z fotografií
Poškození lemu gumového těsnění okna karavanu
V některých oknech byly poškozené lemovací lišty okna. Dle mého k poškození došlo díky trvalému vystavení karavanu intenzivnímu slunečnímu svitu, protože poškození bylo na jedné straně u více oken. Vlhkost pod okny nebyla nijak zvýšená. Poškozená bílá část se nazývá „zamykací profil gumy otevíracího okna“, je běžně v prodeji a stojí do 50 Kč/metr, celé gumové těsnění oken karavanu (gumový profil pro otevírací okna karavanu) je také běžně v prodeji a jeho cena je dle průměru okolo 650 Kč/metr. Tedy toto poškození je velmi snadno a levně opravitelné a nehrálo v rozhodování žádnou roli.
Oprava lemovací lišty okna karavanu je velmi snadná za použití správného postupu – Výměna lemu gumového těsnění okna karavanu
Rozbitá vnější část okna karavanu
Vnější část zadního okna karavanu má velkého pavouka. Poškozeno je však jenom vnější plexisklo, vnitřní je v pořádku. Vada je tak spíše estetická. Nové okno je dostupné v eshopech, ale cena je velmi vysoká.
Zkřehlá střešní okna
Obě střešní okna v karavanu jsou zkřehlá, dle mého od UV záření. Zatím fungují, ale časem dojde k jejich rozlámání a bude potřeba jejich výměna. Je to relativně jednoduché, okna jsou běžně dostupná, ale jejich cena je poměrně vysoká.
Rozbité stropní světlo
Uvnitř karavanu bylo rozbité stropní světlo. Na trhu je jich dostatek a výměna je snadná, při použití správných montážních šroubů není potřeba žádné přetěsnění původních otvorů.